Josipovic president van Kroatië

• AZ

Dat we de minst slechte kiezen is een gebruikelijke gewoonte in zowel Kroatië als de rest van de wereld.

Beide kandidaten zijn ex-communisten, net als premier Kosor. Dit hoeft niet per definitie verkeerd te zijn indien deze politici voorstanders van de huidige democratische rechtsorde zijn en met de tijd meegaan. Wat dat betreft vormt Kroatië als post-communistisch land geen uitzondering in vergelijking Polen, Slovenië, Tsjechië en de rest van het voormalige Oostblok.

Over corruptie gesproken - Ivo Josipović heeft voor een Kroatische politicus een voorbeeldige carrière zonder enig (corruptie)schandaal (ik hoor graag tegenargumenten!). Van Milan Bandić kan niet hetzelfde worden gezegd iv.m. zijn politieke cultuur, leugens en evt. corruptieaffaires.

Overigens hebben Kroaten in Nederland (54,55%) en Belgie (65,63%) merendeels op Josipović gestemd (zie http://www.izbori.hr/2009Predsjednik/indexr2.html), in tegenstelling tot de rest van de “emigracija” die aan deze kanditaat maar 7,98% gaf.

• majkl

Aan kut is trouwens niks vies! :)

Josipovic is een communist / atheist en had nooit president van Kroatie mogen worden!!!!!!!! Heb liever Al Capone dan aan de macht!

Onze normen en waarden gaan nu verloren!!!!!!!!!!!!! Hetzelfde als in de westerse landen al gebeurd is!!!!!!!!!!!

Majkl

• AZ

Welke normen en waarden? Ik wist niet dat er een soort levensovertuiging in Kroatië getolereerd wordt. En wat is er mis met atheïsme?

Misschien moet je art. 40 van de Kroatische grondwet (http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/232289.html) er op naslaan: “Jamči se sloboda savjesti i vjeroispovijedi i slobodno javno očitovanje vjere ili drugog uvjerenja”.

We leven (gelukkig!) niet in een katholieke theocratie zoals menig geestelijke ons wel wil doen geloven.

• MarkoMarko

De historie van corruptie en duistere praktijken van Josipovic, zoals eerder door Norbert gesteld, lijkt vooralsnog dus niet aan de orde.

• MarkoMarko

Al Capone, jouw beschermheer van de waarden en normen, was vroeger ook een communist (welke politicus uit die tijd niet?). Als “onze” normen en waarden moeten worden verdedigd met normen en waarden die Bandic zelf hanteert, dan vraag ik me stellig af wat de waarde van die normen en waarden überhaupt is. Zeker niet meer dan die van de eerste de beste communist of atheïst!

• geert3

als iedereen atheïst zou zijn zou het een stuk rustiger zijn op onze wereld.

zo'n beetje alle ellende momenteel wordt veroorzaakt door het geloof!

• MarkoMarko

Als er geen geloof was was er geen sprankje ellende minder op de wereld, hooguit onder een andere vlag.

En atheisten bieden al helemaal geen garantie op een rustigere wereld. Kijk bijvoorbeeld eens naar de ellende veroorzaakt door atheïsten pur sang in het verleden: Napoleon, Hitler, Stalin, Mao etc.

• geert3

een atheïst denkt voor zichzelf en laat zich niet leiden door religieuze of andere leiders.

als iedereen in de tijd van jouw genoemde leiders voor zichzelf had gedacht i.p.v. hen blindelings te volgen, zouden deze leiders geen recht van bestaan hebben gehad.

jouw stelling gaat dus niet op, jammer.

• Jo

Het gaat niet over geloof, het gaat over macht.

• AZ

Welke levensovertuiging iemand aanhangt is vooral een privézaak. Het is niet mijn bedoeling geweest om om een atheïsme/religieus debat op te zetten, maar enkel te wijzen dat er een meervoud aan levensovertuigingen bestaat en dit getolereerd dient te worden.

De wereld wordt er niet beter op door van (on)geloof te veranderen, daden zijn hetgeen waar een politicus op beoordeeld moet worden. Wat dat betreft moet de nieuwe president zich nog bewijzen.