Kroatië en de Olympische Spelen

• Jan van Gent

En zo kunnen we nog Jaren doorgaan!! Wees blij dat je met zulk een klein inwonerspotentieel zulk een resultaten hebt. Er zijn landen die met meer inwoners minder TOPRESULTAAT hebben! Of gaan we nu ook vergelijken met landen als de USA, Rusland, China en wie weet ik nog meer?

En nu terug aan jullie, maar ik stel voor om jullie mail adres door te geven, dan kunnen jullie zo verder doen!!!

• Kostelic

Dat gezeur over voetbal en tennis rankings.

Het gaat bij topsport om het halen van medailles en ereplaatsen.

Iedere topsporter zou 10 jaar op een 6e plaats op een ranking binnen 1 seconde inruilen voor een medaille op de Olympische Spelen.

Er is nog nooit een topsporter gehuldigd die een hoge plaats op een ranking behaalde.

De 4 jaar tussen OS is bij topsporters afgestemd op die OS.

Alles is ondergeschikt aan die OS.

Dus om het maar een momentopname te noemen is complete onzin.

Bij de medaillespiegel kun je goed zien hoe de sport er in een land voor staat.

En als je nog eens meerdere OS met elkaar vergelijkt kom je tot een compleet lange termijn beeld.

En als je alleen maar naar landen kijkt waar het slechter gaat en blij bent met wat je hebt, zul je nooit beter worden (dit geldt overigens niet alleen voor sport).

Een topsporter wil niet winnen van 30 anderen, hij wil winnen van ALLE anderen.

Maar voor mij is deze discussie gesloten.

Als er net zulke amateurs in het Kroatisch (en Belgisch) Olympisch Comité zitten als er op dit forum hun mening geven, heb ik een zwaar hoofd in de toekomst van sport in België en Kroatië.

• Robert

Met momentopname bedoel ik dat een klein foutje ervoor kan zorgen dat de beste ineens met lege handen komt te staan. Je kan van Sven Kramer nu toch niet gaan beweren dat ie niet de beste is ter wereld op de 10.000km.

Ik heb de rankings er tevens als vergelijkingsmateriaal bijgehaald, omdat topvoetballers geen medaille kunnen halen op de OS. Dit gold tot voor kort ook voor de tennissers.

Maar ik ben bang dat het er bij jou gewoon niet ingaat dat een aantal van de belangrijkste sporten in Kroatie (en waar Kroatie naar mijn mening behoorlijk succesvol is) op de OS geen of geen belangrijke rol vervullen.

Alsof alleen de OS een beeld kunnen weergeven van een topsportklimaat in een land!

De opmerking “blij bent met wat je hebt” is overigens geheel voor jouw rekening en geeft totaal niet het beeld weer van hoe er in Kroatie wordt gedacht over de sportprestaties.

Wat mij betreft is de discussie met jou hierover ook gesloten.