Kroatië en de Olympische Spelen

• Kostelic

“Vergelijk Kroatie ook eens met landen als Slovenie, Slowakije en Hongarije. Dat lijkt me een eerlijker referentiekader dan een ”rijk“ land als Nederland. Je zal zien dat Kroatie het dan niet zo slecht doet. ”

OS 2008:

slovenië: 1 goud, 2 zilver, 2 brons, 41e plaats

slowakije: 3 goud, 2 zilver, 1 brons, 25e plaats

hongarije: 3 goud, 6 zilver, 2 brons, 20e plaats

kroatië: 0 goud, 2 zilver, 3 brons, 47e plaats

OS 2004:

slovenië: 0 goud, 1 zilver, 3 brons, 63e plaats

slowakije: 2 goud, 2 zilver, 2 brons, 29e plaats

hongarije: 8 goud, 6 zilver, 3 brons, 13e plaats

kroatië: 1 goud, 2 zilver, 2 brons, 44e plaats

????

“Je haalt bij je voorbeeld over Nederland de sporten schaatsen en hockey aan. Die sporten worden in zeer weinig landen ter wereld beoefend en het is dan ook logisch dat Nederland daar bovenaan staat.”

bij schaatsen werden deze OS de medailles verdeeld over 11 landen en 3 continenten.

meeste medailles behaald door Zuid-Korea.

bij hockey worden de medailles verdeeld over 2 continenten (weliswaar door minder landen).

bij handbal worden (zoals eerder gemeld) sinds 1938 tijdens WK's, de medailles verdeeld onder alleen Europese landen.

????

“En ik blijf erbij dat Kroatie het niet slecht doet met handbal (ook al eens een gouden medaille mee gehaald en laatst weer in de finale van het EK en WK), waterpolo en tennis als meest positieve voorbeelden.”

ik geef je gelijk v.w.b. waterpolo en tennis.

maar ja, handbal …….

Nederland heeft met korfbal bij alle 8 WK's slechts 1x een finale verloren (van België).

Medailles werden tijdens deze WK's verdeeld onder 7 landen van 2 continenten.

Maar toch zal je me niet horen zeggen dat korfbal een grote sport is.

En het gaat mij nog steeds om het gebrek aan beleid in Kroatië.

• Robert

Ja, ik denk dat het dat bad is. Er is alleen een groot zwembadencomplex voor in de plaats gekomen.

• Robert

Ik begrijp niet dat je maar zo blijft hameren op die Olympische Spelen en de grote sporten voetbal en tennis buiten beschouwing laat (veel tennissers laten de OS zelfs gewoon liggen).

Kijk maar eens waar de Hongaarse, Slowaakse en Sloveense tennissers en voetballers staan op de wereldranglijsten (= sowieso een betere graadmeter dan een momentopname als de OS) en vergelijk dit eens met de Kroaten. OK, Slowakije heeft zich zowaar ook een keer geplaatst voor het WK, maar dat is niet bepaald standaard. Een kwartfinale of halve finale, zoals Kroatie de afgelopen EK's en WK's al een keer heeft gepresteerd, zie ik ze niet halen

Verder begrijp ik je vraagtekens niet: schaatsen wordt volgens mij alleen gedaan in “koude” landen en hele continenten vallen dus sowieso al af. Veldhockey is in de meeste landen volslagen onbekend.

Kroatie richt zich, vaak helaas noodgedwongen, op een beperkt aantal sporten en ik blijf erbij dat ze bij die sporten aardig mee kunnen komen voor zo'n klein landje en wat belangrijker is: met enorme concurrentie (tennis, voetbal).

• Robert

Ik moet nog een andere veelbeoefende sport toevoegen die in Kroatie populair is en waar men het internationaal ook niet slecht doet: zwemmen.

Trainingsmogelijkheden genoeg in de prachtige Adriatische zee….

