Carla,
Ik heb al eerder gezegd dat Vinisce een schitterende locatie is, was immers niet voor niets van plan om daar een huis te bouwen en ja…………wanneer dat door was gegaan dan had ik er ook wel een boot neergelegd, ben immers ook een watersporter.
Maar, het is mij ook duidelijk dat je een andere opvatting van watersport hebt dan ik.
Wanneer je ergens woont, en dus immer de mogelijkheid hebt om het water op te gaan, dan is het toch anders dan wanneer je ergens op vakantie bent en slechts beperkt de tijd hebt.
Dan maakt het ook nog uit wat voor boot je hebt. Een bootje met losse tanks heeft over het algemeen een beperkte actie radius en dan moet je de boot dus eigenlijk midden in het watersport gebied het water in gooien, kost je anders kostbare brandstof (brandstof welke je kwijtraakt om op en neer naar het benzine station te varen of van en naar het gebied te varen, is min of meer verloren brandstof) en roeien is toch niet echt de bedoeling.
Hetzelfde geldt voor een boot met inboard tanks, die moet immers compleet naar het bezine station en daar wil je dan wel zo dichtbij als mogelijk zijn. Trogir is een kleine 10 km van Vinisce en bij een verbruik van 1 ltr/km praat je over 20 liter brandstof om even te gaan tanken, dat is een behoorlijke hoeveelheid.
Zit je bv rond Biograd dan weet je dat je Dugi Otok ook kunt bereiken en daar is weer een benzine station, voorts nog in, Sukusan, Zadar, Murter, Jezera en Sibenik, waardoor het hele gebied voor je open komt te liggen en ook nog eens goed te doen met dagtrips, zeker wanneer je ergens in het midden gaat zitten.
Ook de snelheid van de boot bepaalt waar je wel en waar je niet naartoe kunt. Wanneer het ding 4 kts kan halen heeft het weinig zin een dagtrip te plannen waarbij je eerst 2 uur lang open water moet overbruggen. En wanneer je open water moet overbruggen komt ook meteen de zeewaardigheid om de hoek kijken. Kleinere bootjes kunnen dan beter ‘island hoppen’, van het ene eilandje oversteken naar het andere. Zo blijft de veiligheid optimaal gegarandeerd.
Wanneer je even op de kaart kijkt en dan de regio Split vergelijkt met die rond Zadar - Murter en zelfs voor Sibenik dan snap je welllicht wat ik bedoel. Honderden kleine eilandjes voor de kust, rustig vaarwater (mede door al die eilandjes), voor mij de mooiste plek die je kunt verzinnen.
Natuurlijk kun je langs de hele kust van Kroatië je boot in het water gooien en dan langs de kust varen, kan ook leuk zijn voor een keertje, maar dat heb je na een paar keer ook wel gezien.
Wanneer een land echter zo'n mooi gebied voor de kust heeft liggen als in Kroatië op sommige plekken te vinden is en je bent er dan slechts een paar weken per jaar, dan zou je (in mijn ogen althans) gek zijn om daar niet te gaan kijken. Waarom zou je vrijwillig kiezen voor een minder watersport gebied, wanneer je veel beter kunt ?
Uiteraard is het weer een ander verhaal wanneer je wilt surfen of zeilen. Surfen of zeilen zonder wind is niet echt een leuke bezigheid, dus ga je op zoek naar de mooie plekjes met veel wind. Doorgaans zul je slechte wind aantreffen rond de eilandjes, dus dan toch maar liever het open water op.
Zelfde geldt voor duiken en snorkelen. Je kunt overal je kop onder water steken, maar wanneer er niets te zien is dan is het kop onder water steken het doel geworden en niet het middel om wat te zien.
Kortom, mijn kijk op watersport komt voort uit mijn eigen ervaring op het water, wat ik heb gezien bij andere watersporters en wat ik graag zou willen zien. Bas vraagt ook specifiek naar plekjes welke je alleen met de boot kunt bereiken en dan komt die regio meteen naar boven.
Neemt niet weg dat je de boot best in Vinisce in het water kunt gooien, alleen beperk je jezelf dan heel erg en dat zou ik er niet voor over hebben.