stroopwafels

• rebass

Ik kan begrijpen dat als je in een bepaald land woont er behoefte is aan de voeding van je vaderland.

Dat dit soms moeilijk te vinden is is ook een waarheid.

Sommige landen hebben in de grote steden,Amsterdam,Antwerpen,Brussel…. een grote verscheidenheid van inwoners van vreemde oorsprong.

Deze mensen verblijven er normaal het ganse jaar.

De handelaars en de horeca zijn dan verzekerd van een afzet voor het ganse jaar en kunnen investeren in hun zaak.

In de vakantieoorden daarentegen duurt het hoogseizoen max 2 maanden,de minder goede maanden zijn juni en september.

De rest van het jaar zijn de klanten op de vingers van een hand te tellen.

Dus wordt er niet geinvesteerd in invoer wegens geen omzet.

In bepaalde vakantieoorden,zoals Benidorm waar senioren overwinteren,loont het wel de moeite om een beperkt aantal artikelen uit Nederland of Belgie te koop aan te bieden.

Alles heeft zo zijn reden,maar als vakantieganger zou het nuttig zijn om de producten van het gastland te verbruiken.

Anders moet men maar thuis blijven,dan stelt zich dat probleem niet.

• Norbert

Wel lachwekkend om te lezen dat we Kroatië Kroatisch moeten houden, maar het eerste wat de Kroaten op de huizenmarkt hebben gedaan is het overnemen (en zelfs voorbij gaan) van de Europese prijzen.

Daar doen we dan niet meer moeilijk over ?

Vreemd.

En Nadelina,

Wil je mij nu echt gaan vertellen dat wat ze hier in Porec, Rovinj etc in de zomer in de restaurants in de stad aan de toeristen ‘voeren’ (en ik zeg ‘voeren’ met opzet) dat dit nu de echte Kroatische keuken is ?

Ik heb al vaker gemeld dat die kwaliteit beter in troggen gevoerd kan worden, want echt veel beter is het niet.

Dus ook de Kroaten lachen zich een slag in de rondte v.w.b. het eten aan de toeristen. Wil je echt goed eten dan moet je niet, en dat weet iedereen, in de toeristen oorden zijn, dan moet je naar het achterland. Dat is overal ter wereld het geval, Kroatië is geen uitzondering.

Het is een fabeltje dat alle toeristen hier komen voor de pracht van het land. De meesten komen gewoon voor de zon, de zee en het uitgaan 's avonds. Soms maakt men een uitstapje, waarbij een bezoekje vanuit Porec aan Rovinj of Pula al wordt beschouwd als een avontuurlijke vakantie.

Ik vind dat soort dingen op zich prima, iedereen heeft zijn eigen invulling van zijn vakantie en wanneer iemand dan graag een frikadel, broodje kroket of een boterham met pindakaas eet dan is dat zijn of haar zaak.

Is het hier niet te krijgen en kan iemand het hier naartoe brengen (en er ook nog wat aan verdienen) dan is daar niets mis mee.

Voor Kroaten zijn Cevapcici ‘fast food’, terwijl wij het exotisch vinden, echt mediterraans.

Wij vinden boerenkool met worst maar heel gewoon, maar ik ken meer dan genoeg Kroaten die dat fantastisch vinden.

Echter, zolang als de Kroaten het lekker vinden is het toegestaan, zodra een Nederlander het samen met Kroaten zou gaan eten is het ineens ‘not done’.

Eenieder moet eten en drinken wat hij/zij lekker vindt. En zolang iemand mij komt vertellen dat het centrum van Porec ‘haute cuisine’ is moet men niet komen zeuren dat Nederlandse vakantie gangers hier een kroket, frikadel of wat dan ook willen eten.

Toen de Nederlandse bitterballen in Athene op de Olympische spelen een megahit werden heb ik ook niemand horen klagen. Griekenland is nu een immense markt op het snack gebied, maar daar hoor ik niemand over.

Overdreven politieke correctheid noem ik zoiets.

• Jos

Waar een stroopwafel al niet toe leiden kan.Geef mij maar een restaurant waar de dochter de kookkunst van haar moeder heeft geleerd. Zo heb ik er eentje op mijn vakantieplek.Zelf gemaakte djuvec(en niet uit blik)en nog veel meer van die specifiek kroatische gerechten,groente uit eigen tuin,meestal ook zelfgevangen vis,enzv.En ja,het enige wat ik meeneem is koffie voor het ontbijt maar de expresso in dat restaurant is net zo lekker.Nee,ik heb echt geen behoefte aan nederlandse produkten als ik met vakantie ben maar ik ben ik en dus….

• Marko

Je slaat de spijker op de kop. Aan de Kroatische kust is het een aaneenrijging van pizzeria's en andere fastfoodrestaunants waar zonder al te veel moeite snelle, gemakkelijke maaltijden worden geserveerd. Zoals overal worden authentieke maaltijden thuis genuttigd, net zoals in Holland thuis boerenkool wordt gegeten en niet in een restaurant.

