Zonder vignet door Slovenië?

• Lipik

vertaling vind je hier :

http://kroatie.org/kroatie.php?h=algemeen&o=vignet%20Slovenie

• Bas

Ik heb het gelezen en proberen te vergelijken met Google maps: http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=maribor&sll=52.469397,5.509644&sspn=2.39611,6.987305&ie=UTF8&ll=46.543986,15.675516&spn=0.042268,0.109177&z=14

maar ik blijf mijn twijfels hebben over die 430 die door Maribor heen loopt. het is een combinatie van de E59 en E57 en op de sloveense website lijkt het alsof je niet naar Maribor kan zonder een klein stukje tolweg.

http://www.cestnina.si/doc/karta%20-%20vinjete%20ang.pdf

Blijft vreemd voor een weg die door een drukke stad heen loopt.

Ik ga geen risico lopen en koop een vignet in Oostenrijk of aan de grens. Dan hebben ze maar een keer verdiend. Ik heb uiteindelijk altijd gelachen om de prijzen in Slovenië. (dat wordt wel minder op deze manier)

• Lipik

Bas,

Een weg met E-nummer is niet automatisch een (auto)snelweg. Je moet maar eens bekijken wat voor kleinen weggetjes soms E-wegen zijn.

De Magistrale (kustweg) in Kroatie is bv ook een E-weg en de baan van Rijeka naar Zagreb (nu snelweg, maar vroeger de oude baan) ook (beiden E65).

Of deze moet je eens bekijken:

http://maps.google.com/maps?q=brestova&sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B3GGIC_nlBE230BE230&um=1&sa=N&tab=wl

daar was ik verleden jaar. Als er een auto van de tegenovergestelde richting kwam moest meestal een van beiden achteruit rijden ! En toch jawel 2 E nummers E65 en E80. (Kotor in Montenegro)

Grappig soms die E-wegen. Wij zijn alleen wat verwend, wat E-wegen betreft.

• Carla

Bas,

Onafhankelijk van wat je doet… wel of geen vignet… Hier heb je een interactieve plattegrond van Maribor. Wanneer je (met het ‘handje’) klikt op de 430, waar jij aan twijfelt, opent zich een vakje met de gegevens van die weg. Staat daat dan vermeld ‘LK’, dan is het dus een doodgewone weg. Wanneer je bijv. klikt op het stuk snelweg bij Maribor zul je daarentegen lezen ‘HC’ i.p.v. ‘LK’. Op deze manier kun je in feite iedere straat daar testen op wel of niet vignetplichtig. 't Is maar een weetje :-)

• Carla

Sorry, Bas, was vergeten de link bij te voegen! Hier is hij alsnog:

http://213.161.20.31/emap.aspx?ln=2

• albert

hallo ,ik wil even reageren op het tolvignet.

Wij rijden al 20 jaar naar kroatie via slovenie.

En ik snap de drukte over de prijs niet echt?

als ik de heenweg vanaf de karawanken ga tellen zit ik ook al op +- 32 euro.

Wij zijn dus eigenlijk maar 2 euro duurder uit .voor de heen en terug reis.

Wij betalen tot porec 6.50 voor de karawanken,dan een x 2.35,dan een x 6.70 en nog een x 3 euro om de weg van novingrad te omzeilen. de terug reis idem ..dus het valt nog wel mee..VOOR ONS DAN

Maar ik snap natuurlijk wel ,dat niet iedereen doorrijd naar Kroatie ,maar we moeten maar zo denken ,de wegen zijn echt zo'n stuk verbeterd das het geld wel waard .

Even nog over file vermijden .

Wij rijden altijd op de zaterdag om 6 uur weg ,wij wonen wel bij de grens van arnhem,dus dat zou mee kunnen spelen dat wij bijna nooit een file hebben.

als wij om 6 uur vertrekken stoppen wij om 3 uur voor Munchen ..Ingelstad of greding.

de dag erna vertrekken wij weer om half 8 en zijn dan om 2 uur in slovenie (bled) wij hebben nog nooit langer als een kwartier voor de tauertunnel stil gestaan.

de dag erna tuffen we nog 3 uurtjes tot de camping..

echt we hebben altijd een hele relaxte rit

• ellen

Helaas valt de Karawankentunnel niet onder het Sloveeense vignet. Daarvoor zal je dus toch nog steeds apart moeten blijven betalen.

• Bas

Er zijn ook mensen die via Graz (A) Maribor (Sl) Zagreb (HR) rijden. Dan heb je zo'n 10km snelweg in Slovenië die naar ik meen ongeveer € 1,20 kostte. Heen en terug dus € 2,40

Vanaf 1 juli is dat € 35,- dat lijkt me een behoorlijke verhoging voor zo weinig snelweg. Als de snelweg helemaal klaar is dan heb ik met maximaal 60km snelweg te maken om door slovenië heen te komen en dan is 30ct/km ook heel hoog, maar beter te accepteren.

En toch wil ik nog steeds niet via de tauerntunnel rijden… ik heb daar ook al eens om 11.00uur 's morgens in de file gestaan vanwege blockabfertigung.

• Bas

Duidelijk te zien op het kaartje. Het leek wel of er een omleiding aangegeven stond met groene bolletjes, maar dit zal wel een buslijn zijn of zoiets. Maar toch neem ik geen risico om met m'n caravan vast te komen zitten in lokaal verkeer die stress is me de € 35,- niet waard. Maar toch bedankt. Anderen zijn hier ongetwijfeld mee geholpen.

• Carla

Hoi Bas,

Je hebt helemaal gelijk! Met een caravan achter de auto is het toch allemaal iets onhandiger. Zover ik weet gaat het om dezelfde route door Maribor die wijzelf al vaker rijden wanneer wij vrienden in Maribor bezoeken en die is heel goed te doen. We moeten echter ook niet vergeten dat die alternatieve routes voor de Slovenen zelf goed bekende routes zijn en die zullen daar waarschijnlijk volop gebruik van gaan maken. Hetgeen inhoudt dat die straks mogelijk helemaal dichtslibben.

Ik heb me ondertussen trouwens bedacht jij hoogstwaarschijnlijk ‘de Bas’ bent van ‘onze Gerrit’ en, als ik mij niet vergis, ga je dan straks niet alleen met een caravan op pad, maar ook nog eens met jonge kinderen. Wanneer ik het inderdaad bij het juiste eind heb, zou ik al helemaal niet gaan ‘experimenteren’. Troost je, misschien is dit een éénmalig gebeuren. Behalve dat diverse landen en Europese autoclubverenigingen hun beklag al hebben gedaan, heeft ook de Europese Commissie Slovenië al om nadere uitleg gevraagd waarom ze bijv. geen 10-dagen vignet voor transitoverkeer ingevoerd hebben. Diegenen die nu éénmalig van die paar kilometer snelweg op de route Graz>Maribor>Zagreb gebruiken maken worden nu onevenredig belast. De deadline die de Europese Commissie gesteld heeft, moet nu zo'n beetje verstreken zijn. Er is Slovenië al voorgerekend dat ze bovendien nog eens meer zouden verdienen aan kortdurende vignetten, omdat er vanuit de omliggende landen veel mensen regelmatig hun inkopen e.d. in Slovenië komen doen. Wie weet, misschien dat er volgend jaar wel kortdurende vignetten verkrijgbaar zullen zijn.