• Kostelic

Voor de nauwkeurigheid een kleine correctie n.a.v. mijn cijfers over het beoefenen van hockey in de wereld.

Bij de WK's voor mannen en vrouwen zijn de ereplaatsen sinds 1971 verdeeld over 17 landen afkomstig van 6 continenten: Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa, Afrika, Azië en Oceanië.

Hockey volslagen onbekend in de wereld? zucht.

Hockey is juist 1 van de weinige sporten die op bijna alle continenten wordt beoefend (uitgezonderd Antarctica).

“schaatsen wordt volgens mij alleen gedaan in ”koude“ landen en hele continenten vallen dus sowieso al af.”

Dus skiën is voor jou ook geen grote sport?

Zonder de familie Kostelic houdt Kroatië dan alleen maar Blanka over als echte top-sporter.

Die vraagtekens staan er omdat ik niet snap waarom je stellingen deponeert die je totaal niet kunt staven met cijfers.

Bij de wereldranglijst van de FIFA tellen ook de oefenwedstrijden mee.

Lekker belangrijk.

Op zo'n manier kan een land dat zich niet plaatst voor een WK toch op de 11e plaats staan in de FIFA ranking.

Ik heb je allang gezegd dat ik de grote sporten tennis en waterpolo in Kroatië op een hoog niveau vind staan.

V.w.b. voetbal en handbal is dat zeer discutabel.

Zwemmen: laatste WK behaalde Kroatië 1 bronzen medaille.

Tijdens de OS van 2008 behaalde Kroatië geen medailles.

Verder zit ik nog steeds te wachten op jouw lange lijst met incidenten v.w.b. topsporters uit Kroatië.

• Jan van Gent

Voor een land met maar 4.500.000 inwoners doen ze het toch niet slecht op sportgebied vind ik. En zou je nu echt willen dat er voor elke topper die afhaakt een andere klaarstaat? Talent bestaat er overal en in alle sporten maar het karakter om het te ontwikkelen ontbreek dikwijls. Ik geef je het voorbeeld van onze Tia Hellebaut, olympisch kampioen hoogspringen maar achter haar gaapt de leegte!!!

• Robert

Wat hockey betreft: leuk al die continenten, maar vergeet niet dat dit maar een paar landen per continent zijn waar de sport grote populariteit heeft (Argentinie in Zuid-Amerika). Pakistan en India in Azie. In de meeste landen ter wereld wordt veldhockey nauwelijks beoefend. Ik kan dat dus echt geen wereldsport noemen.

Ik weet niet waarom je skien er nu bijhaalt, maar als je zonodig mijn mening wilt weten: nee, ik vind dat ook geen wereldsport, omdat er relatief weinig landen zijn waar het wordt beoefend. Kroatie doet het daar naar mijn mening fantastisch, aangezien de wintersportfaciliteiten beperkt zijn en men naar de buurlanden moet om serieus te trainen.

Blijkbaar lees je mijn bijdragen ook niet volledig, want ik heb behalve de wereldranglijst voetbal (die volgens mij echt wel een aardige indicatie van de sterkste landen weergeeft) toch ook EK's en WK's vermeld. Nederland plaatste zich ook toevallig een keertje niet voor het WK in 2002, maar je kan toch niet zeggen dat het dan in een keer niets meer voorstelt?

Nogmaals, ik vind het een aansprekendere prestatie als je bij de besten behoort van een sport die door honderden miljoenen mensen actief wordt beoefend (sommigen schatten zelfs in dat dit een miljard is voor voetbal) dan dat je de beste bent van een sport die wereldwijd door een paar miljoen mensen wordt beoefend. Met alle respect voor de toppers onder de “kleine” sporten overigens.

