kinderen in kroatië

• Bas van Dijk

Hallo,

Ik ben voor mijn werkstuk over Kroatië op zoek naar informatie over het leven van de Kroatische kinderen.

Ik wil graag meer weten over de kinderen van ongeveer 10 jaar oud.

Krijgen de kinderen goed les, is het te vergelijken met Nederlandse scholen?

wat doen ze in hun vrije tijd, hebben ze hobby's vergelijkbaar met onze hobby's?

Hoe gaan ze met hun ouders om?

Andere informatie over vooral kinderen (links/websites) is ook erg welkom!

Ik kan er zelf erg weinig over vinden.

Alvast bedankt,

Bas

• lipik

Bas,

Als je Engels spreekt (of liever schrijft) kan ik je wel in contact brengen met onderwijzend personeel in Kroatie. Die kunnen je waarschijnlijk wel helpen met je vragen.

Mail me maar op info@kroatie.org

Hans

• ellen van kooij

Ik 2007 heb ik een NLs echtpaar ontmoet die http://www.bbdalmatia.com runnen.

Hun kinderen zaten op een Kroatische school en zijn nu ongeveer 9 á 12 jaar.

• rita

dag bas,

waarom maak je niet een vragenlijst met de vragen die je wil stellen, laat die in het kroatisch vertalen en stuur die naar enkele kroatische scholen met de vraag of ze willen meewerken aan je onderzoek.

als je die dan ook nog naar de verschillende regio's stuurt, dan heb je volgens mij wel een goed onderzoek.

ik wil je wel helpen met de vertaling

• Jo

Dan zal Bas wel snel moeten zijn: binnen een week is de school hier gedaan voor dit jaar.

• Jo

Ik kan je wel een link bezorgen naar een Nederlandse mevrouw die met een Kroaat gehuwd was en wiens kinderen in Kroatië school hebben gelopen maar die zelf ook les heeft gegeven in het dorp waar ze woonde. En ik kan je in contact brengen met op zijn minst 2 Kroatische meisjes van zo rond de 17 jaar. Eéntje hebben we een aantal jaar op zomervakantie gehad, het andere is haar buurmeisje die ook een aantal jaar in België op vakantie kwam maar dan in een ander gastgezin. Beide kan je wel benaderen in 't Engels.

• Bas Van Dijk

Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties.

Ik ga nu een lijst maken met mijn vragen.

Ik ga het eerst proberen bij de bed en breakfast.

Zodat ik in het nederlands kan blijven schrijven.

Lukt het niet dan ga ik over naar de leraren.

Gr. Bas.

• lavanda

Toch maar een heel klein stukje uit de praktijk van vorig jaar…..

Al een aantal jaren gaan we naar Vinisce.We huren het appartement van een inwonend kroatisch gezin….

Onze kinderen zijn 17 en 14, hun kinderen zijn 15,14 en 10….

Vorig jaar viel het ons op hoeveel gelijkenissen er waren…de spelletjes die ze spelen,het gebruik van facebook etc.

Maar zelfs het uitwisselen van muziek,het taalgebruik, de “puber”reacties naar ouders….

Soms was het gewoon eng……

Misschien heb je er iets aan??

• Corne

Hallo,

Leuk om ook eens een positief bericht te lezen waar spontaan en fijn op gereageerd wordt!!

Volg het forum nu een jaar of 5 en denk dat het soms wel wat vriendelijker kan.

Dit bericht geeft mij i.i.g. het gevoel dat de goede wil er is!!

Zet hem op en hou dit vast.

Groeten, Corne

• Robert

Ik woon in Kroatie en heb ook kinderen (eentje is bijna acht en gaat naar school). Ik ken ook heel veel kinderen van ongeveer 10 jaar dus stuur je vragen maar op.