Overnachten tauerntunnel

• mama van 3

Hoi Ineke,

Jouw accommodatie klinkt goed. Heb je een linkje? Ik ben erg benieuwd.

• rebas

Hallo ,

Je moet je geen zorgen maken over een overnachtingsplaats aan de Tauerntunnel.

Neem gewoon in de buurt van de tunnel een afrit en rij een dorpje binnen,daar vindt je meerdere huizen en hotels die voor één nacht kamers verhuren.

Je moet niet zoeken,plaats zat.

Groetjes

• Merel

Dat klinkt inderdaad als verliefd op het eiland!

Wij zijn ook al verliefd op het land sinds dat het nog Joegoslavië was, het is er zo heerlijk.

Zelf verblijven we ook altijd in een appartement, maar onze kleine man vind het bij opa en oma op de camping fijner. Dus dit jaar gaan we voor hem op de camping,alles over voor je kleine man he.

Heb ook nog even gekeken op jullie site,ziet er super uit met heel veel informatie.

Wij zijn bekend met alle vignetten, tolwegen en kosten voor tunnels. Vliegen is eigenlijk veel goedkoper dan er met de auto heen rijden, maar vind zelf het rijden door de verschillende landschappen zo prachtig.

Nu zit ik er aan te denken om op de terugweg toch verder te rijden dan de tauerntunnel,wil dan eigenlijk net in Duitsland overnachten. Hebben jullie hier toevallig ook nog een adresje?

• merel

Dank je wel voor je verhaal mamma van 3.

Kan me nog herinneren van toen ik zelf klein was dat het inderdaad ook zo ging, vond de reis zelf altijd al geweldig als kind.

En dan onderweg ergens stoppen en dan maakte mijn moeder altijd lekker wat te eten in de caravan, maar ja met losse auto heb je toch wat meer rekening te houden met een klein mannetje erin.

Ja files, mijn man heeft al gehoord van de files en van mooi weer en de tunnel door en dan midden in de sneeuww zitten. Denk alleen dat mijn verhalen over het prachtige landschap het voor dit jaar hebben gewonnen!

We hebben besloten om op de terugweg verder dooor te rijden dan de tauerntunnel en net over de grens bij duitsland een hotel of bed and breakfast te boeken dan zijn we net wat verder onderweg. Dus mocht je nog wat weten dan hoor ik het graag.

• merel

@Rebas

Als we geen klein manetje hadden gehad hadden we inderdaad niet van te voren wat geregeld qua overnachting.

Aangezien het kleine mannetje er wel is wil ik gewoon zekerheid hebben dat we niet meerdere locaties af hoef voordat we een slaappplek hebben gevonden en zeker na zo´n tijd rijden. Dus kiezen we in dit geval voor zekerheid.

@Ineke

Heb je toevallig een website of een adres van de boerderij?

• rebas

Merel,

Ik heb reeds verscheidene keren overnacht Rennberg.

Neem in de buurt de afrit Rennberg,rij het dorpje binnen en daar zal je zeker plaats vinden.

prettige vakantie,

• Jablan

Hallo Merel,

Op welke dagen in juli ga je precies rijden?

Dit jaar is er een klein probleem met de zaterdagse reisdagen, omdat in Duitsland de zomervakantie minder gespreid is dan in andere jaren. Vanaf de 2e week in juli (uit mijn hoofd 14 juli) tot en met augustus wordt het echt druk op de weg op zaterdag. Check de verkeerskalenders van de ÖAMTC en ADAC.

De zomerse files voor de Tauerntunnel zijn verplaatst naar het tolstation bij de Katschbergtunnel. Deze files worden op de radio altijd korter aangegeven dan ze in werkelijkheid zijn. Wel is de ASFINAG - Oostenrijkse wegbheerder - bezig om alle tolpoortjes geschikt te maken voor Videomaut en alle soorten plastic geld, zodat het deze zomer hopelijk wat sneller gaat in de laatste jaren. Overigens zijn de toltarieven in Oostenrijk dit jaar weer iets verhoogd. Inclusief 10-dagen vignet komt de Tauern- en Karawankenautobahn nu op € 26,50 enkele reis.

Overnachtingsplekken onderweg:

Tussen de Tauerntunnel en Salzburg vindt je het dorp Hallein met een aantal goede hotels (en bij de JET in Hallein vindt je de laagste brandstofprijzen langs deze route).

Voor de oostelijke route via Passau-Graz:

Overnachten kan in vrijwel elk groter dorp onderweg. Wij hebben goede ervaringen met de hotels/gasthöfe in Altdorf bij Nürnberg (bij de A6/A9), in Deggendorf (A3/A92), Passau, Ried im Innkreis (ook hier een onbemande pomp met vriendelijke brandstofprijzen) en verder in de dorpen tussen de Bosruck- en de Gleinalmtunnel (Kalwang en Mautern in Steiermark).

@Rebas: als je gebonden bent aan de ‘zwarte’ zaterdagen, is het wel verstanidig om iets te reserveren. (Alleen niet via booking.com omdat deze site een hoge commissie rekent, die je uiteindelijk wel betaalt in de hotelprijs.) Wij adviseren onze gasten met aankomst/vertrek op zaterdag in de zomermaanden om de oostelijke route te nemen.

• Guido

Je ook kunnen kiezen voor het plaatsje Werfen.Heb ik in de beginjaren gelogeerd.www.werfen.at Op een berg staat daar een bekend kasteel waar eens een

zeer spannende oorlogsfilm is gemaakt.

• Marcel

Hoi Merel,

Kijk hier eens op www.hotel-ami.nl of www.hotel-ami.de

Deze site is erg handig voor thuis maar ook voor onderweg op je smartphone of tablet. Je zoekt op

plaats en/of land en je krijgt zeer overzichtelijk een lijst met overnachtingsadressen in de omgeving

van je zoekopdracht.

Zo kan je gewoon gaan rijden en als je denkt dat het tijd is voor een hotelletje dan kijk je even op deze site

en bel je direct op om te horen of ze plaats hebben. Er staan zelfs (richt) prijzen en foto's bij. Tegenwoordig heb je op

veel plekken langs de snelweg in Duitsland en Oostenrijk gratis WIFI dus erg handig voor de tablet.

2 jaar geleden verbleven we in een hotelletje in werfen en vorig jaar op een boerderij met dieren. Onze kinderen vonden

de dieren geweldig en zo zie je nog iets anders van het land dan alleen maar de snelweg.

Veel suces

• Merel

Dank je wel Jablan voor je berichtje.

We hebben in de planning liggen om zaterdag 12 juli op tijd te vertrekken, maar als ik jouw berichtje zo lees is dit niet het meest slimme om te doen. Zal eens even op de site´s kijken die je hebt doorgegeven misschien kunnen we nog het een en ander veranderen.

Mijn ouders gaven de andere tunnel ook al aan als struikelblok, maar ja ben bang dat we toch niet alle file´s kunnen omzeilen. Dus voor zover mogelijk doen we ons best en verder maar hopen dat het allemaal een beetje meevalt.

Super bedankt voor het het dorpje voor een overnachting op de terugweg en de goedkope brandstof tip!

Wij boeken het eigenlijk nooit via booking.com maar rechtstreeks bij het hotel omdat dit aardig wat scheelt, en net wat u zegt in het weekend en met de kleine man kiezen wij graag voor zekerheid.

Fijn al deze informatie!