route slovenië

  • pvo

    Best Forum, Wie kent de vignet vrije route door noord Slovenië? Vindt het nog steeds schandalig zoveel te moeten betalen, voor omgerekend weinig kilometers.Plus het feit dat de overheid daar nog steeds het ontbrekende stuk autosnelweg niet klaar heeft. Maribor -Zagreb hoe lang nog dit middeleeuws sloveens getreuzel?

    Misschien beter om ze maar uit de EU te zetten. P.S.Eventueel met een klein kaartje erbij zou veel mensen helpen.Vriendelijke groet Kroatië-ganger.

  • japaned

    Wat een bombarie om € 15,00 of € 30,00.

    JaPa.

  • Jo

    Vind ik ook. Je bent op de snelwegen in Kroatië al snel evenveel kwijt, zeker als je wat verre verplaatsingen doet. Anderzijds is het inderdaad duur als je 't vergelijkt met Oostenrijk.

  • Papa Leone

    Alle jaren terug datzelfde gezever over een paar euro op een trip van 1500 km! En waarom wordt er nooit over Oostenrijk gezeverd? Dat is duurder dan Slovenie, vinjet en de tol aan de tunnels!

    Een goede raad neem de vlieger dan moet je geen tol betalen.. :-)

  • zackary

    Wat een gezeik voor een paar euro. Mensen die hierover janken moeten gewoon lekker thuisblijven!

    Of ga in NL op vakantie, kost je helemaal geen tol!

  • rita

    inderdaad, als je op vakantie gaat moet je niet zeuren over enkele euro's.

    zelf gaan we nu al jaren met het vliegtuig en ik denk dat dat inderdaad goedkoper is. alleen, ik mis het reizen en de schoonheid van het land maar het is wel handiger.

    en wie weet, binnen enkele jaren in belgie ook nog betalen?

  • Nadia

    Italië via Trieste is erg makkelijk tolvrij vanuit Kroatie te bereiken

    Wil je daar ‘oversteken’?

  • Papa Leone

    Moet je dan geen tol betalen in…Frankrijk, Zwitserland, Italie of misschien ga je via Oostenrijk..Laat mij aub weten hoe ik tolvrij moet rijden en ik betaal jullie een frisse pint Ojusko op een zonnig terras. En laat nu aub die zever gesloten zijn.

  • rebas

    Als je tijd genoeg hebt kan je via nationale wegen zonder tol rijden.

    Maar als je dan op het einde van de rit je rekening maakt kom je tot de slotsom dat het toch niet dat is.

    Vooreerst is je totale verbruik is een heel stuk hoger dan de snelweg,je remmen,ophanging en andere techniek is veelvuldig gebruikt en dus meer aan sleet onderhevig.

    De reparatie is wel voor de volgende jaar(en)

    Het risico op een ongeval ligt uiteraard ook veel hoger omdat je door stad centrums moet rijden.

    Het ongemak van de talloze rotondes die je onderweg passeert zijn er natuurlijk ook nog,waarbij je passagiers het meeste ongemak van ondervinden.

    Als je in de bergen moet rijden kan het voorvallen dat je een gemiddelde haalt van een 30 tal km per uur,de warmte van je motor in de stijging kan aardig oplopen………

    Dus voor je beurs en je gemak neem je best de autoweg als het kan.

    En als 30 € op een budget van 2000 € een probleem zou zijn,dan blij je best weg van verre autobestemmingen.

  • Jablan

    Mijn ervaring is anders, Rebas. Via de snelweg is het brandstofverbruik een stuk hoger dan binnendoor en onze garage moppert ook over typsiche snelwegslijtage. :D

    Met je andere punten heb je wel gelijk - wie niet gewend is aan lange autoritten, blijft beter op de snelweg dan dwars door Kranj of Ljubljana te rijden en de tijdwinst via de snelweg is op normale dagen echt aanzienlijk.

    We hebben onze voorruit dichtgeplakt met jaarvignetten en dan valt de tol reuze mee. Toch ben ik niet zo gek om in de zomer op zaterdag aan te schuiven in de rij voor de Karawankentunnel of de tolstations rond Zagreb/Trst. Op zulke dagen schiet het over de nationale wegen lekker op. Goede, actuele wegenkaart is daarbij beter dan een navigatiesysteem, voor wie ter plaatse onbekend is.

    voor PvO:

    Als je nog geen vijftien euro over hebt voor een vignet, dan zal het nog veel langer duren voordat het ontbrekende deel snelweg klaar is. Vijftien euro is nog geen vier glazen bier op de Zeedijk in Amsterdam en de tol Zagreb-Split staat gelijk aan een half biggetje in een restaurant. In ruil voor de tol rij je over relatief goed onderhouden wegen, die recent zijn aangelegd. Wat denk je, dat al die tunnels en bruggen hebben gekost?

    Je kunt ook de gok nemen en zonder vignet de snelweg gebruiken. Misschien komen we elkaar wel tegen, als ik en mijn man voor de Sloveense politie tolken bij de zomerse controles op de vignetten. Het was afgelopen jaar ook weer een woest genoegen om na de vertaalslag mee te maken hoe huwelijken explodeerden of men direct weer naar huis ging, omdat er geen geld overbleef voor drie weken vakantie.