autorondreis Kroatie

• Jo

Als ik jouw plannen bekijk en ook wat Norbert zegt dan heb ik je eventueel een adresje in Fazana en eentje in Motovun. Je zou daar dan enkele dagen kunnen blijven en van daar uit naar Pula, Rovinj, Porec, gaan en ‘s avonds naar jullie ’vaste' plaats terug keren. Scheelt toch koffers pakken.

Wil je natuur dan moet je toch in Istrië de Ucka doen. Een stevige wandeling van de kust naar de top waar je toch een dag kan mee vullen. En wil je echt lekker eten dan heb ik wel een adresje op enkele kilometers van Motovun. Prijzig maar o zo lekker. In onze streken zouden ze een Michelinster halen. Ze hebben trouwens 16 punten in de Gault Millau.

Ga je van dat eerste adresje dan naar Plitvice dan zou je ruim na de middag kunnen vertrekken naar Plitvice, daar heb ik jullie ook een adresje en heeft Jani (Nederlandse die al ontzettend lang in Plitvice woont) zelf geen plaats dan weet ze wel een adresje in de buurt.

Je kan dan ‘s anderendaags een dag uittrekken om Plitvice te bezoeken en ’s avonds dan weer naar Jani (of ander adres) en pas de volgende morgen naar het zuiden afreizen. Ga je naar Pag of Rab dan ben je daar tegen de middag of kort erna.

Wil je dan nog een stukje natuur dan kan je daar het Velebit-gebergte in. Wat er in september te zien is kan ik niet inschatten maar in juni bloeiden er in elk geval wilde orchideeën. En 't is weer een bergwandeling (niet echt zoals de Zwitserse toppen maar toch naar 1600 m). Pag-stad heb je op twee uurtjes (maximaal) gezien en voor de rest is er weinig te beleven. Dat wij er dit jaar voor de vierde keer gaan is meer omdat we de laatste jaren toch echt voor het dolce far niente kiezen. Niet echt ganse dagen aan het strand, wel rustig op de camping voor ons tentje.

Verder zuidelijk zijn we nog niet geweest en dat zit er ook de eerste jaren niet in. Omdat m'n echtgenote rolstoelgebruikster is kiezen we de laatste jaren om te kamperen (de voorzieningen zijn daar wél aangepast, toch op de grote campings) wat in een appartement of op hotel nog niet altijd zeker is. En omdat ik alles alleen moet opstellen en in en uitpakken kiezen we dus voor een vaste plaats, temeer omdat ik van m'n baas ook maar maximaal 2 weken vakantie (aansluitend) kan krijgen. Maken we sommige jaren dan wel goed door 2 keer naar Kroatië te gaan.

Een gans stuk wat hier niet aangehaald is is het echte binnenland van Kroatië. Vanuit Zadar richting Servië (Beograd). Lonska Polja (weer natuur, maar ook nog niet gezien in september), Pozega, Dakovo, Osijek, Vukovar. In september begint daar voor veel zaken de oogst (druiven oa) en krijg je er ook al veel herfstkleuren. Kamers of B&B zal jer weinig vinden maar de grotere steden hebben toch hotels. Ook van eten totaal niet te vergelijken met de kust waar het toch overal een soort fast-food is.

Bedenk wel dat wij, die één of 2 keer per jaar in Kroatië komen, een totaal andere kijk hebben op Kroatië dan bijvoorbeeld Norbert die er al jaar en dag komt. Zo hebben we de eerste jaren wel gans Istrië verkend. We hebben bijvoorbeeld ook Hum gedaan, kleinste stadje van Istrië, met toch wat wetenswaardigheden rond het vroegere geschrift van Kroatië. Maar voor zo'n zaken moet je natuurlijk open staan. Of het de moeite waard was? Voor ons wel, voor velen waarschijnlijk niet. Hetzelfde met een museumpje over de plaatselijke mijnbouw in Rasa. Hetzelfde geldt voor Slavonië. Je ziet er op veel plaatsen nog de gevolgen van de oorlog in de negentiger jaren. Belangrijk? Voor de meesten waarschijnlijk niet maar wij waren er als Belgen iets minder bij betrokken dan de Nederlanders en het heeft ons toch de kans gegeven het iets beter te plaatsen.

Waarom we dan de laatste jaren toch weer meer voor de kust kiezen? Heel simpel: ik moet de zee er bij hebben. Niet het strand maar toch minstens 3 keer daags het water in. En 't is toch weer anders dan een meer of riviertje om in te zwemmen.

Wil je meer weten, roep dan maar. Adressen stuur ik eventueel via privébericht indien gewenst.

• rita

Ik kan je in regio dubrovnik het dorpje plat aanraden, gelegen tussen dubrovnik en cavtat, je kan er een appartement huren voor 30 eur per nacht.

plat is heel rustig, soms te rustig, maar je bent snel in cavtat en dubrovnik.

ik ken de meeste mensen, mijn man is afkomstig van plat, ik weet dus wie ik kan aanraden en wie niet (heb steeds naar de verhalen van de vroegere gasten geluisterd en ben zelf ook op enkele plaatsen geweest).

wil je meer info, mail gerust naar rjossart@partena.be of ritajossart@hotmail.com

prettige vakantie

• Mariska G

Hallo allemaal,

Wat een tips ! Heel leuk dat iedereen meedenkt, bedankt allemaal. Maar het zijn zoo veel tips , dat ik hier echt even voor zal moeten gaan zitten :-

Kroatie is voor mij geheel onbekend en heb nu weer een hoop info om lekker rond te kijken in de gidsen en op het internet.

Zal wel in het weekend worden. Werk fulltime en mijn man heeft avonddienst.

Ook zullen we moeten gaan beslissen of het toch op de bonnefooi gaat worden of vooraf bepaald.

Heb nog wel het idee dat ik een week op pad wil en een weekje op een vaste plaats. Die tweede week willen we wel het eea bezichtigen in de buurt, maar

toch ook een paar dagen lekker luieren. Zullen dus echt een keuze moeten maken, moeilijk. Dalmatie trekt me het meest , de streek tussen Zadar en Split en de

Splitvice meren. En evt Dubrovnik.

Helaas hier geen georganiseerde rondreis te vinden. Die zijn voornamelijk in Istrie met uitloop naar Splitvice meren …….

Laat nog wel wat weten .

gr. Mariska