vojvodina

• gerrit

Als Kroatie maar Kroatie blijft

• Kees

Russen tegen de Ameriakan

Serviers tegen de Kroatem

Istriers tegen de Slavonen

Hajduk tegen Dinamo

Ulica Vukovar tegen Trq bana jel

Petrinja tegen Dragovica

De even tegen de oneven huisnummers

De bovenverdieping tegen de onderverdieping

Papa tegen mama

Zus tegen broer

De cavia tegen de huismuis

Als we overal een commotie van maken leven we dus allemaal mooi op een eiland.

Ik zal er wel niet bijhoren maar nog nooit begrepen dat je kunt gaan voor je ‘vaderland’.

Wat is dit je ‘vaderland’? Wie was je vader? Wie was je moeder? Wie was je oma, opa?

Vergeleken met de oermens waren jezus, mohammed, en noem maar op toch ook niets? Wat is 2008 jaar op een miljoen jaar? Wat is 1484 jaar op een miljoen jaar? Zijn ‘ze’ allemaal gek?

• Carla

Kees,

Ik ben bang dat je inderdaad het e.e.a. niet zo goed begrijpt. Hoe zou jij je voelen indien ons landje vandaag of morgen opgeslokt zou worden door big neighbour Duitsland en we Bundesland (= deelstaat) nummer zoveel zouden worden? ‘t Zou jou niet uitmaken en je zou je er nét zo prettig onder voelen? Onafhankelijkheid houdt overigens ook niet automatisch in dat je op ’een eiland' komt te zitten… tenzij je bijv. woonachtig bent op de Nederlandse Antillen! Vrijheid, blijheid!

• Marko

Dat klinkt allemaal nobel en grootmoedig.

Maar dan staat je buurman in je tuin en confisqueert het achterste deel…….

• Marko

Binnengepikt of teruggepakt? Historisch gezien is het altijd maar de vraag waar het ijkpunt ligt. Wat Istrië betreft denk ik toch dat het een kwestie van “terugpakken” betreft.

• Kees

Carla,

Dus jij zou jouw zoon of dochter geven om een of andere stomme berg te verdedigen? Ik ken veel ex-militairen uit de landen, alleen mensen die eigenlijk niets hadden, ze zijn naar zo'n berg gestuurd om daar te strijden. Allemaal zijn ze doorgedraaid.

Geen enkele politici of priester is er wezen vechten dus die lullen maar wat. En ze lullen zo goed dat iedereen ze volgt en gelooft, zetten er een of andere gekleurde vlag neer en zeggen dat is van ‘ons’.

Mij gaat het erom, welk recht heb je te zeggen als mense zijnde, dat stukje grond is van mij? Grond dat er al eeuwen is geweest, en jij als mens bent er maar 60 of 70 jaar. Mij zou het idd niet uitmaken als dit duitse deelstaat nummer huppelpup is. Heeft vast ook weer een aantal voordelen.

Verschil tussen mensen uit een land, stad, straat, huisnummer etc is er altijd en zal er altijd zijn zolang de mens hebberig is.

• szeged

kvond het echt raar dat in belgrado de kroatische vlag werd verbrand en de ambassade vernield werd

• Carla

Kees,

Verschillen tussen mensen zullen er altijd bestaan en daar is helemaal niets mis mee. Dat maakt de samenleving alleen maar interessant en boeiend.

Mijn deur staat voor iedereen wagewijd open, maar… niemand zal mij in eigen huis de wet voorschrijven, mij degraderen tot een tweederangs burger, mij beknotten in mijn vrijheden en rechten, niemand zal mij mijn eigen identiteit of eigen ‘ik’ doen loochenen. Daar heb ik geen zoon of dochter voor nodig en al helemaal geen ‘berg’. Ik ben altijd nog mans genoeg om zelf voor mijn rechten op te komen.

Wens je alvast ‘eet smakelijk’ voor als je straks aan de Klöse met Bratwurst zit!

• Guy

Ze hebben blijkbaar hun lesje nog steeds niet geleerd.

• ywtje

Wij komen al jaren in Kroatie, zijn toeristen, vinden het er prachtig, leren er mensen kennen, ontdekken steeds meer, spreken maar enkele woorden van de taal, hebben (toevallig) heel aardige kroatische collega's, horen dus ook hun verhalen.

Misschien begrijpt men dan dat we graag mee lezen en meer willen leren over de geschiedenis van Kroatie.

Dus voor ons is het fijn dat Japa de site op deze manier beheerd.