Toerisme in 2010 - uw ervaring

• lipik

Ik zou graag jullie idee hebben wat betreft het toeristische seizoen van 2010. Is wat vroeg zul je zeggen, maar ik bedoel vooral reservaties.

Diegenen onder jullie die zelf iets verhuren in Kroatie (of iemand kennen die verhuurt). Of, hebben jullie zelf al iets gehuurd en was je daar dan sneller mee dan verleden jaar. Moet je nog huren en ga je dat nu vroeger doen enz…

Mij persoonlijke ervaring is dat het dit jaar veel sneller vooruit gaat dan verleden jaar (de verhuur van app). Ik ben natuurlijk ook maar één in de vele duizenden.

Graag jullie mening.

Hans

• nammerlaan

Dag Hans! Wij hebben niet vroeger besloten dan voorgaande jaren, begin november kregen we al van ons particuliere) vakantieadres door dat een paar vaste gasten van juli/augustus dit jaar verstek lieten gaan, en of wij dan wilden…….En als je echt iets leuks wilt…….moet je er vroeg bij zijn! Voor mijn eigen gemoedsrust is het ook fijn dat alles geregeld is want anders blijf ik achtr de pc geplakt zitten tot ik nog iets leukers vind. Dit jaar zijn we heel goed (en vroeg inderdaad) geslaagd. Ook bij ons op het reisburo wordt al stevig geboekt voor de nederlandse bouwvakperiode. Verder valt het wel mee. En wat denk je van de overnachtingshotels in die ontzettend drukke weekenden? Daar moet je ook echt wel optijd bijzijn. Zal blij zijn als we straks weer in het voor of naseizoen kunnen! Wel zonder kinderen dan, dat is weer wel jammer!

• Anitamv2meiden

Wij hebben dit jaar net zo vroeg als vorig jaar geboekt voor een camping ..

Merkte vorig jaar al dat het wel veel drukker werd in Kroatie , en vind dat het dit jaar nog erger lijkt .. Veel plaatsen waren dan ook al vol op de camping ( bouwvak )

Mijn ouders gaan dit jaar voor de 1e keer mee met de camper . Waar ze eerst nog huiverig waren omdat er zo weinig camperplaatsen waren ( volgens het camperforum ) zoveel zin hebben ze er nu in .. Mijn vader zei al ; Er gaan er volgens mij heel veel dit jaar met de camper naar Kroatie want er staat bijna niets anders op ..

Dus ik denk idd dat je gevoel wel redelijk juist is , en dat er dit jaar sneller plaatsen/app/hotels vol zullen zitten als de jaren hiervoor …

• Guido

Volgens de receptie hadTN Zaton met zijn camping en appartementen een uitstekend seizoen en eveneens Restaurant-Pension Marin te Posedarje.

• Britt-Marie

Ik heb al in oktober/november 2009 gereserveerd bij onze vaste

particuliere apartementverhuurder in Crikvenica. Kreeg onlangs

een email van haar dat ze erg verbaasd was dat wij toeristen zo

vroeg wilde boeken. Ze zaten al voor een grote deel van de zomer

2010 behoorlijk vol. Dus ik had het goed gezien om onze vaste

mooie plekje veilig stellen al in november. Het is wel ook zo in

NL, als je naar een special plekje wil moet je erg vroeg boeken.

In Kroatie schijnt het dat ze ergens in april/mei bezig gaan waar

ze heen willen. Zullen de kroaten dan zelf wel ook achterkomen

dat buitenlandse toeristen wellicht de mooiste plekken dan al

geboekt hebben…

• fr8ns

je hoort het wel vaker, dat je steeds eerder moet boeken

maar op je werk zijn ze vaak niet zo vlot, en dat allemaal omdat er meerdere mensen tegelijktijdig weg willen

dus uiteindelijk ben je nog niet vlot….met boeken of bespreken

en zeker in de zorg niet

• lavanda

Ik vind het nog wel meevallen. We hebben de laatste weken een aantal appartementen uitgezocht, en op een enkeling na waren ze allemaal vrij.

Wij hebben gezocht in de omgeving van Makarska, Trogir, Dubrovnik/Cavtat, Peljesac…..en prijzen tussen de 60-80 euro per nacht (3 kamerappartement).

• Norbert HR

Het is logisch dat je ‘gewilde’ appartementen misschien vroeger moet boeken. Als je perse in een bepaald appartement wilt zitten is het handiger om gewoon vroeg te boeken, je bent immers toch niet op zoek naar wat anders.

Wanneer je gewoon hier naartoe wilt komen, ergens wilt slapen en voor de rest gewoon naar het strand wilt, biertje en een terrasje wilt pakken dan hoef je absoluut niet vroeg te boeken.

Vorig jaar was er een enorme leegstand onder de appartementen, zelfs gedurende augustus (doorgaans het absolute hoogseizoen) waren er appartementen in overvloed en klaagden vele eigenaren steen en been dat er geen toeristen waren. Uiteraard was dat niet zo bij degenen die vaste klanten hadden of die in een bepaald segment actief zijn.

De crisis is in veel landen niet over en ik heb zo het vermoeden dat veel Duitsers, Oostenrijkers en Italianen gewoon op het laatste moment gaan beslissen waar ze naartoe gaan.

Kom je in Juni dan zou ik me nergens zorgen over maken. Boek vooruit indien je een speciale locatie wilt hebben, zo niet dan stap je in de auto en zoek je ter plekke. In Juni staat grofweg 75 % van de appartementen leeg, daar zou wel wat bij moeten zitten lijkt mij.

• Robert

Vergeet niet dat Kroaten vaak niet eerder kunnen boeken, omdat ze in Kroatie pas laat beginnen met vakantieplanningen op het werk.

Maar ik vind de situatie veel relaxter dan in Nederland, waar in mijn ogen echt een haantje de voorste cultuur heerst. Het lijkt wel of iedereen maar zo vroeg mogelijk wil boeken, maar daarmee wordt de rest natuurlijk weer opgehitst.

Ik moet er niet aan denken dat ik nu al moet beslissen waar ik deze zomer op vakantie ga….

Hier in Kroatie heb ik dat probleem gelukkig niet.

• ellen van kooij

Met kamperen heb ik dat probleem ook niet. Wij zien onderweg wel waar we uitkomen :-)

In Kroatie en Slovenie nog nooit gehad dat er in het hoogseizoen geen plek meer was!