Wisselkoers bankautomaten

• Assie

Wij moeten nog op vakantie en ik probeer nu alvast uit te vinden hoe we het meest voordelig ons gezinsvakantie-budget kunnen wisselen. Klopt het dat ik het beste ons vakantiegeld in contanten mee kan nemen en bij de lokale exchange office mijn euro's inwissel voor kuna's?

• Jo

Ik weet het niet maar persoonlijk vind ik het niet handig. Ik heb geen zin om tijd te steken in het gaan vergelijken. Ook met bankautomaten doe ik dat niet.

Als het op die paar euro's (of kuna') aankomt dan ben ik beter dat ik thuis blijf.

• rebas

Jo,

Als het op die paar euro's (of kuna') aankomt dan ben ik beter dat ik thuis blijf.

Je bent een man van mijn hart,op vakantie gaan kost geld.

Vooraleer je op vakantie vertrekt moet je voor jezelf uitmaken wat de hoeveelheid geld je wil spenderen tijdens uw vakantie.

Het is de algeme regel dat je bij iedere transactie je de hoogst mogelijke som uit de muur haalt of wisselt in een bank.

Geld afhalen uit de muur met visa is vragen om kosten op je handeling,visa dient alléén om te betalen.

Ik hou mij in geen geval bezig over wat nu juist het goedkoopste is,als alles tot de puntjes moet uitzoeken hoeft het voor mij niet meer.

Als je een juist budget voor uw vakantie wilt,ga dan ergens in een hotel en neem all inclusief,en blijf de hele tijd aan het strand of zwembad liggen.

Kom je nooit voor verrassingen te staan,je kan zelfs zonder geld vertrekken.

• wil

Visa is bij de bancomat de beste met koers en kosten. Je moet dan wel een positief saldo op je kaart hebben.

kosten € 1,5 per opname van 2000 kuna

• Jablan

lipik Schreef: Welke koers kiezen aan een “bankomat”

Het maximum op te nemen bedrag verschilt per bank. Bij ‘Erste’ is het maximum voor buitenlandse bankkaarten (Maestro Logo) 3500 Kuna.

Ik heb het net teruggezocht aan de hand van onze laatste opname met een buitenlandse bankkaart: 3500 Kuna = € 454 op het bankafschrift, opgenomen in Kuna. Op de automaten wordt voor 3500 Kuna meestal een bedrag tussen de € 480 en € 490 aangegeven.

Met direct omrekenen in Euro's weet je beter hoeveel je uitgeeft en wat er op je bankrekening overblijft, maar opnemen zonder het bedrag om te rekenen, betekent een veel betere wisselkoers.

Contant geld meeslepen en ter plaatse wisselen, levert in het algemeen een minder goede wisselkoers op dan geld-uit-de-muur-en-niet-omrekenen, maar een betere koers dan geld-uit-de-muur-met-omrekenen.

Achtergrondinfo:

Als je direct laat omrekenen in Euro's, dan wordt de geldopname verwerkt alsof je thuis al Kuna's bij je bank haalt. Dit is voor Kroatië handig, omdat het land zo een kleiner tekort op de betalingsbalans heeft; deze truc helpt de Kuna aan een stabielere wisselkoers.

• rita

Geld afhalen aan de automaat is nog steeds voordeliger dan wisselen.

en zeker nooit op de luchthaven inwisselen, daar heb je een heel slechte koers, dat heb ik 2 jaar geleden toevallig gemerkt.

ik begrijp niet dat mensen op vakantie voor enkele euro's gaan vergelijken. dan blijf je inderdaad beter thuis of neem je de all-inclusive.

maar laat deze all-inclusive het toerisme in kroatie nu net helemaal om zeep helpen. toeristen blijven de ganse dag in het hotel, en gaan slapen zodra ze niet meer mogen drinken.

en laat ze dat nu net een “goede” toerist noemen.

op vakantie gaan = uit eten gaan, de restaurants en café's wat laten verdienen, en me zeker niet met cijfers en bedragen bezig houden, dat doe ik de overige 11 maanden al.

en als ik dan toch moet cijferen, dan blijf ik liever thuis.