Om je een concreet voorbeeld te geven hoe dat werkt: ik stond een paar jaar geleden nog zevende op de Kroatische ranglijst badminton. Er zijn nu echter veel meer mensen die zich hier serieus mee bezighouden en ik ben daarna dus fors afgezakt, terwijl ik zeker niet slechter ben gaan spelen. Badminton in Kroatie is trouwens een leuk voorbeeld van de ontwikkeling van een topsportklimaat hier. Er zijn een paar jaar geleden Chinese trainers ingevlogen, er wordt door sommige trainers 5 a 6 uur per dag getraind en er wordt nu al een generatie klaargestoomd voor de OS in 2016.

Je opmerking dat handbal niet op een hoog niveau staat in Kroatie vind ik ronduit lachwekkend als ik naar de eindklasseringen kijk op de afgelopen EK's en WK's (finaleplaatsen).

Mijn lijst met “incidenten” kan ik uitbreiden met een flink aantal tennissers (Cilic, Ancic, Ljubicic, Ivanisevic, Karlovic). Verder zou ik zeggen dat het halve nationale voetbalteam bestaat uit “incidenten” (worden door Europese topclubs begeerd of spelen daar al). Hier wil ik nog het hele handbalteam aan toevoegen. Er zijn vast nog wel meer “incidenten”, maar deze houden zich bezig met sporten waar ik niet zoveel aandacht aan besteed (of niet kan besteden gezien de beperkte belangstelling van de Kroatische TV voor deze sporten).

Je kan toch niet beweren dat bovengenoemde sporters geen topsporters zijn!

• Kostelic

Je lijstje is dus zeer beperkt.

Het invliegen van Chinese coaches getuigt van beleid binnen de Badminton bond.

Ik stel ook niet dat handbal niet op hoog niveau wordt beoefend in Kroatië maar dat handbal geen wereldsport is.

Al met al kunnen we constateren dat er geen topsportklimaat heerst in Kroatië dat door de nationale overheid in gang wordt gezet.

Accommodaties worden door gemeenten gefaciliteerd.

Er is nog een hoop werk te doen door de overheid c.q. nationaal olympisch comité.

Want aan de Kroatische sporters zal het niet liggen: dat zijn vechters en geven niet gauw op i.t.t. Nederlanders.

• Robert

Beperkt? Ik heb het over meer dan 20 sporters die tot de wereldtop behoren en waarvan twee sporten bovendien behoren tot de populairste sporten ter wereld. Ik zal verder ook wel wat sporters over het hoofd hebben gezien bij andere sporten, die ik niet zo volg (bijvoorbeeld waterpolo, K1 vechten - Marko Filipović, boksen - Mavrović).

Ik ben benieuwd of vergelijkbare landen (dus kom niet aan met Nederland, Duitsland of de VS) ook zo'n lijstje kunnen overleggen.

Ik ben bang dat het het Olympisch Comite in Kroatie ook niet meezit, want een aantal van de populairste sporten maken geen of beperkt deel uit van de OS en daar gaat dus de meeste zendtijd (en dus geld) naar toe. Ik denk hierbij aan voetbal, tennis, formule 1 (goede kijkcijfers). Bij voetbal mogen de besten (helaas) niet meedoen en bij tennis beginnen de tennissers zich de laatste tijd pas een beetje te interesseren voor de OS, waar ze tot voor kort ook niet aan mee mochten doen.

Wat het topsportklimaat betreft: dat dit niet door de nationale overheid in gang wordt gezet klopt, maar in Kroatie wordt dan ook bitter weinig door hen in gang gezet. Ik blijf er echter bij dat dit niet betekent dat er uberhaupt geen topsportklimaat heerst.

Wat jouw opmerking over vechtersmentaliteit betreft: misschien aardig om hier een apart item over te openen.

• lipik

Troost U, belgenland is groter (qua inwoners) en wij zijn al blij als we voor eens niet laatste eindigen ;-)

eDe zwemmers worden dan weer met eer ontvangen omdat er niemand verdronken is, en onze nationale voetbalploeg zou waarschijnlijk beter scoren op het WK Playstation of Wii dan op het WK voetbal.

't kan dus veel slechter.