autorondreis Kroatie

• Mariska G

Wij willen dit jaar voor het eerst naar Kroatie gaan. Wij zouden graag de helft van de vakantie, mooie dorpjes bekijken en genieten, van de natuur.

Hebben een autorondreis gevonden in een van de vele reisgidsen van 8 dagen. Te beginnen bij Opatija-Plitvice Meren-Trogir-Split-Havar oa.

Wij willen hier nog een verblijf van een week aan vast plakken. We zoeken een appartement/huisje in een mooie, niet supertoeristische omgeving.

Geen strandvakantie in principe, maar de mogelijkheid om een lekker in een mooi omgeving te lezen, de buurt te verkennen.

Dus graag mooie (kleine) stadjes/ dorpjes in de buurt om lekker rond te lopen en evt wat te eten. Zeker niet in de middle of nowhere.

We gaan in begin September.

Graag zou ik wat tips krijgen, ik heb al div. gidsen van Kroatie doorgespit, maar zie vooral grote hotelketens en animatietoestanden.

Is het mogelijk een leuk huisje te vinden in een leuk plaatsje?

Ben benieuwd !

groetjes Mariska

• JaPa :o)

Mariska,

Dan is misschien het appartementje van onze vrienden in Krk-stad op het eiland Krk iets voor jullie.

Voor informatie kijk je op onze website http://www.eilandkrkkroatie.nl

Ook voor een overnachtingsontbijtpension in Oostenrijk op de heen-en terugweg naar Kroatië heb ik wel een fijn adres.

Kijk maar eens op http://www.hausheimat.com

Een fijne vakantie toegewenst door:

JaPa.

• Norbert HR

Als ik het goed begrijp eindigen jullie op Hvar ?

is het dan niet logisch om daar ook ergens in de buurt nog een weekje te blijven ? In September is het in het zuiden zoiezo beter weer dan in het Noorden en gelukkig is het overal redelijk rustig, de meete toeristen zijn naar huis.

Gedurende de eerste 8 dagen kom je waarschijnlijk echt wel wat leuke plekjes tegen waarvan je denkt; ‘he, daar wil ik nog een keer naar terug’, maar dan zou je natuurlijk ook gewoon de reis van 8 dagen kunnen veranderen in eentje van 15 dagen. Overal gewoon iets meer tijd nemen en dan maak je de tijd wel vol.

Andere optie is van Hvar de boot naar het eiland Korcula nemen. Blijf je twee dagen op Korcula, pakt daar de pont naar Peljesac en rijdt dan via Peljesac naar Dubrovnik. Blijf je daar 1 of 2 dagen en dan ga je langzaam weer terug naar het noorden.

• lipik

natuur en rustig en ook dichtbij vele kijk- en doe- dingen :

www.maroflin.com

• Norbert HR

Even vergeten.

V.w.b. een appartement hoef je je geen zorgen te maken. in September is nagenoeg alles leeg en dus kun je rustig op de bonnefooi gaan, ter plekke zoek je dan een appartement. Je hebt ze letterlijk voor het uitkiezen en er kan maximaal worden afgedongen. Men zal beginnen met de hoofdprijs en daarna als snel zakken tot een acceptabel niveau. Doorgaans kun je ze vinden voor 20 a 25 euro per dag en dan heb je iets wat in augustus zo rond de 50 of 60 euro kost.

Er zijn hier zeer veel appartementen, maar 99 % van die appartementen zul je niet op het internet vinden omdat de eigenaren totaal onbekend zijn met het internet.

Maakt je dus geen zorgen, je komt echt niet op straat te staan, ik ga zelf ook altijd in September op stap, nog nooit gereserveerd en ben het ook niet van plan ook. Ik wil me niet vastleggen, wil de optie openhouden om gewoon ergens te blijven wanneer ik het leuk vind en niet dat ik verplicht in de auto moet omdat ik een paar dorpen verderop toevallig een reservering heb.

• Mariska G

Wat een hoop leuke reakties al zo snel, dank jullie wel.

Toen ik gisteren mijn berichtje plaatste ben ik nog flink gaan spitten in de gidsen…..en heb een een voorlopige keuze gemaakt:

Een negen daagse autorondreis, die de volgende route volgt:

1e dag Nederland- Pula, 2e dag Pula, 3e dag Pula-Porec, 4e dag Porec, 5e dag Porec-Opatija, 6e dag Opatija, 7e dag Opatija-Plitvice, 8e dag Plitvice-Pula.

Wij hebben nu het idee dat dit wel een mooie rit is (het is me inmiddels goed duidelijk dat je in 15 dagen niet alles van Kroatie kan zien).

