Als Kroatie maar Kroatie blijft
Russen tegen de Ameriakan
Serviers tegen de Kroatem
Istriers tegen de Slavonen
Hajduk tegen Dinamo
Ulica Vukovar tegen Trq bana jel
Petrinja tegen Dragovica
De even tegen de oneven huisnummers
De bovenverdieping tegen de onderverdieping
Papa tegen mama
Zus tegen broer
De cavia tegen de huismuis
Als we overal een commotie van maken leven we dus allemaal mooi op een eiland.
Ik zal er wel niet bijhoren maar nog nooit begrepen dat je kunt gaan voor je ‘vaderland’.
Wat is dit je ‘vaderland’? Wie was je vader? Wie was je moeder? Wie was je oma, opa?
Vergeleken met de oermens waren jezus, mohammed, en noem maar op toch ook niets? Wat is 2008 jaar op een miljoen jaar? Wat is 1484 jaar op een miljoen jaar? Zijn ‘ze’ allemaal gek?
Kees,
Ik ben bang dat je inderdaad het e.e.a. niet zo goed begrijpt. Hoe zou jij je voelen indien ons landje vandaag of morgen opgeslokt zou worden door big neighbour Duitsland en we Bundesland (= deelstaat) nummer zoveel zouden worden? ‘t Zou jou niet uitmaken en je zou je er nét zo prettig onder voelen? Onafhankelijkheid houdt overigens ook niet automatisch in dat je op ’een eiland' komt te zitten… tenzij je bijv. woonachtig bent op de Nederlandse Antillen! Vrijheid, blijheid!
Carla,
Dus jij zou jouw zoon of dochter geven om een of andere stomme berg te verdedigen? Ik ken veel ex-militairen uit de landen, alleen mensen die eigenlijk niets hadden, ze zijn naar zo'n berg gestuurd om daar te strijden. Allemaal zijn ze doorgedraaid.
Geen enkele politici of priester is er wezen vechten dus die lullen maar wat. En ze lullen zo goed dat iedereen ze volgt en gelooft, zetten er een of andere gekleurde vlag neer en zeggen dat is van ‘ons’.
Mij gaat het erom, welk recht heb je te zeggen als mense zijnde, dat stukje grond is van mij? Grond dat er al eeuwen is geweest, en jij als mens bent er maar 60 of 70 jaar. Mij zou het idd niet uitmaken als dit duitse deelstaat nummer huppelpup is. Heeft vast ook weer een aantal voordelen.
Verschil tussen mensen uit een land, stad, straat, huisnummer etc is er altijd en zal er altijd zijn zolang de mens hebberig is.
Kees,
Verschillen tussen mensen zullen er altijd bestaan en daar is helemaal niets mis mee. Dat maakt de samenleving alleen maar interessant en boeiend.
Mijn deur staat voor iedereen wagewijd open, maar… niemand zal mij in eigen huis de wet voorschrijven, mij degraderen tot een tweederangs burger, mij beknotten in mijn vrijheden en rechten, niemand zal mij mijn eigen identiteit of eigen ‘ik’ doen loochenen. Daar heb ik geen zoon of dochter voor nodig en al helemaal geen ‘berg’. Ik ben altijd nog mans genoeg om zelf voor mijn rechten op te komen.
Wens je alvast ‘eet smakelijk’ voor als je straks aan de Klöse met Bratwurst zit!
Wij komen al jaren in Kroatie, zijn toeristen, vinden het er prachtig, leren er mensen kennen, ontdekken steeds meer, spreken maar enkele woorden van de taal, hebben (toevallig) heel aardige kroatische collega's, horen dus ook hun verhalen.
Misschien begrijpt men dan dat we graag mee lezen en meer willen leren over de geschiedenis van Kroatie.
Dus voor ons is het fijn dat Japa de site op deze manier beheerd.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?