Welke koers kiezen aan een “bankomat”
Vooreerst, deze post heeft betrekking op het afhalen van geld met een belgische debetkaart (en meerbepaald uitgegeven door Argenta). Deze zaken kunnen nogal eens verschillen van bank tot bank, en misschien is er ook een verschil tussen Nederlandse en Vlaamse banken. Kan een Nederlander dit ook eens uittesten ?
Kunnen anderen ook even kijken wat de koers bij hun bank was in de periode rond 2/7/12 .
Indien je aan een “bankomat” in Kroatie bv 2000 kuna afhaalt dan vraagt deze of je direct de koers kuna/euro aanvaard die de automaat je voorstelt en je dus een bepaald bedrag in euro aanvaard, of je gewoon 2000 kuna afhaald en de koers later door uw bank laat berekenen. Meestal koos ik voor de tweede mogelijkheid. Eén keer koos ik voor keuze één en enkele keren schreef ik ook de koers op die bij keuze één hoorde.
Resultaat : de koers door je eigen bank aangerekend is beduidend interessanter dan de - zeg maar - Kroatische keuze.
Voorbeeld :
2000 kuna afhalen gaf me een koers van 7.4844 kuna per euro op 2/7
op dezelfde dag afhalen met keuze 2 gaf me 7.1096 kuna per euro. Een vrij groot verschil, of 14.09 euro verschil op 2000 kuna of ongeveer 5%
De omgekeerde berekening die weliswaar niet praktisch mogelijk is : haal 250 euro af dan zou je in het ene geval 1871 kuna krijgen, in het andere geval 1777 kuna of 93 kuna minder . Dat zijn toch al snel 6 tot 9 biertjes….
Hans