Is kraanwater drinkwater in Kroatië?

• Stefan

Tot nog toe dronken we altijd uit gekochte flessen water in Kroatie.

Is het kraanwater echter inmiddels van dusdanige kwaliteit dat het ook als drinkwater kan dienen?

Groet,

Stefan

• Carla

Ik drink 't al 38 jaar en ben nog steeds springlevend :)-D

• L

Carla, niet alleen jij. Ik ken aardig wat mensen aldaar ( niet alle 4,3 mio ) en heb nooit gezien/gehoord dat iemand waterflesjes koopt.

• zelande

Carla,

Dat water wat jij bedoelt komt uit een TAPkraan, is iets donkerder van keur, als het goed is schuimt het ook nog, maar inderdaad, dit vocht kan geen kwaad.

Het is tevens in flesjes verkrijgbaar.

Is ook lekker gekookt in de mosselen.

• Wim Thielen

Zo`n 22 jaar geleden hadden wij het advies gekregen om geen water uit de kraan te drinken want dit zou niet goed zijn.

We probeerde dit advies dan ook op te volgen en kochten braaf flessen water.

Echter onze kinderen kregen spelenderwijs met waterpistooljes heel wat kraan water binnen want zij hebben heel wat water in hun eigen mond gespoten en sindsdien drinken ook wij gewoon water uit de kraan.

We gebruiken nu wel water uit de fles voor onze senseo koffiezetter voor het behoud van onze senseo, dit eigenlijk ivm het vele kalk wat in het kraanwater zit. Maar of onze gasten die ons huis huren dit ook doen betwijfelen we dus ontkalken we de senseo maar regelmatig.

Voor iedereen die nog op vakantie ga wensen we een goede reis toe en veel plezier.

Wim en Inge

www.dracevac.nl

• anouschka

ja hoor, is gewoon te drinken.

het kan zijn dat je eerst wat ijzer proeft…maar na een dag proef je dat ook niet meer en ben je eraan gewend.

er zit idd wel erg veel kalk in het water..dus voor baby's zou ik wel flessenwater kopen

• Robert

Over het algemeen is het water uit de kraan in orde. Ik vind er persoonlijk wel veel kwaliteitsverschil in zitten. Wanneer hier (Rijeka) bepaalde winden waaien merk je dit aan de kwaliteit van het water. Het kan bijvoorbeeld troebel worden (lastig bij het verschonen van aquaria). Ook zit er een sterkere choorsmaak aan vind ik in vergelijking met Nederland. Maar ik ben er nog niet ziek van geworden voor zover ik kan nagaan ;)

Op de eilanden zou ik zeker ook even informeren of het water zuiver is. Op Krk drink ik liever niet uit de kraan bijvoorbeeld. Hier komt gewoon vaak modder uit de kraan, zeker als de kraan een paar dagen niet gebruikt is.

En in geval van overstromingen wordt nog wel eens een waarschuwing gegeven door de overheid om water niet uit de kraan te drinken, maar dit valt in de toeristengebieden wel mee.

• JaPa :o)

Robert,

Ik kom al jaaaaaren in Krk-stad op het eiland Krk, maar ik heb nog nooit modder uit de kraan zien komen.

Maar misschien zijn er nog huizen met oude stalen leidingen waar dat zou kunnen, maar dan is dat meer roestwater!

Maar wij kopen toch wel van die 6 liters flessen voor de SENSEO koffiezetter i.v.m. meer kalk.

Maar het water uit de kraan kan men gewoon drinken!

Alles goed?

JaPa.

• Jo

Wij hebben vrienden in Slavonië en daar is het water uit de kraan niet drinkbaar. 't Is dan ook geen leidingwater maar putwater. Drinkwater halen ze met 5, 10 en 20 litezrbussen aan het begin van de straat/gehucht waar een tappunt is van leidingwater.

• cb01

Ook op het eiland Krk is niet overal het water uit de kraan drinkbaar.

Het (dak)regenwater wordt opgevangen in een bassin dat via een pomp door de leidingen wordt gepompt zodra de kraan wordt opengedraaid.

Men is hard bezig met het aanleggen van waterleidingen.

ccCroatia