Dalmatië

• Jan van Gent

Over wijn zal ALTIJD gediscusieerd worden. Maar ik vind het te ver gaan dat je het zo steld! Franse, Italiaanse, Afrikaanse of eerder wat, er zit OVERAL brol bij. Tussen alle kaf zit koren, dat wil zeggen dat er ook lekkere en niet dure wijn is. Wijn is gewoon afhankelijk van wat je op dat moment lekker vind. De personen, de plaats waar, het moment en de prijs of het land van herkomst heeft daar echt niets mee te maken. En ook ik heb lekkere wijnen gedronken in Frankrijk, Italie of Jakkamakka maar ook evenveel slechte wijn.

En in een restaurant wordt de prijs x drie gedaan maar daar moeten dan ook nog andere onkosten bij verrekend worden. Ben je daar niet mee akkoord moet je water van de kraan drinken.

Maar één vraag stel ik mij dan wel, waarom wordt Dingac zo duur verkocht? Antwoord, omdat de wijn opgekocht wordt door meestal Duitse investeerders! Vandaar de prijs…prijs en aanbod, zo simpel is het.

Waarom zijn misschien andere wijnen goedkoper? Nog nooit gedacht dat ten eerste de oppervlakte = productie, de prijs naar beneden haalt en ten tweede dat door bepaalde landen de reklame door de staat bestaald wordt. In Frankrijk ongeveer 20.000.000 euro per jaar. In Kroatie verdwijnt dat geld ergens anders naar….Vul zelf maar aan!

En stop nu a.u.b. met altijd zo negatief te doen, leer leven met het feit dat Kroatie van ver terugkomt en dat er nog een lange weg moet afgelegd worden! Leer eens genieten op een possitieve manier! En tussen haakjes, IK KAN WEL LEZEN HOOR, maar lees dan zelf eens na wat je al geschreven hebt in het verleden.

• Norbert HR

Marko,

Misschien is het inderdaad voor jou een onbekend concept, maar overal ter wereld zijn meer dan genoeg restaurants te vinden, waar je je eigen wijn mee mag nemen. Je betaalt dan een bedrag aan kurk geld aan de eigenaar van het restaurant.

Er zijn zelfs restaurants waar je, als je er vaak eet, je wijn achter kunt laten, zodat je niet iedere keer met de fles over straat moet.

Bij veel huwelijks feesten is het inmiddels ook gebruikelijk dat men de eigen wijn meeneemt, dit bv omdat men eigen etiketten heeft laten maken voor de flessen.

Zo vreemd is het concept dus niet.

• Norbert HR

Jan,

De wijn discussie is hier al vele malen gevoerd, zal ik niet nog een keer tot in de diepte gaan herhalen. Wanneer je even zoekt middels de zoekfunctie gebruikt kom je bv dit tegen:

http://kroatie.startpagina.nl/prikbord/read.php?1146,8939716,8940143#msg-8940143

http://kroatie.startpagina.nl/prikbord/8939716/8940225/re-wijn-in-kroati#msg-8940225

en deze discussie

http://kroatie.startpagina.nl/prikbord/7720224/7720225/re-wijnkenners#msg-7720225

Wederom blijft nu hetzelfde gelden:

Ja, Kroatie heeft ook goede wijnen en ja, in Frankrijk en Italie kun je ook slechte wijnen vinden. Dat heeft ook nooit iemand betwist, dus ik snap niet waarom daar nu zo'n punt van moet worden gemaakt.

De reden waarom de wijnen hier zo duur zijn heb ik ook aangegeven, daar is helaas nog niets in veranderd. Kennissen van mij maken hier ook wijn, proberen al jaren tot een soort van samenwerking te komen met andere boeren, maar dat is hier niet van de grond te krijgen.

Er zijn nu wel zgn opkopers van druiven, die bij boeren de overgebleven druiven opkopen om daar dan vervolgens zelf wijn van te maken.

Maar over het algemeen is er dus, sinds al onze vorige discussies over wijn, niet veel veranderd.Wijnen zijn veel te duur voor de kwaliteit die ze bieden en daardoor komt de export ook niet echt op gang.

In het allerhoogste segment, waar ook de hoeveelheid dus gelimiteerd is, zal de prijs dus ook automatisch stijgen. En ja, er zullen altijd liefhebbers met genoeg geld zijn die de hoge prijzen willen betalen.

Momenteel schijnt in Kroatie de Zlatan Pavac uit 2004 de beste wijn te zijn. Bij de producent te koop voor rond de 25 euro, maar in Zagreb ligt de prijs al op 40 euro en in het buitenland ligt die nog een klapje hoger.

http://www.jutarnji.hr/video–sokiran-sam–ovo-hrvatsko-vino–koje-mirise-na-zebru–totalno-je-senzacionalno/509736/

• MarkoMarko

I know, I know, Norbert, maar vreemd of niet, het blijft zoiets als een nummertje maken met je eigen vrouw in het bordeel.

• MJ

Hoi Lavanda,

Het appartement ligt inderdaad in Makarska zelf.

Bij onteresse of voor meer info mag je me mailen op jelov002@planet.nl

Groet,

MJ

• lavanda

Hoi Mj,

We zoeken/zochten een appartement in één van de dorpjes rondom Makarska…..inmiddels zijn de plannen gewijzigd en gaan we een stukje verderop, richting Dubrovnik….Maar bedankt voor je aanbod!!

• Robert

Hier in Kroatie kan je ook afspraken maken met hotels/restaurants over het zelf meebrengen van drank. Dit is meer gebruikelijk bij feesten die je geeft in hun ruimte.

Ik heb dit zelf ook gedaan bij mijn bruiloft hier.

• JaPa :o)

MorRon,

Hier nog wat informatie over Dalmatie.

http://www.eurocampings.net/nl/kroatie/dalmatie/l1-n1185.1186/?aff=3805

JaPa.