(In de div. reisgidsen kom je div rondritten tegen, heel moeilijk te beslissen wat de mooiste route is)

Wij willen op dag 8 van Plitvice rijden naar Vodice (Villa's Matilde) en daar een week blijven.

Vanuit Vodice willen we in ieder geval naar Split en misschien nog Dubrovnic.

Had al van een Kroatische collega van mijn man begrepen dat je heel makkelijk op de bonnefooi kan reizen in sept.

Nu is dat nou juist iets wat wij in Frankrijk altijd doen. Hebben al heel wat keren Frankrijk doorgereisd op de bonnefooi.

Laatste keer in Normandie, leverde dat wat problemen op met het vinden van een kamer (druk)….

Hebben een drukke periode achter de rug. Vinden het nu toch ook wel fijn vaste slaapplaatsen te reserveren.

Maaaar jullie maken me wel aan het twijfelen. Krijg hier zo veel leuke tips…..

In die gidsen zijn de overnachtingen toch wel 85 euro per kamer, dus duurder als in jullie aangeven in jullie tips.

Heb weer even wat te doen……ga de locaties van de tips bekijken !

Al vast bedankt voor het meedenken. Het is voor ons een zo'n onbekend gebied. Ken alleen de mooie verhalen van mijn ouders uit eind jaren 60 en wilde altijd al eens deze kant uit…….ben benieuwd !

• Norbert HR

Mariska,

Ik wil niet vervelend zijn, maar ik ken Istrië behoorlijk goed, woon er, en een hele dag om van Pula naar Porec te komen ? Dat ritje kost je ongeveer 1 uur, meer niet. zelfde geldt voor het ritje Porec - Opatija en………….om het nog vervelender te maken…………..je kunt heel Istrië in maximaal 2 dagen zien.

Neem aan dat jullie met het vliegtuig komen, dus dat is aankomst, auto ophalen en wanneer het nog licht is zou ik even langs de Arena scheuren. Maak een foto van de buitenkant en laat het daarbij, de binnenkant is niet de moeite waard, we praten hier niet over Verona. Omdat in September vrijwel alles leeg is denk ik ook niet dat je graag in dorpjes als Fazana, Vrsar of Bale wilt gaan zitten, je zult al snel merken dat alles rond een uur of 9 dicht gaat. In Rovinj en Porec gaan ze ook vroeg dicht (zo ongeveer 11 uur), maar nog altijd wat later dan in de eerstgenoemde dorpjes.

Maak je geen zorgen over het vinden van onderdak, je zult er letterlijk mee dood gegooid worden en waarom zou je 80 euro betalen wanneer het ook voor 30 kan ?

Jullie kiezen bewust voor een rondrit en niet voor een vakantie op 1 plek, dus ik neem aan dat je tijdens een rondreis niet ieder klein detail wilt gaan bekijken, oftewel kijken naar de hoofdzaken. Voor Istrië zijn dat dan ‘the usual suspect’ Porec en Rovinj. Pula klinkt leuk, maar anders dan de Arena valt er vrij weinig te beleven.

Je kunt nog even (op weg naar Rovinj) door Vodnjan scheuren en bij de kerk stoppen (is ook het enige wat er te zien is). Wanneer je dan blijft slapen in Rovinj heb je de avond om het te zien.

De dag erna even langs Porec (1 a 2 uur,dan heb je het wel gehad), door naar Grosnjan en Motovun en dan door naar……………………..Plitvice.

Plitvice ? Waarom niet naar Opatija ?

Opatija is heel simpel gezegd………..vergane glorie, is absoluut helemaal niets aan en ben tot op de dag van vandaag ook nog niemand tegengekomen die het wel wat vond. Doe jezelf een lol, ga er koffie drinken wanneer je op weg bent naar Plitvice, maar blijf er niet, je zult 's avonds alleen jezelf voor de kop stoten en afvragen waarom je zo koppig was en toch naar Opatija bent gegaan.

Wil je hoe dan ook toch aan de zuidkust van Istrië zitten…………ga dan naar Moscencika Draga, dat zal je veel beter bevallen en ligt redelijk in de buurt van Opatija.

Plitvice is absoluut de moeite waard en na een dagje lopen zie ik jullie niet nog even 's avonds in de auto stappen, dus blijf daar gewoon slapen. Je zult er vrij gemakkelijk onderdak vinden dus doe geen moeite te reserveren.

De rest van de route kan dan zuidelijk en omdat je niet gebonden bent kun je overal stoppen waar je maar wilt. Ik begrijp dat je wat angst hebt na de ervaring in Normandië, doch Kroatië is een ander verhaal. Hier verdwijnen de toeristen doorgaans de 3e zaterdag van augustus en van het een op het andere moment is het overal rustig.

