We zijn weer terug dus zoals beloofd...

  • rebass

    De nuchter Belg heeft gesproken.

    Wel ik ben ook zo een,ik kan hem met volle goesting gelijk geven.

    Ben eens op de middag toegekomen in een hotel in Opatija,en het volgende deed zich voor.

    De recepetiebediende en zijn meerdere verklaarden gewoon dat het hotel volledig volzet was en er geen plaats meer was voor ons beiden.

    Best zouden wij naar een ander hotel gaan en zien of er plaats was,natuurlijk op onze kosten.

    Natuurlijk was ik in het bezit van een duidelijke hotelvoucher geldig voor de periode die ik geboekt had.

    Ook mijn dreiging dat ik mijn beklag bij de toeristische dienst en de politie zou doen hielp niet.

    Omdat er op dat ogenblik meerdere gasten zich naar het restaurant begaven heb ik een betere strategie geprobeerd.

    Ik heb mij degelijk kwaad gemaakt en mijn stem verheft zodat ze het op straat bijna konden horen.

    Op dat ogenblik sprak ik duits en iedereen die zich op dat ogenblik daar bevondt kon duidelijk verstaan van wat er aan de hand was.

    Toen draaide de hele zaak om,de verontschuldigingen vlogen door de lucht.

    Ze hebben mij toen een ander hotel aangeboden,100 m verder en van dezelfde kwaliteit.

    Bij het bezoek aan de verkoopstand in het centrum van Opatija had mijn vrouw belangstelling voor een bepaalde zaak.

    Na enig over en weer gepraat over de prijs komt er toevallig een nederlandse vrouw bij ons staan,ze zei langs haar neus weg tegen mijn echtgenote dat de verhouding prijs kwaliteit van het product dat ze wou kopen maar magertjes was.

    Op dat moment verliest de verkoper zijn geduld en begint dan de nederlandse vrouw voor verrot uite schelden in gebroken nederlands.

    Bijna was het tot een handgemeen gekomen.

    Wijselijk zijn we dan maar verder gegaan.

  • cleppie

    Ha die Patrick

    Vergis je niet hoor, ik ben niet zo opvliegerig als jij denkt te beweren. En in de war raak ik ook niet zo snel. Wat mij betreft heb je helemaal gelijk. Nogmaals zeikers heb je overal, dat zal altijd zo blijven. Geniet van je reis en een hele goede vakantie toegewenst! Het moet tenslotte leuk blijven… nietwaar. Nuchter he.

    cleppie

  • Guy

    Sorry Patrick,ook al ben ik een geboren gentenaar,toch kan ik je mening niet delen.Na 39 jaar Kroatië is mij dat nog niet opgevallen,integendeel.

  • Fiona

    Hai,

    Wij willen volgend jaar begin juni ook naar Bijla Uvala gaan, maar ik was benieuwd naar de prijzen op de camping zelf. Boodschappen en het uit eten gaan.

    Kun jij een indicatie geven wat het allemaal zo'n beetje kost?

    groetjes Fiona****Ladouchie**** schreef:

    >

    > Snik snik snik, we zijn vanmorgen teruggekomen met de auto

    > van een fantastische vakantie in Kroatie.

    > We zaten op camping bijala uvala in porec.

    > Het was onze eeste keer.

    > De reis nam 16 uur in beslag en was allemaal goed te doen.

    >

    > We hebben genoten, wat een prachtig land, we hadden perfect

    > weer en zijn helemaal uitgerust.

    > Ook was alles itt Zuidfrankrijk goed te betalen.

    >

    > Volgend jaar gaan we zeker weer!

    > Het enige wat mij echt opviel en tegenviel waren de kroaten

    > zelf.

    > Nu heb ik natuurlijk alleen de kroaten in Porec en omgeving

    > gezien dus dit houd ik in mijn achterhoofd.

    > Maar ik vond de Kroaten erg nors, onaardig en zeker niet

    > gastvrij….

    > Zelf toerist onvriendelijk……

    > Naar de supermarkt (konzum) gaan vond ik vreselijk, al die

    > geiiriteerde mensen, die je aankeken alsof ze dachten: weer

    > zo een rottoerist.

    >

    > Nee dat viel mij echt tegen….

    >

    > Wie weet is het in andere gebieden anders hoor.

    > Maar al met al een fantastische ervaring, die ik iedereen

    > aanraad!

    > Ik zit hier nu met de blues omdat het weer voorbij is….het

    > hier rotweer is en we weer een jaar moeten wachten!!

    >

    > Maar voor een ieder die nog mag: veel plezier, geniet ervan~!

    >

    > Lieve groet

  • Miep7

    Hallo,

    Goh ook wat als iedereen nors is tegen je…Gelukkig dat t mij nog nooit is overkomen.. Misschien moet je zelf ook een beetje een positieve insteek hebben en gewoon spontaan en enthousiast reageren..

    En of course in Nederland lopen ook nog al wat chagerijnen rond hoor!!!! Geef mij maar een enkele Kroaat die nors is dan de nederlanders die nors zijn en ook nog egoïstisch door het leven gaan..

    Zijn de meeste kraamverkopers geen Albaniers?? Volgens mij ook geen HR?

  • laatmaar

    Waarom oude koeien uit de stal halen??

  • JaPa :o)

    Wat ik niet goed begrijp is, waarom er hier stukken van 2007 worden gepost?

    Of is dit een flauw grapje?

    JaPa.

