vissen in dalmatie

  • dirk

    hallo wij gaan over 3weken naar zaton mijn vraag is hoe en met wat voor hengel lijn en opzet kan ik het beste vissen op[ camping zaton hoop wat te horen gr dirk

  • Guy

    Hallo Dirk,gelukkig heb ik ook wat meer te bieden aan info dan alleen maar de route van en naar of een krantenknipsel.Zo moet ik je helaas teleurstellen voor wat het vissen bij TN zaton betreft.Ik heb het daar dikwijls geprobeerd:alleen maar wat klein spul en 1 keer een tiental gepen.Verder niets.Een goede stek is vóór de brug naar Pag.Daar rij je naar beneden waar een aanlegplaats is en dan de berm op en een honderdtal meter verder is het ideaal.De beste tijd om goed te vangen is in de vroege ochtenduurtjes.Als aas kan je verse sardientjes gebruiken,inktvis of zo een lange worm kopen in Zadar of bij sommige bezinestations.Voor vissen vanaf de wal aan zee hoef je geen vergunning.Dit is niet zo ver van Zaton en als je zoetwater wilt vissen kan je naar Vransko Jezero bij Biograd maar daar moet je wel een vergunning kopen.Ik gebruik alleen 30 hondersten,een flinke haak als ik op zeebaars of tandbaars enzv vis.een kleinere haak als ik op harder(met brood) of op ander klein grut en verder een degelijk molen.

  • Guy

    Ik zou het schep- en leefnet nog vergeten.

  • cleppie

    Hi beste Dirk

    Riba riba vissen vissen… heerlijk!

    Prima stekkie Zaton zowel voor het vissen als natuurlijk om er je vakantie te houden. Vissen is heel goed te doen in Zaton, men staat er meer op en men gaat er mee naar bed. Lijndikte 35 %. een volglas-hengel (zeg maar lichte zeehengel) voldoet prima. Maar verschillende lijndiktes zijn natuurlijk altijd uit te proberen, het gaat tenslotte ook een beetje om de sport. En probeer het eens met stukjes krab je zult versteld staan. Ik weet niet of je de taal een beetje beheerst? Maar anders zou je met een visser daar uit de buurt een afspraak kunnen maken om met hem mee op stap gaan. Maar ik heb het al meer gezegd, stap daar een hengelsportzaak binnen en laat je prettig voorlichten. Maar jawel ook de karper wacht daar op jou, ribolov v petanjcih in (Zaton). Dus ook wat binnenvis-spulletjes meenemen. Mischien kan je wel een wedstrijdje meevissen met de plaatselijke hengelsportclub. Op “Camping Holiday Village Zaton” in het ook mogelijk om te vissen (let wel) tegen betaling. Als laatste … let eventueel op de vereiste vergunningen.

    Veel plezier, en als je 's avonds moe maar tevreden huiswaarts keert wat is er dan niet heerlijker om plaats te nemen in een van de vele gezellige visrestaurantjes.

    Oh ja zou ik het toch bijna nog vergeten… als je geluk heb kom je ook nog de dolfijnen tegen.

    cleppie

  • Guy

    Clepie,heb jij op Tn Zaton al eens wat flinke vissen gevangen of zien vangen?? Ik niet en ik heb er onder de oorlogsjaren toch mijn vakantie's doorgebracht als praktisch enige buitenlander.Niet voor niets gingen we om 5 uur in de morgen richting brug Pag.Maar ja,sedert die tijd kan er wel wat veranderen.Ik hoop dat Dirk het bij terugkomst eens laat weten.

  • Guy

    Wat Cleppie zegt over het vissen met krabbetjes kan ik ook aanbevelen.Een tandbaars is er gek op maar achteraan op de steiger bij TN Zaton geef ik je toch weinig kans.

  • dirk

    harstikke bedankt voor jullie reactie kan ik tenminste wat mee had zelf zo iets om het ook met een voerkorf teprobeeren met krab resten en stuk je krab op de haak we gaan kijken of het wat word moet 23 jullie op camp zijn heb dan 3weken op de camping ik ben benieuwd gr dirk

  • Guy

    Valt mij nog iets te binnen:als je leefnet met vis in het water ligt hou het dan een beetje in de gaten want krabben,en niet zo kleine,kunnen je vis lelijk aanvreten.

    In het genoemde meer Vransko Jezero zitten ondermeer flinke karpers en meervallen van meer dan 1 meter.

  • Peter

    Het is mij nog steeds niet duidelijk of je in Kroatie voor het vissen vanaf de kust ook een vergunning nodig hebt. Op zee ( vanaf een boot) zeker wel. En in het binnenland in zoetwater ook.wie o wie kan daar duidelijkheid over geven??

  • Guy

    Vanaf de kust geen vergunning nodig.Binnenwaters,zoals bvb Vransko jezero wel vergunning nodig.Kijk ook eens op www.seesing.com/algemeen.htm