vaarbewijzen geldig in Kroatie

• Vincent

Zoals zovelen worstelde ik ook met de vraag welk vaarbewijs er nu echt nodig is in Kroatie.

Het zogenaamde ICC wordt in België nog steeds niet afgeleverd. Enkel een stuurbrevet gecombineerd met een vlaggebrief voor de boot.

Dat in Kroatie enkel het ICC zou worden aanvaard is dus niet waar. Op onderstaande lijst van het Kroatische ministerie staan alle nodige vaarbewijzen per land welke geldig zouden moeten zijn. Voor Belgie is dat het stuurbrevet Voor Nederland ligt het iets moeilijker maar in principe is het mogelijk met vaarbewijs 1 als je binnen 1.852meter van de kust blijft en je niet met een yacht vaart.

http://www.mmpi.hr/UserDocsImages/TABLICA%20ENGLISHMoU%20(2)%207_10.pdf

mss kan je bij twijfel de lijst afdrukken als er eventueel discussie zou zijn met havenmeesters of verzekeringstechnisch.

The Netherlands

VAMEX

Vaarbewijs I / Internationaal Certificaat van Competentie (ICC Inland Waters)

competence to operate:

- boats used for private purposes

- bareboat chartered boats

at a distance up to 1 nm from mainland and island coast in internal waters and territorial sea of the Republic of Croatia and waters accessible from the sea, under the condition of holding an appropriate national or foreign certificate for operating radio station if there is a radio-telephone VHF station or a GMDSS-VHF station on the boat or yacht.

119.

The Netherlands

VAMEX

Vaarbewijs II / Internationaal Certificaat van Competentie (ICC Inland + Coastal Waters)

competence to operate:

- boats used for private purposes,

- bareboat chartered boats,

- yachts used for private purposes up to 100 GT,

- bareboat chartered yachts up to 100 GT,

in international voyage in the Adriatic Sea, under the condition of holding an appropriate national or foreign certificate for operating radio station if there is a radio-telephone VHF station or a GMDSS-VHF station on the boat

• kattyvds

goede avond, ik heb die lijst even doorgenomen, maar ik kan de titels van de nodige brevetten voor Kroatië niet lezen (taal). Bij ons waren er ook veel twijfels hieromtrent. Wij lazen, dat ICC, plus een marifoonbrevet, voldoende was om in Kroatië een boot te kunnen huren, die langer was dan 2.5 Meter.

Maar ICC brevet bestaat nog niet in Belgie. Het meest daarmee gelijkgesteld brevet is het Yachtman Brevet. Het verschil in het afnemen van de examen zijn wel: In Nederland neemt men het ICC af schriftelijk (multiple choice?)

In Belgie wordt gans dat examen ‘Mondeling’ afgelegd, met uitzondering van de Navigatie-Examen vragen natuurlijk.Maar ook daar moet men uitleg geven, aan een examinator, wat je precies aan het doen bent. Ieder persoon wordt dus afzonderlijk verhoort. De examen duren een ganse dag, en je moet voorbij een 13 tal examinators passeren (jaja, elk individueel) . Wij volgen momenteel lessen voor Yachtman en Marifoon brevet. Tussen 5 en 15 juli gaan we opgeroepen worden om het examen te doen te Oostende (totop heden nog niks ontvangen, wij hebben wel al betaald ) Naar het schijnt komt het bericht met de exacte datum ongeveer slechts drie weken op voorhand. Dat vinden wij wel ongehoord. Niet iedereen (zoals mijn man) kan op korte periode een verlofdag afdwingen op zijn werk. De prijs voor zo een yachtman examen is wel goedkoop: voor 11.5 euro. Dat is in Nederland meer.

Indien we dat brevet halen is het volgende probleem: dat is dan eigenlijk nog geen Internationaal brevet hé. Dat zouden wij kunnen laten vertalen, maar daarvoor moet je dan lid worden van nog een organisatie die dan wel lidgeld vraagt.. een soep dus..zoals wij belgen dat benoemen…

Onze leraar had het ook opgezocht, en zegt dat we met Yachtman in orde zijn. Maar wij twijfelen toch ook nog een beetje. Nietemin is het een must voor Kroatië, goed zeemanschap te kennen, en de manuele bewerkingen te kennen qua navigatie. Het zou denk ik een gevaarlijke onderneming worden mocht je zonder kennis eilandhoppen met de boot!

• Vincent

Hallo,

Als je het stuurbrevet hebt in Belgie en een bijkomend marifoonbrevet dan is dit volgens de lijst voldoende om een boot te huren. Of je voldoende kennis hebt is dan uiteraard een andere vraag.

Wat betreft de taal van de lijst: deze is toch in het engels. Je kijkt bij je land waar je het brevet behaalde en dan zie je in het Engels wat je er in Kroatie mee kan aanvangen.

Grt

Vincent

• kattyvds

Ok, ja, ik had in het verkeerde vakje gekeken (dat van Kroatie zelf)

yachtman cursus is vrij veel, en zeker niet overbodig voor Kroatië!

• andre Gronefeld

Ik heb voor alle zekerheid vaarbewijs 2 in kroatie gehaald. Dit is een mondeling examen in het engels of duits en wordt afgenomen door de havenmeester. lesstof is een boekje voor 100kn wat te verkrijgen is in ieder havenmeester kantoor. Dit icm met een bewijs dat je boot is verzekerd ben je klaar. Politie en haven autoriteiten zijn twee verschillende instanties en hier gaat het dan ook mis. beiden hanteren eigen regels. wellicht als kroatie bij de EU komt dat het VB2 overgezet kan worden naar en document wat geldig is in eigen land

• Frank_V

In het laatste nummer van het maandblad ‘Varen’ staat een interview met minister Schouppe. Daarin zegt hij dat België nog voor het verlof een ICC gaat afleveren en dat de bestaande vaarbewijzen kunnen worden omgezet. Helaas zegt Schouppe zoveel…

• Frank_V

aanvulling: http://www.watersport-bank.nl/nieuws/algemeen-vaarbewijs_in_belgie_geldt_nu_ook_voor_buitenland-5882.php

• kattyvds

Het artikel die u meezond als aanvulling is dus van 2010. In uw vorig bericht schrijft u dat er een artikel staat in de laatste Varen (ik heb heb nog niet gekocht). Ik veronderstel dat ze er dan toch aan gewerkt hebben een regeling uit te werken? Ik moet rond 5 juli mijn examen gaan doen van Yachtman. Dan zou het ‘kunnen’ betekenen, dat ze dit brevet internationaal gaan maken? Ik hoop het! Ik heb wel mijn algemeen stuurbrevet ook nog.Misschien was dit al voldoende dan.

• kattyvds

Vandaag het boekje Varen gekocht en het artikel gelezen. En ja, er staat dus letterlijk in , dat het Algemeen Vaarbewijs geldig is voor omzetting naar ICC.

Dus heb ik 850 euro betaald voor privaatlessen (wel voor twee personen, mijn man en ik) Lessen die ik eigenlijk niet moest doen, want ik heb mijn Algemeen vaarbrevet. Maar gezien de cursus yachtman bijkomende onderwerpen onderwijst, is het toch een mooie leerschool geweest. Ik moet echter wel nog mijn examen afleggen. Ik hoop met goed nieuws te komen volgende maand.

• Frank_V

Je kan het aan Schouppe zelf vragen: http://www.cdenv.be/etienne-schouppe