diverse vraagjes eerste reis kroatie.

• Jo

Ook wij hebben onze eerste kampeerervaringen in Kroatië opgedaan in een gehuurde tent (www.roan.be) op BiVillage, in mei en september 2004. Heb je dus vragen omtrent het kamperen op deze camping, laat ze maar komen.

• Jan

Je kunt je, v.w.b. inentingen, laten voorlichten door lezers op dit forum die geen of weinig medische achtergrond hebben, laat staan enige verantwoordelijk nemen voor hun adviezen, of je kunt gaan naar de site van de Travel Clinic van het Havenziekenhuis in Rotterdam: www.travelclinic.com.

Al die mensen die hun ervaringen met je delen zijn van generlei waarde.

Alsof iemand die op 105 jarige leeftijd sterft en zijn leven lang heeft gerookt, zou bewijzen dat roken niet gevaarlijk is voor de gezondheid.

Wees wijs. Laat je informeren door experts!

• Robert

Ik heb de site even bekeken en het is weer eens hetzelfde liedje als bij andere vergelijkbare sites: doe voor alles buiten de EU maar inentingen en voor landen als Spanje en Griekenland worden vrijwel geen aanbevelingen gedaan….(gezien mijn eigen ervaringen in deze landen vind ik dit onbegrijpelijk).

Het is een beetje van: wat de boer niet kent… Ik weet niet waar deze inentingsaanbevelingen op worden gebaseerd, maar Kroatie staat echt niet bekend om zijn massale diarreeuitbarstingen of wat dan ook. Ben benieuwd welke statistieken worden gebruikt bij dit soort adviezen. Denk sowieso niet dat doktoren in Nederland goed weten hoe de gezondheidszorg er voor staat in Kroatie. Ze hebben in Nederland vaak nog het idee dat Kroatie een Derde Wereld land is, als ze uberhaupt weten waar het ligt….

Je kan je wel voor alles laten inenten (wat overigens ook niet zonder risico's is en bovendien kostbaar), maar vakantie houdt altijd een bepaald risico in.

Ik durf te beweren dat de kans dat je betrokken raakt bij een autoongeluk in Kroatie vele malen groter is dan dat je een in een ziekenhuis terecht komt met een zware vergiftiging. Je kan dus beter je geld steken in een goede reisverzekering dan dat je je laat volstoppen met allerlei injectienaalden en pillen.

En nog wat: ook in Kroatie krijgen inwoners de gebruikelijke inentingen dus wees niet bang dat er allerlei “besmette” personen rondlopen.

• Jan

Met 2 prikjes tegen Hep. A ben je een leven lang beschermd (voor als je nog eens naar Griekenland gaat).

Wordt ook vaak door de zorgverzekeraar vergoedt.

• lipik

Beste Jan,

1. Wat weet U over mijn al dan niet medische achtergrond, of deze van andere forumbezoekers ? Van een regelmatige forumbezoeker ben ik al zeker van zijn medische achtergrond.

2. Wat is de waarde van Travelclinic ? U zegt dat zij experts zijn, maar is dat zo …of nemen ze ook het zekere voor het onzekere en dan zijn we beland in het verhaal van id-kaart en paspoort….(trouwens lees hun ‘disclaimer’ en besluit dan dat je ze ook beter niet geloofd)

3. “Al die mensen die hun ervaringen met je delen zijn van generlei waarde. ” : vind ik persoonlijk een vrij denigrerende zin aan het adres van iedereen die hier de moeite doet om mensen verder te helpen.

4. “…Laat je informeren door experts!” : ok, maar wie zijn dat dan ?

Een goede reisverzekering is goud waard, en de medische voorzieningen in Kroatie zijn nu ook niet bepaald achterlijk te noemen.

Hans

• Guido

Helemaal met je eens en heb hier dus niets aan toe te voegen.

• Jan

lipik Schreef:

——————————————————-

> Beste Jan,

Beste Hans,

>

> 1. Wat weet U over mijn al dan niet medische

> achtergrond, of deze van andere forumbezoekers ?

> Van een regelmatige forumbezoeker ben ik al zeker

> van zijn medische achtergrond.

Indien U al een medische achtergrond heeft, neemt u dan ook de verantwoordelijkheid voor uw adviezen?

En wat zegt deze regelmatige bezoeker hier over?

> 2. Wat is de waarde van Travelclinic ? U zegt dat

> zij experts zijn, maar is dat zo …of nemen ze

> ook het zekere voor het onzekere en dan zijn we

> beland in het verhaal van id-kaart en

> paspoort….(trouwens lees hun ‘disclaimer’ en

> besluit dan dat je ze ook beter niet geloofd)

Travel Clinic is onderdeel van het Rotterdamse Havenziekenhuis (dochter van Erasmus MC) dat al sinds 1927 marktleider is op het gebied van tropengeneeskunde en reizigersziekten (ISO 9001 gecertificeerd).

Zij zullen inderdaad het zekere voor het onzekere nemen maar dat is een wijs besluit op gebied van gezondheid.

Travel Clinic is een maatschap van artsen die gedekt zijn door hun aansprakelijkheid verzekering.

Zoals ook staat vermeld in hun “disclaimer”.

> 3. "Al die mensen die hun ervaringen met je delen

> zijn van generlei waarde. " : vind ik persoonlijk

> een vrij denigrerende zin aan het adres van

> iedereen die hier de moeite doet om mensen verder

> te helpen.

Een forum als dit is zeer geschikt om vakantie tips uit te wisselen (“waar is een goed restaurant in Porec?” e.d.) maar als het aankomt op gezondheidsadviezen raad ik iedereen toch aan om naar deskundigen te luisteren.

> 4. “…Laat je informeren door experts!” : ok,

> maar wie zijn dat dan ?

Het Havenziekenhuis in Rotterdam (Travel Clinic)

>

> Een goede reisverzekering is goud waard, en de

> medische voorzieningen in Kroatie zijn nu ook niet

> bepaald achterlijk te noemen.

In Zagreb, Split en andere steden zijn zeer goede privé-klinieken maar als je in de reguliere (landelijke) ziekenhuizen terecht komt schrik je toch wel even.

>

> Hans

• JaPa :o)

Ik nog wel!

Denk aan het NL/HR-111 formulier!

JaPa.

• Guido

Jan,het lijkt wel of je aandelen heht in het mij zeer goed bekende Havenziekenhuis.Dit forum is zeker en vast geschikt om ervaringen uit te wisselen maar niet om andere bezoekers te minachten of te beledigen met of zonder inenting!!

• ronnie09

nou nou, ik heb wat teweeg gebracht.

Ik heb ook eens gezocht in het verleden over inentingen op dit prikbord en ik heb gemerkt dat dit nogal een gevoelig punt is.

En ondanks ik heel dankbaar ben voor alle goede adviezen moet ik jan wel een beetje gelijk geven.

Hoewel er waarschijnlijk bijna nooit wat gebeurt zal je net de pech hebben dat je wel wat oploopt in het land.

En als ik dan bij een arts vertel dat ik geen inentingen heb genomen omdat het niet nodig was volgens een openbaar prikbord op een forum, dan zal hij toch zijn bedenkingen hebben(en ik spijt achteraf)

Dus voor mij is de vraag beantwoord en ik zal toch de “benodigde” inentingen nemen die worden aangeraden door bijvoorbeeld travelclinic(kan ook een andere in de buurt)

liever op safe spelen.