Tauerntunnel rijden op vrijdag of zondag: wat is wijsheid?

• Jablan

Dag Thijda,

Geen wijsheid, wel vragen ;)

Wil je echt via de Oostenrijkse A10 of is je bestemming ook via een andere route te bereiken?

Heb je je reisroute al nagekeken op het aantal kilometers aan werkzaamheden?

We rijden zelf regelmatig tussen Nederland en vml. Joegoslavië. In 2000 was het stuk door Oostenrijk nog binnen twee uur te doen (in de zomer) en we hebben het gevoel dat de Tauernautobahn elk jaar meer tijd vraagt. Dit jaar iedere keer vier uur van de Karawankentunnel tot Salzburg/Bad Reichenall nodig gehad terwijl het echt rustig was op de weg (maart-april-mei). We rijden nu via de Phyrnautobahn, ondanks de extra kilometers hebben we minder reistijd en komen we uitgeruster aan.

• Gerrit Peels

Die rijden wij ook Jablan minder verkeer en geen oponthoud bij de tunnels

voor de boschruck en gleinalm tunnels kun je video mout pakken via internet dan kun je zo doorrijden

• Robert

Vier uur op dat stuk weg? Hoe hard rij je dan?

Ik ben er een paar weken geleden nog overheen gereden, heb naar schatting 50km wegwerkzaamheden gehad en deed er zo'n 2,5 uur over (i.p.v. de gebruikelijke 2 uur).

Ter info: het was rustig en ik heb me aan de maximumsnelheid gehouden.

• roger

Hallo gerrit,

Hoe werkt die vidio maut?

Als jij over die weg gaat,waar ga je dan ergens heen in kroatie?

gr roger

• Jo

Je betaalt op voorhand vanuit Nederland (of België) voor de tunnels waar je door wil. En aan de tunnels zelf heb je een (of meer) speciaal poortje waar dan je nummerplaat gescand wordt.

Als ik het goed heb werkt het enkel voor personenwagens, dus niet met caravan of vouwwagen.

• Jablan

Het klopt Robert, het moet nu weer sneller* te doen zijn

Net als jij houden we ons aan de maximumsnelheid. In maart-april waren er stukken met sneeuwbuien/regen, van de rit in mei ben ik vergeten wat er nog meer aan de hand was. Wel iedere keer ergens de verkeerslichten op rood gekregen vanwege bijzondere transporten die door de tunnels wilden, een ongeluk verderop of langzaamrijdend werkverkeer waar je niet langs kunt/mag.

* => als het rustig is, ik heb Bayern3 op en die melden op dit moment 24 kilometer file voor de Tauerntunnel plus file/langzaamrijden Frankfurt-Wurzburg-Nurnberg en Munchen-Salzburg op het hele stuk. Gelukkig is mijn man gisteren al vertrokken en goed aangekomen in Zagreb.

Folgende Baustellen auf der A10 wurden rechtzeitig vor der Hauptsaison (10.07.2010) fertig:

- Sanierung Brentenbergtunnel

- Sanierung Zetzenbergtunnel

- Sanierung Helbersbergtunnel

- Sanierung Reittunnel

Diese vier Tunnel waren 3 Monate lang davor nur mit Gegenverkehr passierbar. Es wurde Wert darauf gelegt, dass diese vor Urlaubssaison fertig werden.

Weiters wurde der Lärmschutz Eben/Pongau (3km Gegenverkehrsbereich über den Winter) rechtzeitig vor Sommer fertig.

Die Baustelle am Wolfsbergstunnel (Spittal/Drau) wurde eigens wegen dem Urlauberverkehr pausiert!!

(Overgenomen van een andere site over Kroatië)

• Jablan

Meer informatie over Videomaut hier:

http://www.asfinag.at/maut/sondermaut-fuer-kraftfahrzeuge-bis-3-5t-hzg/bezahlung-der-sondermaut/videomaut

en net zo handig zijn de CreditCard-poortjes:

http://www.asfinag.at/kreditkartenautomaten

• Gerrit Peels

Wij gaan naar Seline dat is een plaatsje bij Starigrad Paklenica 40 km voor Zadar.

voor video mout hebben Jablan en jo al antwoord gegeven.

• Norbert HR

Ben deze week weer naar Kroatie gereden, maar heb toch de Fernpass genomen.

De 61 heeft niet al te veel Baustellen, alleen bij Venlo is er een stuk van bijna 15 km, duurt eeuwen, maar ik had er geen files.

Voor de rest viel het wel mee en zelfs op de A6 en daarna A 7 was het redelijk te doen (druk maar geen files). Moet wel stellen dat ik op Woensdagavond daar aan het rondrijden was.

Dit keer heb ik het niet in 1 keer gereden, heb in Kempten een ideaal hotelletje gehad, Smart Hotel, waar je dus gewoon ieder moment van de dag naar binnen kunt via zo'n computer scherm bij de ingang, werkt prima.

De volgende dag overdag de Fernpass gedaan, zijn ze ook aan het werk, maar de files vielen mee, misschien een half uurtje stil gestaan. Er was dan ook niet al teveel vakantie verkeer, met name vrachtwagens zaten op de weg.

Daarna gewoon de parallelweg genomen naar Brennero (dus geen vignet of Brenner pas nodig) en onderweg lekker van het uitzicht genoten in een ski oord, waar de kabelbaan gewoon in gebruik was. Ben dus even gestopt, kabelbaantje omhoog genomen, koffie op de top van de berg gedronken en weer naar beneden, kan het aanbevelen.

Eenmaal in Italie ook de parallelweg naar Trento genomen, mooie weg, niet eens zo druk. Van Trento naar Bassano en normaal ga je dan door naar Udine en Trieste en hup naar de grens.

Al met al ben ik dus geen noemenswaardige files tegengekomen, ook slechts een paar Baustellen, maar heb dus ook een compleet andere route genomen. Voordeel is wel dat ik dus nergens tol of tunnels heb hoeven te betalen, scheelt ook een kleine 50 euro en ik heb er nog een mooi uitzicht voor terug gekregen ook.

• nammerlaan

Hoe lang heb je er in uren ongeveer over gedaan Norbert? Het klinkt wel erg aantrekkelijk, maar ik denk dat ik dan nog een voorraadje reistabletten in moet slaan!

Gr. Nicole