• Gerda

Jammer dus nog niet op *ons * park :) maar eerlijk gezegd zeg ik dat niet voor mijn kroatische vrienden maar voor onszelf…… ik neem nu mee uit holland : de roze koeken en de stroopwafels omdat mijn zoon er verslaafd aan is …. we hadden als experiment ( we nemen elk jaar wat mee voor vrienden ) de stroopwafels aan kroatische vrienden gegeven….. ze omschreven ze als crackers :) en ze hadden zoiets als hhmm hhmm of ze ze nou echt lekker vonden of dat ze beleefd wilden blijven daar ben ik nog niet uit :) wel lachen hoor zo hebben we ook ooit pindasaus meegenomen …. het restaurant daar op Punta gebruikte al mayonaise van Remia…..dus wij de kant en klare pinda saus mee genomen ook van Remia …hun geproefd nou ze vonden het maar niks , we hebben geprobeerd ze uit te leggen dat ze alle Hollanders op het park er een groot plezier mee zouden doen ….. maar die gok durfden ze toch niet aan … :)

Nou moet ik heel eerlijk zijn ….. ik ben niet zo van een kroketje van edje…. sterker nog wij vragen Sasha altijd iets van het land te maken iets wat niet op de kaart staat…. hij glimt er al bij en vraagt ons altijd geef het 2 dagen van te voren door en je krijgt je gerecht !… dan zit ik met mijn gezin in een super toeristisch park maar ook ik kan meer eten dan een wienersnitzel :)

Grt Gerda

• AB

Jee wat een discussie, ik woon hier ook en ik vind dat er best iets meer van de internationale keuken in Kroatie mag komen (ik ben van oorsprong geen Nederlander) behalve de paar buitenlandse restaurants in Zagreb. Ik persoonlijk mis de Chinese, Indonesische, Surinaamse gerechten (!) en gelukkig komen er steeds meer produkten in de supermarkten waarmee je zelf dan iets kan proberen klaar te maken. Ik vind hoe meer en hoe kleurrijker hoe beter, waarom niet, dat doet een land volgens mij alleen maar goed toch? Stroopwafels of erwtensoep, niets mis mee om dat in Kroatie te verkopen….(en te eten!), in tegendeel.

• john

ik probeer van kroatie geen eenheidsworst te maken.

dat zijn de kroaten zelf.

open markt economie.

zegt dat je iets?

is er vraag (of weet je vraag te creeeren), zet je een product in de markt.

of dat nu in je eigen land is of in een ander land maakt tegenwoordig niet meer uit.

globalisering.

vroeger had je alleen een albert heijn in zaandam.

er was vraag in andere steden dus breidden ze uit. wereldwijd.

nu kroatie op het punt staat toe te treden tot de europese unie zal er steeds minder overblijven van het “authentieke” kroatie.

zo groeien we allemaal een beetje naar elkaar toe. of je het leuk vindt of niet.

wij worden een beetje kroatischer, kroatie wordt een beetje nederlandser.

• john

roti, bakkeljauw, gado gado, mmmmmmmmmmmmmmm

wanneer ga je open?

nadalina komt niet. die vindt uitgedroogde kipfilet op een bedje van olie doordrenkte pomfrit met een salada die zo zuur is dat je kaken niet meer van elkaar kunnen, lekkerder.

• Nadalina

Beste Norbert,

Als ik jouw lange verhaal lees, kan ik het in 1 zin samenvatten, namelijk winst maken.

Ik snap best dat ook heel belangrijk is. Maar winst en het behouden van de eigen cultuur gaan blijkbaar absoluut niet samen. Daarom denk ik ook dat deze discussie volkomen nutteloos is.

Jij vindt zoveel mogelijk winst maken belangrijk en ik het behouden van een eigen cultuur. En daar gaan we het absoluut niet over eens worden.

Nogmaals ik verbied niemand om iets anders te eten. Kroaten eten bijvoorbeeld ontzettend vaak bij de pizzeria’s. En ze vinden het heerlijk. Ik wil alleen maar zeggen dat er nu producten op de Kroatische markt worden gezet, die alleen voor de toeristen zijn. Dan heb ik het niet over de stroopwafels (die de Kroaten blijkbaar erg lekker vinden), maar meer over de opkomende kroketten, frikadellen enz. Die enkel en alleen voor de Nederlandse toeristen zijn. Het hotel eten is ook niet te vreten, maar dat is overal ter wereld zo en dus niet alleen in Kroatië.

Wat ik je wel kan vertellen is dat je in Kroatië ontzettend veel restaurantjes hebt waar je heerlijk Kroatisch kunt eten.

Dat de toeristen alleen voor de zon en zee komen is misschien wel een feit, maar persoonlijk vind ik dit ontzettend jammer. Als ik naar een ander land op vakantie ga vind ik het juist ontzettend leuk om kennis te maken met die cultuur, eten en mensen.

Maar dit moet iedereen natuurlijk voor zichzelf weten.

• john

beste nadalina,

de wereld is geen openlucht museum.