Tjonge, tjonge, wat een stroopwafel ben je toch.
JaPa.
Oké, John nu moet je mij toch echt eens vertellen waar je woont. Want zo te horen woon je of niet in Kroatië of je eet in wel hele vreemde restaurants. Weet je zeker dat er geen grote gele M boven het restaurant stond?
Maar goed, dat de Kroaten zelf ook mee doen aan deze globalisering dat geloof ik graag. En hoe jammer ik dat ook vind, daar valt, ben ik bang, weinig aan te doen. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat de authentieke cultuur wegvalt uit Kroatië. Zo gaan alle landen in europa steeds meer op Amerika lijken. En steeds meer op elkaar. Wat de lol is van op elkaar lijken , snap ik niet. Misschien vind niet iedereen het interessant, maar ik vind het leuk om verschillende culturen te hebben. Ik probeer er echt geen openlucht museum van te maken, maar een verschil tussen de verschillende landen mag er best wel blijven.
Maar om niet van deze discussie af te dwalen, want nu wordt het echt te breed. Zolang de Kroaten kroketten willen eten oké, moeten ze doen. Maar om het speciaal voor de toeristen daar heen te halen, vind ik gewoon zonde! Maar ik val nu wel heel erg in herhaling.
je valt inderdaad wel erg in herhaling.
en er is nog niemand geweest die beweert dat de kroketten, stroopwafels e.d. voor de toeristen naar kroatie komen.
jij bent de enige.
in feite reageer je dus steeds op jezelf.
wat cultuur betreft:
er bestaat geen “authentieke cultuur”.
een cultuur is iets wat altijd in beweging is.
en wordt bepaald door alles wat zich in die cultuur bevind.
en jij bevindt je niet in de kroatische cultuur dus …….
als mensen in kroatie (kroaten maar ook anderen als norbert) besluiten om kroketten te eten, is dat de cultuur van kroatie.
net zoals een chinees restaurant tot de cultuur van nederland behoort.
in een “authentieke cultuur” loopt iedereen nog in berenvellen.
dat alles zich sneller ontwikkelt dan jij zou willen, is jouw probleem.
maar probeer anderen niet tegen te houden.
Ik val steeds in herhaling, omdat jij maar niet wil begrijpen wat ik zeg!
En als je goed hebt gelezen:
Norbert zegt: Kroketten, frikadellen, bamihapjes etc, alles van Ad van Geloven zijn te verkrijgen in Istria.
Afgelopen jaar was het op Lanterna camp, Bijela Uvala etc. Het komend jaar zal verder worden uitgebreid en komen ook de bitterballen en party snacks. Eind Februari kun je alles zien op Promohotel beurs in Porec en een week daarna zijn we met z'n allen op de GAST 2007 beurs te Split.
Dus jij wilt beweren dat deze spullen voor de Kroaten zelf zijn?
Oké, ben het met je eens dat een cultuur altijd in beweging is. En dat is ook goed, anders zouden de vrouwen bijvoorbeeld nog steeds geen kiesrecht hebben. Ik wil alleen maar zeggen, dat ik vind dat het te ver doorslaat. Dat vind ik in Kroatië, maar dat vind ik ook in Nederland. We hebben Amerika als groot voorbeeld en daar moeten alle landen, maar aan voldoen. En zo werkt dat niet.
Ik weet niet hoe het in Istrië is, maar van Dalmatië weet ik wel dat de Kroaten daar echt trots zijn op hun land, eten en tradities en hoeveel kroketten je er ook heen haalt, dat duurt hopelijk nog een hele tijd voor dat zal veranderen.
die toeristen zijn er alleen in juli en augustus.
buiten het seizoen komt er geen hond naar kroatie.
denk je dat dure schapruimte gevuld blijft met onverkoopbare artikelen?
het gaat om handel en daar is nederland groot door geworden en daarom zit jij nu in nederland en niet in een houten hok op de balkan.
dit is wat norbert ook zegt:
De overige produkten hebben we al eens aangeboden aan de supermarkten, maar de listing fees houden alles tegen. Deze produkten zijn puur op de Nederlanders gericht en dan is het financieel niet haalbaar.
Onze stroopwafels, gevulde koeken etc zijn primair niet gericht op de Nederlanders…..de Kroaten zelf zijn er gek op. De Stroopwafels zijn onder de Kroaten zeer geliefd, zodra ik ze bij me heb staat iedereen bij mij te bedelen. Dat was ook de reden dat we ze zijn gaan importeren.
en dit:
De Kanjers stroopwafels, gevulde koeken, appel koeken, fruit cakes, glacé koeken, speculaas, roomboter koekjes, favorita's, Torondo's, gangmakers, etc komen hopelijk bij Konzum, Getro, Interspar, Billa, Mercator, Plodine, Pevec etc. Als ze het rustig houden met de ‘listing fee’ zijn de produkten daar volgende maand te krijgen. In het begin alleen nog in Zagreb, Rijeka en Istria, na de test periode hopelijk in de rest van Kroatië.
laten we dus even een jaartje wachten met speculeren en dan kijken hoe het zich ontwikkelt heeft.
We moeten inderdaad nog maar afwachten wat er allemaal van komt. Na het bericht van Robert gelezen te hebben valt het allemaal nog wel mee in Kroatië. En zullen de Nederlandse snackbaren zich meer in Istrië bezig houden.
John, ik ben wel heel erg benieuwd of je mij misschien kent. Want ik denk niet dat jij weet waarom ik hier in Nederland zit en niet in Kroatië. Wat ik me wel afvraag is wat jij in een houten hok op de balkan doet? Is het zo erg om te wonen in Kroatië?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?