Misschien doe ik in september wel een dagje Plitvice met mijn kumice en zijn onafscheidbare neef.
De dingen die jij zegt zijn waar en ik ontken die ook niet. Mijn opa heeft na de oorlog ook een baantje gekregen als beloning ……..maar ja !! een old boys network heb je overal.
Maar om te zeggen dat de Kroaten in het voormalig Joegoslavie onderdrukt werden door de Serviers vind ik zwaar overdreven. Ook Servisch nationalisme werd niet geaccepteerd…..of moslim fundamentalisme.
Ik heb trouwens die beelden na het overlijden van Tito nog wel eens bekeken en als je goed kijkt zie je naast droevenis ook veel angst in de ogen van de mensen, alsof ze al een idee hadden wat de toekomst zou gaan brengen.
Ik vond het trouwens opvallend dat bij de herdenkingsdienst in het parlement het “Lijepa nasa”werd gespeeld, het huidige Kroatische volkslied. Weet iemand hoe dat zit?
Eddy,
Wat jij hier beweert, dat gezegd werd, is bijna juist. Het geld stroomde inderdaad naar Beograd. Sinds de onafhankelijkheid heeft er een verplaatsing plaatsgevonden nu stroomt al de bedrijfswinst naar Zagreb, maar daarin komt gelukkig verandering. Het is de bedoeling dat in de toekomst de bedrijfswinsten mogen blijven in de Županije waar hij behaald is.
Het gevoel dat de Kroaten achtergesteld werden en niet hun eigen identiteit en nationaliteit mochten hebben is niet ‘met terugwerkende kracht’ gekomen. Vóór 1991 kon (mocht) men dit echter niet zeggen, want daar stonden sancties op. Hoewel je destijds vrijheid van reizen naar het buitenland had, behalve wanneer je in het leger zat, bestond er geen vrijheid van meningsuiting. Het zou echter alles, behalve belachelijk, geklonken hebben indien ze 't wél gezegd hadden.
Lijepa Naša Domovino (“Ons Mooie Vaderland”) werd geschreven in 1835 door Antun Mihanović (een poëet en diplomaat).
Ja, het is best mogelijk dat er op de dag van de begrafenis van Tito angst in de ogen van menig mens te zien was. Zoals ik al zei: hij was de enige die dit kunstmatige land bijelkaar kon houden.
Over onderdrukken heb ik het niet gehad. Wel dat m.n. de Serviërs de dienst uitmaakten in Joegoslavië, hetgeen inderdaad niet vreemd is gezien het feit dat zij de meerderheid vormden. En dat resulteerde inderdaad in o.a. de economische taferelen die jij beschrijft. Economie en macht en politiek zijn nu eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Voor wat betreft het de kop indrukken van national(istisch)e gevoelens. Dat gold ten tijde van het proletarisch internationalisme inderdaad voor elke bevolkingsgroep.
En dan jouw ultieme voorbeeld:
Ik weet niet wat de beweegredenen waren van de door jou genoemde Serviër. Misschien vond hij dat een ingrijpen van het JNA de Servoslavische zaak op dat moment niet ten goede kwam. Misschien waren er heel andere belangen. Ik wil maar zeggen dit voorbeeld kan ik niet als bewijs zien van een evenwichtige balans.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?