Natuurlijk zijn er nog wel toeristen te vinden, maar je zult veel plekken tegenkomen waar de Kroaten de boel al aan het opruimen zijn, die beschouwen het seizoen als afgelopen. Eigenaren van appartementen proberen nog wat geld te verdienen en gaan drastisch omlaag met de prijzen. In September zit je voor 250 tot 300 Kuna (35 tot 40 euro) per nacht echt aan zee, luxe appartement en in de rust. Wil je niet aan zee dan kun je terecht voor 150 tot 200 Kuna (20 tot 28 euro). Nogmaals, men zal altijd proberen meer van je te krijgen, maar ook zij weten dat jij wel eens de laatste klant van het jaar kunt zijn en dan is 300 euro voor een week toch leuk verdiend.

Misschien zijn jullie gewend dat een zomer seizoen tot in Oktober loopt, hier duurt het hele zomer seizoen voor de meeste Kroaten iets van 6 weken, meer niet. Dat is dan 1e of 2e week juli tot aan 2e of 3e week augustus. Daarvoor en erna is het over het algemeen relatief stil, er zijn toeristen, maar er is plek zat.

Nog een laatste punt…………wanneer je in Vodice blijft zitten ontneem je jezelf de kans om naar Dubrovnik te gaan en dat zou doodzonde zijn. Juist in September, wanneer het niet zo heel erg warm meer is, is Dubrovnik mooi om te zien. Dit jaar gaat ook de kabelbaan (naar de berg achter Dubrovnik) weer open en dat maakt het nog mooier. Mijn advies is dan ook om in ieder geval 2 dagen (incl. reistijd) in te plannen voor Dubrovnik. Zou zonde zijn wanneer je dat moet missen.

• Mariska G

Ben nog steeds aan het rondneuzen via de zoekfunctie op dit forum en zit me rot te bladeren in de 3 reisgidsen die ik thuis heb…..inmiddels, ben helemaal gaar van alle info.

Heb wel het idee dat onze interesses enigzins gelijk zijn aan jouw interesses.

We hebben eigenlijk helemaal niet bewust gekozen voor Istrie. Heb nu vanavond zoo ontzettend veel gelezen en begrijp dat wij met de rondreis die wij in een van de 3 gidsen hebben gekozen, onbewust hebben gekozen (nog niets geboekt) voor het toeristische Istrie.

Dit is nou net NIET wat wij zoeken. Wij willen geen hutje mutje, ene bar na de andere, discotheken is helemaal niet de bedoeling. Zijn begin 40 en willen gewoon het mooie zien van Kroatie. Heb gehoord dat de Splitvice meren erg mooi zijn, dus heb een rondreis uit de gids gekozen die Splitvice meren aan doet.

Willen eigenlijk ook naar Split en Dubrovnik. (verhalen van vroeger van ouders)

Hebben puur gekeken naar een rondreis die Splitvice meren aan doet en richting Split gaat , evt nog Dubrovnik.

Wij gaan trouwens niet vliegen. Maar alles met de auto. Puur omdat we de laatste paar keer alle vakanties op de bonnefooi hebben gedaan en het puur aktieve / doe/zie vakanties waren, willen we nu wat zien EN ontspanning combineren. Een tweede week een vaste locatie, waarin we ook lekker van de natuur of dorpje dichtbij kunnen genieten, beetje lezen bij het appartement en s avonds naar het dorpje slenteren, geen massa toestanden,maar ook niet van alles en iedereen verlaten…….

Hebben al bijna “heel Frankrijk” gezien en vele kilometers gemaakt, maar de Cote dÁzur sprak ons niet echt aan. Wij vinden het binnenland (Dordogne, Ardeche) veel mooier. Dat is veel meer het “echte Frankrijk”. Mooie dorpen, oude stadjes. Beetje toeristisch is geen probleem, kan gezellig zijn.

Salou / Chersonisos toestanden……bah. Binnenland van Spanje of Griekenland prima.

Heb nu toch meer het idee dat idd de omgeving van Zadar - Trogir of Split wat meer naar ons zin zal zijn.

Ben al net aan het zoeken geweest naar een autorondreis uit een van de gidsen. Maar die zijn of meer in Istrie of langer dan 9 dagen.

Zijn we nog meer als 9 dagen alleen aan het kilometers maken………

Moeilijk…..

Dank voor het meedenken iig.

• Norbert HR

Omdat jullie direct naar Pula gingen (waar dus ook een vliegveld is) dacht ik dat jullie met het vliegtuig kwamen, maar dat is niet zo.

Istrië is inderdaad massa toerisme, maar je hebt geluk, in september is de massa wel verdwenen, is het een stuk rustiger, maar de dorpjes zijn natuurlijk wel ingesteld op het massa toerisme oftewel iedere winkel is hetzelfde, weinig authentieks meer te vinden.