  • Tes

    Ladouchie wat fijn dat je zo'n heerlijke vakantie hebt gehad! Jammer van je ervaring met de Kroatische mensen. Wij komen er nu 6 jaar en ik heb dit niet zo ervaren op een enkele na. Maar iedereen heeft wel eens z'n dag niet toch? Is weleens moe of chagrijnig.

    Over het algemeen vind ik ze erg vriendelijk en sommigen zelfs buitengewoon vriendelijk!

    Om even een positief verhaal neer te zetten; twee jaar geleden gingen wij uit eten in een restaurantje in Veli losinj. Mijn zoon was jarig dus dat moest gevierd worden.

    Wij waren met twee gezinnen. Een dame aan een tafeltje maast ons bleek ook jarig en kreeg na het eten een taart. Wij haar gefeliciteerd en vertelden dat zoonlief ook jarig was. De serveerster van het restaurant ving dat op; waarom wij dat wel niet van te voren hadden gemeld? Dan had hij namelijk ook een taart gekregen; van het huis! Druk vertelde ze dat wij echt moesten blijven zitten en ze regelde voor het gehele gezelschap enorme ijscoupes, jawel van het huis! Fantastisch toch!

    Zo heb ik legio voorbeelden en de paar keer dat iemand onvriendelijk was? Dat nemen we voor lief en wuiven we weg met een glimlach.

  • An!ta-mv-2-meiden

    Is de camping goed bevallen ????

    Wij gaan nl aankomende zomervakantie hier naar toe …

  • Norbert HR

    Het is een jaarlijks terugkerende discussie: ‘zijn de Kroaten nu vriendelijk of niet’ ?

    Natuurlijk zijn er hier vriendelijke mensen te vinden, doch …………..wanneer deze klacht door zoveel toeristen (Oostenrijkers, Italianen, Engelsen, Duitsers, Denen, Noren, Fransen etc etc) wordt geuit………………………..zou het misschien zo kunnen zijn dat de instelling van de Kroaten niet geheel is zoals men verwacht ?

    Het is heel goed mogelijk dat men op het eerste gezicht nors en onvriendelijk is, maar dat men, zodra men de mensen wat beter kent, wat ‘ontdooit’ en dan wel vriendelijk is. Echter, het moet niet nodig zijn dat je als toerist eerst een gebruiksaanwijzing voor het personeel moet doorwerken alvorens ze een lachje op het gezicht kunnen vertonen. Vanaf het moment dat je binnenkomt moet iedere gast het idee hebben dat hun aanwezigheid wordt gewaardeerd en de klandizie op prijs wordt gesteld. In veel restaurants is dat echter niet het geval.

    Een groot deel van de oorzaak ligt in het feit dat de gemiddelde Kroaat (zeer zeker in Istrië) toerisme ziet als een middel om snel geld te verdienen. Dat hun eigen gedrag gevolgen kan hebben voor het toerisme als geheel begrijpen ze niet en zullen ze ook nooit begrijpen.

    Het personeel van bv Konzum in Porec ziet het werk slechts als werk en denkt absoluut niet na over de gevolgen van hun houding t.o.v. de klanten. Recentelijk zijn Plodine en Lidl geopend, welke beduidend goedkoper zijn dan Konzum en dat heeft Konzum dus veel klanten gekost. I.p.v. de klanten terug te winnen is men nu zo chagerijnig dat de resterende klanten vanzelf wel naar plodine en Lidl lopen.

    Naarmate het seizoen zal vorderen en de trend van minder toeristen zich voort zal zetten (en dus minder klandizie in restaurants/bars etc) zul je merken dat het gedrag nog onbeschofter gaat worden. De motivatie om zich 100 % in te zetten zal geheel verdwijnen en je zult veel lange gezichten gaan zien.

    Dit jaar en de komende jaren zal Kroatië gaan leren dat toerisme geen recht is, maar dat het hard werken is waar lachen en vriendelijk zijn noodzakelijk is om te overleven. De plekken waar men die lessen al geruime tijd geleden heeft geleerd zullen het ook dit jaar goed doen en zo kun je dus in 1 straat bv 1 volle tent tegenkomen, terwijl de buren leeg zijn.

    Een heel goed voorbeeld hiervan is te vinden in Vrsar. Restaurant Trost, in de jachthaven van Vrsar, zit altijd tot de nok toe vol, het personeel is vriendelijk, houdt van geintjes, sfeer is ontspannen, eigenaren zijn vriendelijk, de gasten hebben plezier en………vertellen hun kennissen weer dat ze naar dit restaurant moeten gaan.

    Aan de overkant van de haven zit ook zo'n restaurant, immer vol, doch de buren hebben absoluut niets te doen. Zodra je bij de buren naar binnenloopt kijkt het personeel je haast alweer naar buiten, zo van: ‘wie denk jij dat je bent dat je hier durft te gaan zitten’.

    Ik durf de voorspelling dan ook wel aan dat de komende jaren zeer veel restaurants/bars etc zullen gaan sluiten en de goede tenten zullen dan overblijven. De nieuwkomers zullen zich hopelijk gaan realiseren dat ze echt eens moeten gaan werken voor het geld, dat ze service moeten gaan verlenen, dat ze tegen iedereen vriendelijk moeten zijn, niet slechts tegen een selecte club, dat ze een stapje harder moeten gaan lopen (maakt niet uit hoe moe ze zijn).

    Zo heeft de crisis dan toch nog iets goeds ten gevolge.