Met een beetje geluk zijn wij eind augustus ook weer in Kroatië maar wij zoeken het iets zuidelijker, namelijk op het eiland Pag en dan meer bepaald in Novalja op camping Strasko. Een grote camping, geen disco in de directe buurt van de camping en keuze voor gekleed of FKK. Bevalt ons al prima sinds 2007.
Wij hebben (nog) geen eigen site (daar wordt aan gewerkt) maar als je vragen hebt mag je ze altijd stellen.
Norbert HR
Eind augustus kun je inderdaad beter iets zuidelijker gaan zitten, meer kans op mooi weer en meer kans dat de avonden ook nog aangenaam zijn. In Istrië moet je 's avonds dan toch wel een trui aan, is het toch te fris.
Ander nadeel van Istrië is dat de meeste campings eind augustus al in de opruim modus gaan oftewel iedereen begint af te breken, supermarkten zijn half gevuld, souvenirstandjes zijn al weg, restaurants werken nog met halve kaarten etc. Ik heb die instelling nooit begrepen, want zelfs al staat de camping nog helemaal vol, het interesseert ze niets, voor hen is het seizoen voorbij (althans zo denken ze) en niets kan hen daar vanaf brengen.
Deze mentaliteit zie je duidelijk minder in het zuiden, daar blijft alles nog doorwerken en ook in de dorpjes is nog genoeg entertainment te vinden. Primosten feest gewoon vrolijk verder, iedere dag live entertainment op het marktplein, de boulevard is gezellig druk, alle winkels en zaakjes zijn open, zo hoort het !
Jo
Die mentaliteit hebben we jammer genoeg ook op Pag ervaren, hoor. En in het begin van het seizoen hetzelfde.
We kwamen dit jaar op 5 juni in een (overigens fantastisch) restaurant en we bestelden inktvis onder de peka. “Ha mijnheer, dat hebben we nog niet, het seizoen is nog niet bezig”. Oké, we hebben iets anders gegeten en de inktvis besteld voor de week nadien (dat kon gelukkig wél).
-“Kan ik nog een capucinno krijgen”?
-“Sorry, de expressomachine is nog niet aangesloten”.
-“Kunnen we de rekening krijgen”?
-"Ja mijnheer, maar ik ga ze met de hand moeten maken. De kassa is nog niet geprogrammeerd.
De week later zijn we dan de inktvis gaan eten en die was uitermate lekker. Na de maaltijd speelde zich echter een gelijkaardig tafereel af als de vorige week: nog geen koffie of capucinno. De kassa die was echter wel al geprogrammeerd.
En dit was geen klein restaurantje. Ze hadden namelijk ook een 12-tal gastenkamers maar blijkbaar waren er nog geen gasten aanwezig.
Bovenstaande is dus de schotel met inktvis (hobotnica). Het gaat dus om de grote soort en niet om de kleine pijlinktvisjes (ligne). Het was de eerste keer dat we het zagen in een restaurant, toch in een warme bereiding. Koud, met een soort vinaigrette, hadden we het wel al gegeten.
Gerechten onder de peka (ijzeren stolp) vind je sowieso zelden. Om jullie en idee te geven wat het is deze 2 andere foto's. Het eerste is een peka, het tweede is het gerecht dat er vanonder kwam, voor ons tweetjes. Ook toen trouwens, op 9 september 2007, was het maar klaar gemaakt omdat we het een paar dagen eerder besteld hadden. Seizoen voorbij, weet je wel! Maar zeker een aanrader om het te proberen als je ooit in Kroatië komt. Adressen van beide restaurants trouwens op aanvraag te krijgen .
JaPa :o)
Jo,
Dit soort foto's moet je niet meer laten zien hoor, het water loopt me al uit de mond, en ik heb nu helemaal veel zin om naar Krk-stad te vertrekken waar je al dat lekkers óók kan bestellen. Héééérlijk!
Groetjes:
JaPa.
lavanda
Hoi Jo,
Volgens mij moet je Peka bijna altijd van tevoren bestellen,omdat de bereidingstijd heel lang is…..ook in het hoogseizoen moet je het vaak vooraf bestellen.
Wij hadden dit jaar het geluk dat onze gastheer/verhuurder het voor ons maakte….heerlijk!!!
MarkoMarko
Verdere detaillering van de hierboven genoemde “hobotnica”: dit is een octopus.
De koude variant in een salade met uien, olie, azijn en specerijen is niet te versmaden.
Bernadette*
Met verbazing en plezier zie ik hoeveel mensen gereageerd hebben op mijn posting en allemaal met een zeker gevoel van heimwee. Ik begrijp jullie…..ik heb dat ook!
Dus gaan we de eerste week van september weer met RyanAir voor bijna niks naar Triest ; huren daar een auto ; 1 nacht B&B bij ene Patrizia ( we zijn niet zo van het kamperen) en gaan op de bonnefooi naar …..Istrie.
We zijn heel benieuwd hoe ons Istrie gaat bevallen. Zou het net zo heerlijk zijn als het gebied ten zuiden van Zadar? Ik hoop het!
Stel;een van jullie weet het perfecte appartementje( wel pal aan zee) ,hotelletje of een goede tip:laat het weten!
Ik hou jullie op de hoogte van onze bevindingen!
Norbert HR
Het meeste zal leeg staan, dus gewoon er naartoe gaan, kijken waar je wilt zitten, aanbellen en vragen wat het mag kosten. In September is men over het algemeen blij dat ze nog wat kunnen verhuren, dus je kunt aardig afdingen. Ze beginnen waarschijnlijk met de hoofdprijs, maar gewoon stug negeren en eventueel vrolijk ergens anders kijken. Dikke kans dat ze achter je aan gaan komen met een lagere prijs. Aan zee willen ze soms rond de 100 euro per nacht vragen, maar in September moet je voor 45 - 50 daar kunnen zitten. Dat is een hoop bier of wijn zal ik maar zeggen.
Fam. T.v. Rooijen
Leuk dat je voor de erste keer naar Kroatie bent geweest.
Een fantasties land met vriendelijke mensen.
Wij komen daar al 22 jaar.
Als wij een tip mogen geven!!
Ga dan eens richting Dalmatie en wel naar Markraska (als je van drukte houd) en voor rust-zoekers de mooie badplaats Tucepi.
Het schoonste zeewater vind je daar.
Kamers en pensions zijn daar genoeg.
Kijk voor meer informatie eens op http://www.maisonkoek.nl
Onder aan de intro pagina vind je een link met gegevens en adressen van Tucepi en o.s.
JaPa :o)
Hallo fam. van Rooijen,
Het zal wel niet de bedoeling zijn geweest om jullie boxerpagina via het Kroatiëprikbord te promoten.
Je wilde informatie geven over Dalmatië, Tucepi en Makarska, en dat had natuurlijk ook met deze link http://koekkie.r.maisonkoek.nl/ gekund.
Met vriendelijke groet:
JaPa.
Bevestig spam
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Gerapporteerd als spam
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!