Zeker wanneer je niet van massa houdt ren je in minder dan een uur door Rovinj en Porec. Je parkeert de auto, kijkt even bij de kerk in Rovinj, wandelt de berg weer af, langs de typisch commerciële schilders eh voila dat was Rovinj. Porec kan zo nog niet sneller.

Een ideale vakantie is dan ‘s ochtends wat zien en ’s middags wat relaxen op het strand of om de dag wat bekijken.

Wanneer je dan wat aparts wilt zien zou ik haast adviseren om bij aankomst ergens in de buurt van Groznjan of Motovun te gaan zitten (in Motovun is zelfs een hotel !! en vlakbij Motovun zitten een paar goede restaurants waar je prima truffels kunt eten).

De dag erna kun je daar de omgeving bekijken, Grosnjan is wel ook een leuk dorpje (half uurtje van Motovun), minder druk en toch wat meer excentriek. Motovun is, om te zien, wel even de moeite waard, kost je niet al teveel tijd en is in september ook niet zo druk. Bij Motovun kun je dan de route van de oude spoorlijn volgen naar Vizinada. Je komt dan door een gebied wat vrijwel niemand ziet en in de zomer kan het daar prachtig zijn.

Je kunt die dag ook misschien even in Porec of Rovinj kijken en daar het water induiken.

De ochtend erna dan doorrijden naar Cres en Losinj, via de veerpont van Brestova. Het kost je ongeveer 1,5 uur om van Motovun naar Brestova te komen en over Cres en Losinj is al geschreven, als ik het zo moet inschatten denk ik dat jullie het wel weten te waarderen en Valun helemaal.

Dan rij je daarna (wanneer je er genoeg van hebt), via de veerpont bij Cres (er zijn twee lijnen naar Cres) naar Krk, over het eiland Krk naar Plitvice. Van Plitvice kun je dan op allerlei manieren naar het zuiden. Je kunt via de snelweg, rechtstreeks naar je bestemming of je rijdt naar Senj en pakt vandaar de kustweg (is zeker de moeite waard). Kun je nog de boot pakken naar Rab of Pag (even wat van de beroemde kaas uit Pag ophalen) en op die manier in het zuiden aankomen.

Denk dat jullie de eilanden voor Zadar ook weten te waarderen, rond die tijd ook rustig en nog altijd mooi weer. Gewoon de pont in Zadar pakken en een half uurtje later zit je op Pasman. Weg naar het zuiden volgen tot Tkon en dan kun je weer terug met de pont naar Biograd. Bij Tkon kun je het pad naar boven nemen (loopt langs de vuilstort) en op die manier kom je aan de andere kant van het eiland (wandeling van 45 minuten) en dan heb je schitterend uitzicht op de eilanden erachter. Liggen ook genoeg huisjes, prima locatie om te blijven voor een aantal dagen (huren doe je via het Turist buro in Tkon of via de slager).

Van Biograd naar beneden heb je dan de andere dorpjes welke al zijn genoemd (Sukosan, Murter, Rogoznica, Primosten, Vinisce etc). Wel even onthouden om wat extra gas te geven wanneer je bij Sibenik rijdt, niet nieuwsgierig worden, gewoon lekker doorrijden. Krka watervallen en het gebied er omheen zijn ook de moeite waard.

Wil je naar Dubrovnik dan moet je rekening houden met het feit dat het stuk Split - Dubrovnik je een hele dag gaat kosten, zeker wanneer je onderweg hier en daar wilt stoppen. In Dubrovnik zou ik dan wel wat reserveren, waardoor je niet vastzit aan een bepaalde aankomsttijd, zodat je onderweg meer tijd hebt om wat dorpjes te bekijken. Ik zou niet direct in Dubrovnik gaan zitten, net erbuiten zijn een paar leuke en vooral rustige dorpjes aan het water, waar je 's avonds lekker kunt zitten, niet in de drukte van Dubrovnik en ook niet in de herrie van de stad. Wij zijn toen in Zaton uitgekomen (5 km noord van Dubrovnik), aan het water in de baai, maar er zijn nog meer plekjes te vinden.

Wanneer ik dit zo lees zou ik gewoon alle dagtours maar eens op moeten schrijven en publiceren, is een stuk makkelijker. Na zoveel jaar hier rondrijden kan het handige informatie zijn voor wie een dagje weg wil.

• nammerlaan

Goh Norbert wat schrijf je heerlijk! In gedachten zijn we er al………wij zitten heerlijk op Cres van de zomer (helaas kinderen dus schoolvakantie)en een paar dagen bij Hans, maar Valun in juli vonden wij toch ook heel druk hoor! Wel ontzettend leuk, en fantastisch gegeten aan het water! Dit jaar als het niet te warm is eens in Beli kijken