GEZOCHT, met eigen bootje mee de mooiste plekken van croatie ,bungalo,

• Norbert HR

Carla,

Ik heb al eerder gezegd dat Vinisce een schitterende locatie is, was immers niet voor niets van plan om daar een huis te bouwen en ja…………wanneer dat door was gegaan dan had ik er ook wel een boot neergelegd, ben immers ook een watersporter.

Maar, het is mij ook duidelijk dat je een andere opvatting van watersport hebt dan ik.

Wanneer je ergens woont, en dus immer de mogelijkheid hebt om het water op te gaan, dan is het toch anders dan wanneer je ergens op vakantie bent en slechts beperkt de tijd hebt.

Dan maakt het ook nog uit wat voor boot je hebt. Een bootje met losse tanks heeft over het algemeen een beperkte actie radius en dan moet je de boot dus eigenlijk midden in het watersport gebied het water in gooien, kost je anders kostbare brandstof (brandstof welke je kwijtraakt om op en neer naar het benzine station te varen of van en naar het gebied te varen, is min of meer verloren brandstof) en roeien is toch niet echt de bedoeling.

Hetzelfde geldt voor een boot met inboard tanks, die moet immers compleet naar het bezine station en daar wil je dan wel zo dichtbij als mogelijk zijn. Trogir is een kleine 10 km van Vinisce en bij een verbruik van 1 ltr/km praat je over 20 liter brandstof om even te gaan tanken, dat is een behoorlijke hoeveelheid.

Zit je bv rond Biograd dan weet je dat je Dugi Otok ook kunt bereiken en daar is weer een benzine station, voorts nog in, Sukusan, Zadar, Murter, Jezera en Sibenik, waardoor het hele gebied voor je open komt te liggen en ook nog eens goed te doen met dagtrips, zeker wanneer je ergens in het midden gaat zitten.

Ook de snelheid van de boot bepaalt waar je wel en waar je niet naartoe kunt. Wanneer het ding 4 kts kan halen heeft het weinig zin een dagtrip te plannen waarbij je eerst 2 uur lang open water moet overbruggen. En wanneer je open water moet overbruggen komt ook meteen de zeewaardigheid om de hoek kijken. Kleinere bootjes kunnen dan beter ‘island hoppen’, van het ene eilandje oversteken naar het andere. Zo blijft de veiligheid optimaal gegarandeerd.

Wanneer je even op de kaart kijkt en dan de regio Split vergelijkt met die rond Zadar - Murter en zelfs voor Sibenik dan snap je welllicht wat ik bedoel. Honderden kleine eilandjes voor de kust, rustig vaarwater (mede door al die eilandjes), voor mij de mooiste plek die je kunt verzinnen.

Natuurlijk kun je langs de hele kust van Kroatië je boot in het water gooien en dan langs de kust varen, kan ook leuk zijn voor een keertje, maar dat heb je na een paar keer ook wel gezien.

Wanneer een land echter zo'n mooi gebied voor de kust heeft liggen als in Kroatië op sommige plekken te vinden is en je bent er dan slechts een paar weken per jaar, dan zou je (in mijn ogen althans) gek zijn om daar niet te gaan kijken. Waarom zou je vrijwillig kiezen voor een minder watersport gebied, wanneer je veel beter kunt ?

Uiteraard is het weer een ander verhaal wanneer je wilt surfen of zeilen. Surfen of zeilen zonder wind is niet echt een leuke bezigheid, dus ga je op zoek naar de mooie plekjes met veel wind. Doorgaans zul je slechte wind aantreffen rond de eilandjes, dus dan toch maar liever het open water op.

Zelfde geldt voor duiken en snorkelen. Je kunt overal je kop onder water steken, maar wanneer er niets te zien is dan is het kop onder water steken het doel geworden en niet het middel om wat te zien.

Kortom, mijn kijk op watersport komt voort uit mijn eigen ervaring op het water, wat ik heb gezien bij andere watersporters en wat ik graag zou willen zien. Bas vraagt ook specifiek naar plekjes welke je alleen met de boot kunt bereiken en dan komt die regio meteen naar boven.

Neemt niet weg dat je de boot best in Vinisce in het water kunt gooien, alleen beperk je jezelf dan heel erg en dat zou ik er niet voor over hebben.

• Carla

Norbert,

Als je even terugkijkt zul je zien dat er bij mijn links niet één locatie is die gelegen is in Vinišće. Zowel de reactie van Lavanda als van mij betreffen jouw opmerking dat je vanuit Vinišće alleen de route richting Split en open zee zou kunnen kiezen. Direct voor de kust van Vinišće liggen echter ook diverse eiland(jes)en die je aan kunt doen, zonder dat je over open zee hoeft en waar zich geen drukke vaarroutes bevinden. Beiden hebben we bevestigd dat je om te tanken naar Trogir moet wanneer je je in dit gebied bevindt en dat is een nadeel. Overigens vind ik het nog steeds vreemd dat het naast Vinišće gelegen Marina geen pomp heeft, hoewel het een behoorlijk grote en drukbezochte jachthaven heeft.

• Norbert HR

Nou, zo groot is de haven van marina nu ook weer niet, er zijn maar iets van 150 ligplaatsen en globaal de helft is in gebruik door kleine vissers bootjes oftewel losse tanks en laag verbruik. Dan is, van wat er overblijft, de helft weer een zeilboot en die gebruiken ook niet al teveel peut, zodat het al snel duidelijk wordt dat de investering in een maritiem benzine station een beetje zinloos is en al helemaal wanneer Trogir er ook al eentje heeft.

