boodschappen

• berdien

hallo

wij gaan voor het eerst naar Kroatie,waar we erg veel zin in hebben,maar hoe zit het met de levensmiddelen .wat voor fruit vlees groente en soort brood heb je daar

en wat is er hetzelfde als hier .wat moeten we zeker zelf meenemen en zijn de boodschappen ongeveer de zelfde prijs als hier?

wij vinden het altijd heerlijk om wat te wokken op de skottelbraai lekker stukje vlees wat aardappeltjes en groente enz

• Guy

Veel zou ik niet meesjouwen.Alles is er te koop.Buiten de kroatische supermarkten heb je ondermeer in veel steden ook de Lidl en de Metro.In de Metro kan je met een makropasje terecht of met het metropasje van een kennis.Het prijsniveau ligt voor het merendeel net zo hoog als hier.Uit eten gaan is goedkoper dan hier.Dus,Berdien,maak je maar geen zorgen voor wat het eten betreft.

• job

inderdaad, veel is er te koop.

zelfs nederlandse beschuit (mercator/kaufland), stroopwafels (biobio) en amerikaanse pindakaas (niet lekker).

geen hagelslag.

maar denk niet dat de lidl goedkoper is dan andere supermarkten.

er is een kartel tussen alle supermarkten die prijsafspraken hebben gemaakt.

je kan overal betalen met je nederlandse bankpasje behalve in de metro supermarkt (zij accepteren alleen kroatische bankpasjes).

groenten en fruit zijn seizoensgebonden maar aangezien jij in de zomer komt zul je er geen problemen mee ondervinden.

brood, vlees en vleeswaren zijn niet zo ruim gesorteerd als in nederland maar voldoende verkrijgbaar.

gek genoeg is biefstuk slecht verkrijgbaar.

restaurants zijn goedkoper dan in nederland maar met een beperkte kaart.

uitheemse restaurants zijn sporadisch (behalve italiaans).

• gerrit

Bij Kaufland Superspar en Bila zijn brood en vleeswaren zeer goed gesorteerd aanwezig veel worstsoorten en gesneden vleeswaar, je kunt ook een stuk vleeswaar kopen en daar laten snijden dat is geen probleem.een paar jaar terug hadden ze zelfs sambal maar die heb ik afgelopen jaar niet gezien.

• Berdien

Oke bedankt,de Bila kennen we die is er in Oostenrijk ook.

en de Lidl natuurlijk dus dat komt helemaal goed.maar wat zijn nou echte Kroatische gerechten? is het over het algemeen veel vis?

• job

brood, vlees en vleeswaren zijn goed gesorteerd maar je moet toch toegeven dat nederland een veel ruimer aanbod heeft.

vleeswaren bestaan hoofdzakelijk uit worst, ham en prsut.

wel lekker, maar kom niet om filet americain, frikandeau, rosbief, gekruide vleeswaren, en andere (bewerkte) vleeswaren.

iedere bakker en albert heijn heeft in nederland minimaal 25 soorten brood.

zelfs hier in zagreb komt de grootste supermarkt niet veel verder dan hetzelfde wit en bruin brood maar in een andere vorm (rond, vierkant, ovaal, stokbrood).

als je een lekker koekje bij de koffie/thee wilt hebben, zul je dat wel zelf mee moeten nemen.

• Guy

Wat lekkere koekjes betreft ben ik het niet met je eens.Kroatië heeft zeer lekkere

koekjes en er zijn ook volop uitstekende italiaanse en zelfs belgische te koop.

• Carla

Ik sluit me bij Guy aan. Koekjes vind je in de supermarkten in overvloed, zelfs speculaas als je daar behoefte aan mocht hebben. Wat brood betreft, Geert, in ZG zullen ze toch ook croissants en, behalve het gewone wit en bruin, broden met allerlei zaden e.d. hebben? Ze hebben daar ook behalve het ‘normale’ brood, melkbrood, maisbrood, stokbrood, afbakbroodjes, noem maar op. Het ‘gewone’ brood in Kroatië is alleen niet zo lang houdbaar als het brood in NL. Koop dus nooit meer dan je die dag nodig hebt en haal de volgende ochtend vers. Berdien, het is totaal overbodig om wat dan ook mee te nemen. Alles, behalve hagelslag, is daar verkrijgbaar. Zelfs de NL shag en vloeitjes, mocht iemand van jullie shag roken. En… bijv. Samson is daar goedkoper dan in NL! Ik zou je niet aanraden hagelslag mee te nemen, want dat is chocolademelk eer je op de plaats van bestemming bent. Voor je groenten, aardappelen en fruit kun je heel goed terecht op de dagelijkse markten. Het vlees ligt over het algemeen niet netjes in porties gesneden in de vitrines zoals in NL, maar ligt er in grote stukken, in hompen of hangt nog op. Mocht je schnitzels willen hebben, zeg dat dan. In de grotere supermarkten hebben ze meestal een machine om ‘t vlees voor je ’plat te walsen' en dat bespaart je ‘t ’gehamer' achteraf. Oh ja, laat ook de chips, zoutjes, nootjes e.d. maar gewoon thuis, want je hebt 'r zelfs Duyvis.

• Robert

Ook hagelslag is er gewoon hoor! Dit zijn kleine zakjes van Kras en je kan ze vaak vinden bij taart ingredienten (hagelslag wordt meer gebruikt om taarten te versieren dan om op brood te doen).

De genoemde hagelslag is overigens qua smaak uitstekend.

En over de koekjes: er zijn allerlei soorten, inclusief spritsen (Metro). Hoef je echt niet mee te nemen.

• Robert

Een kleine aanvulling: met mijn Nederlandse credit card kan ik gewoon betalen bij de Metro.