Wel lachwekkend om te lezen dat we Kroatië Kroatisch moeten houden, maar het eerste wat de Kroaten op de huizenmarkt hebben gedaan is het overnemen (en zelfs voorbij gaan) van de Europese prijzen.
Daar doen we dan niet meer moeilijk over ?
Vreemd.
En Nadelina,
Wil je mij nu echt gaan vertellen dat wat ze hier in Porec, Rovinj etc in de zomer in de restaurants in de stad aan de toeristen ‘voeren’ (en ik zeg ‘voeren’ met opzet) dat dit nu de echte Kroatische keuken is ?
Ik heb al vaker gemeld dat die kwaliteit beter in troggen gevoerd kan worden, want echt veel beter is het niet.
Dus ook de Kroaten lachen zich een slag in de rondte v.w.b. het eten aan de toeristen. Wil je echt goed eten dan moet je niet, en dat weet iedereen, in de toeristen oorden zijn, dan moet je naar het achterland. Dat is overal ter wereld het geval, Kroatië is geen uitzondering.
Het is een fabeltje dat alle toeristen hier komen voor de pracht van het land. De meesten komen gewoon voor de zon, de zee en het uitgaan 's avonds. Soms maakt men een uitstapje, waarbij een bezoekje vanuit Porec aan Rovinj of Pula al wordt beschouwd als een avontuurlijke vakantie.
Ik vind dat soort dingen op zich prima, iedereen heeft zijn eigen invulling van zijn vakantie en wanneer iemand dan graag een frikadel, broodje kroket of een boterham met pindakaas eet dan is dat zijn of haar zaak.
Is het hier niet te krijgen en kan iemand het hier naartoe brengen (en er ook nog wat aan verdienen) dan is daar niets mis mee.
Voor Kroaten zijn Cevapcici ‘fast food’, terwijl wij het exotisch vinden, echt mediterraans.
Wij vinden boerenkool met worst maar heel gewoon, maar ik ken meer dan genoeg Kroaten die dat fantastisch vinden.
Echter, zolang als de Kroaten het lekker vinden is het toegestaan, zodra een Nederlander het samen met Kroaten zou gaan eten is het ineens ‘not done’.
Eenieder moet eten en drinken wat hij/zij lekker vindt. En zolang iemand mij komt vertellen dat het centrum van Porec ‘haute cuisine’ is moet men niet komen zeuren dat Nederlandse vakantie gangers hier een kroket, frikadel of wat dan ook willen eten.
Toen de Nederlandse bitterballen in Athene op de Olympische spelen een megahit werden heb ik ook niemand horen klagen. Griekenland is nu een immense markt op het snack gebied, maar daar hoor ik niemand over.
Overdreven politieke correctheid noem ik zoiets.