Ik weet dat in Rogoznica tijdenlang een tankwagen voor de brandstof zorgde. Die parkeerde men dan naast de haven en daar kon je dan tanken. Maar ook hier heeft men te maken met milieu voorschriften, vergunningen etc en bovendien moet het natuurlijk ook nog rendabel zijn. Kennelijk is het dat dus niet.

En v.w.b. het vaargebied……………..uiteindelijk zal Ben zelf moeten beslissen waar hij heen wil, wij kunnen slechts aangeven waar de mooie gebieden liggen. .

Duidelijk is dat jullie er hele andere ideëen en een hele andere kijk op na houden. Ik bekijk het vanuit mijn ervaringen op het water, jullie vanuit je ervaringen op het land, kijkend naar het water.

Twee verschillende manieren van kijken zullen we maar zeggen.

• Carla

Nou, met die ‘kleine vissersbootjes’ in Marina valt het tegenwoordig wel mee :D

Toevallig heb ik er na ons vorige uitje naar Vinišće nog twee foto's geschoten:

• Carla

Wat overigens ook een leuk plaatsje is om, met boot, te verblijven, is Tribunj. Hier kan in de jachthaven ook getankt worden al staat deze pomp nog niet vermeld in het eerder verstrekte overzicht. Dat komt waarschijnlijk omdat het allemaal nog vrij nieuw is. Ben daar een paar maandjes terug nog geweest en het lag er werkelijk stampvol met reusachtige jachten.

http://www.marina-tribunj.com/eng/

Ben het echter met Norbert eens dat het meest uitgelezen gebied, voor iemand in bezit van een vaartuig, zich tussen Murter en Zadar bevindt. Je kunt daar eindeloos eilandhoppen. In Betina op Murter heb ik een aantal dagen bij vrienden gelogeerd. Moet zeggen dat ik het daar wel een beetje doods vond. Bas moet inderdaad maar eens ‘Googlen’ op de genoemde locaties en bekijken wat daar ter plekke z'n mogelijkheden zijn. Dan zal hij best een goede keuze kunnen maken. Moet bekennen dat ikzelf inderdaad niet zo'n ‘botenmens’ ben. Wij hebben meer dan genoeg boten, in alle soorten en maten, in onze vrienden- en familiekring, maar zelf hoef ik er eerlijk gezegd geen, omdat ik altijd, behalve aan boord van de speedboten, moeite heb om het ‘droog’ te houden en wanneer het doel van de tochtjes dus anders is dan een bezoek aan één van de eilanden, gooi ik m'n hengeltje liever uit vanaf de wal :D

• MarkoMarko

Tribunj vind ik nu typisch een voorbeeld van hoe je een pittoresk plaatsje kan verzieken met een buitenproportionele jachthaven (inclusied dat smakeloze, rode gebouw). Maar allez, de echte watersporter zal daar wel anders over denken ;)

• Carla

Ben het helemaal met je eens, Marko! Dat was ook mijn allereerste opmerking toen ik het zag. Het schiereilandje van Tribunj is inderdaad heel pittoresk en het beeld van de kolossale jachten in de, inderdaad, nu buitenproportionele jachthaven, overheerst nu. Om nog maar niet te spreken van dat ultramoderne, smakeloze, rode gebouw wat compleet uit de toon valt al ligt het op de oever aan de overzijde van het schiereilandje.

• jm

Als ik dit allemaal lees ben ik blij dat wij de keus gemaakt hebben om onze caravan in mei vanuit Rovinj (staat daar in depot)naar camping jezera lovisca op het Murter brengen om die daar in depot te zetten en van half augustus tot half september terug te gaan en dan onze speedboot meenemen om daar lekker op het gemak tussen de eilanden te varen zonder te veel golfslag.

We hebben de laatste 6 jaar bij Rovinj geweest maar we zijn daar een beetje uitgekeken en we vinden de golfslag daar op zee zo groot, zodat je niet zo makkelijk een afstand van b.v. 50 km kan afleggen op een dagtrip, dus we hopen dat dat bij Murter beter gaat, (Dit wil niet zeggen dat wij steeds met hoge snelheid varen)

Ook ben ik blij dat er genoeg tankstations in de buurt zijn zodat we toch een redelijk afstand af kunnen leggen zodat we regelmatig kunnen tanken op de

dagtrip(Onze BB motor is 200 pk)

Mijn dank gaan uit naar Norbert en Carla die de moeite namen om dit allemaal te schrijven

Met vriendelijke groeten

JM

• rinus88

Hallo JM

Wij hebben onze caravan ook in depot staan vlak bij Zadar en wij gaan begin juni naar het eiland Murter en nu is mijn vraag hoe heet dat depot waar jullie de caravan stallen en hoeveel moeten jullie betalen voor 1 jaar.

Groeten,

Rinus

• MariaM

Camping Solaris in Sibenik heeft een eigen haven daar kun je een ligplaats huren.

Ze hebben er ook huisjes of appartementen te huur.

Wij hebben een RIB en vinden dit gedeelte nog steeds het mooiste om dagjes te toeren.

Voldoende mogelijkheden om te tanken, en een prachtige omgeving om te varen.

Je kunt er bijna tot de Krka-watervallen varen, een hele mooie tocht.

De Kornati eilanden voor de deur.

Al vaak dolfijnen naast de boot gehad, geweldig om mee te maken.

Het is er idd veel mooier dan Istrie, maar ook hier kan de zee spoken hoor.

Ik adviseer wel om zeekaarten aan te schaffen dan kun je je beter oriënteren.