Illegale bouwwerken.

• JaPa :o)

In Kroatië wordt door de overheid de illegaal gebouwde bouwwerken aangepakt. Op deze manier kan de regering heel wat geld binnen krijgen.

In 2012 moeten zij die zonder vergunning (vanaf een bepaald jaar) hebben gebouwd alsnog naar een architect om tekeningen te laten maken van hun bouwwerk.

Dat kost natuurlijk erg veel geld, maar ja, illegaal bouwen mag ook in Kroatië niet.

Als de mensen de kosten van enkele duizenden euro's voor alle vergunningen kunnen of willen betalen krijgen zij alsnog na goedkeuring de vergunning, kunnen zij dat niet dan moeten zij de illegaal gebouwde opstallen slopen, kunnen of doen zij dat niet, dan wordt de opstal door de overheid gesloopt op kosten van de overtreder. Volgens betrouwbare bron zal er dan heel wat gesloopt moeten worden!

Ook wordt er op je papieren gecontroleerd.

Daarbij moeten mensen die bijvoorbeeld in Bosnië of Servië zijn geboren en nu wonen in Kroatië en een Kroatisch paspoort hebben, hun orriginele doop/geboortebewijs kunnen tonen. Dit alles moet voordat Kroatië tot de EEG wordt toegelaten allemaal nog gebeuren. Dus voor velen zal het komende jaar in een nachtmerrie eindigen.

JaPa.

• Gerrit Peels

Ik ben blij dat ik van de nachtmerrie af ben.

Ik heb het kunnen verkopen aan Kroatische mensen en die kregen de papieren in een paar dagen voor elkaar waar wij 7 jaar bezig geweest zijn om het voor elkaar te krijgen en wat maar niet wilde lukken.

heeft me 3000 € gekost aan kosten architekt ( Projektant)

Maar papieren ho maar.

• Norbert HR

Die 3000 euro vallen nog mee, want de Projektanten projekteren er altijd vrolijk op los. Ze projekteren voornamelijk geld in hun eigen portomonnee en in ruil daarvoor leveren ze jou dan een stapel onzinnig papier……hoe je beton moet maken, hoe je de dikte van de WC pijp moet berekenen, werkelijk lachwekkend.

Het kopieer apparaat bij hen draait overuren en de rekening gaat naar jou.

Toch jammer dat het land zich zo op blijft stellen tegenover buitenlanders……………..en dat moet dan bij de EU ?

• Gerrit Peels

Norbert dit was een derde deel van de totale kosten als het wasdoorgegaan. 3000 tekening 4keer afgekeurd 3000 vergunning aanvragen en 3000 voor de vergunning zelf.

Terwijl ik wel de toezegging had dat ik met de bouw kon beginnen die had ik van het Kadaster daar in Zadar.

en ze hadden steeds andere smoezen wat er moest veranderen. ramen dichtmaken richting buren, en al die onzin.

• Norbert HR

En dan te bedenken dat juist het kadaster van Zadar jarenlang niet functioneerde. Er is me daar een partij wild gebouwd op Vir en alle oude oorlogsgebieden, geen hond aldaar die er iets aan deed. Typisch gevalletje van ‘buitenlandertje pesten’, waar reeds zovelen het slachtoffer van zijn geworden.

Jammer dat jullie droom op deze manier is verpest.

• Gerrit Peels

Het blijft een mooi land maar alleen voor vakantie.

En alles word daar ook steeds duurder.Ze gaan voor het snelle geld.

• Jo

Yep, en daar zijn de toeristen die ze zo broodnodig hebben het slachtoffer van. We hebben weer een paar mooie staaltjes van klant-onvriendelijkheid meegemaakt.

Even voor de duidelijkheid, het gaat hier niet alleen over de buitenlanders, maar over de Kroaten zelf.

Zij moeten dus voor al hun illegale bouwsels een vergunning aanvragen, krijgen zij die niet, dan is het afbreken geblazen.

Er zijn d.m.v. vliegtuigjes foto's gemaakt om deze bouwsels op te sporen!

Er zijn mensen die de afgelopen jaren een hele veranda voor het huis hebben gebouwd, en complete dakopbouwen hebben gemaakt, en die dat nu moeten wegslopen.

Er zijn appartementen gebouwd, die nu misschien moeten worden afgebroken.

Ik mag hopen dat dan ook de corrupte ambtenaren worden aangepakt, die vele bouwwerken oogluikend ( voor zwart geld) hebben toegestaan, en nu hun handen in onschuld zullen wassen!

JaPa.

Jo,

Vertel!!

JaPa.

• Robert

Helaas zal het er op neer komen dat velen geen vergunning zullen aanvragen, omdat dit geld kost en men zit er nu toch al lekker. Tevens geldt de wet lang niet voor alle illegale gebouwen.

Er zullen dus een heleboel illegale gebouwen overblijven en ik denk niet dat politici zich eraan zullen branden deze af te breken. Er zal wel weer verlenging worden aangeboden of er wordt weer een uitgebreide klachtenprocedure gestart die (tientallen) jaren in beslag zal nemen. Dit gebeurt nu ook al in het geval dat er iemand wordt aangegeven. Vandaar dat er ook heel weinig met de grond gelijk is gemaakt de afgelopen jaren.

Ik denk dat er toch eerst een algehele mentaliteitsverandering moet plaatsvinden voordat er serieus iets gebeurt.