Zonder vignet door Slovenië?

• Bas

Ja, helemaal goed ik ben “de Bas” van “onze Gerrit”. Ik ga met m'n vrouw en dochtertje naar Kroatië om daar mijn vakantie te vieren. Ik kan niet wachten… Maar ja ik moet helaas nog werken, want zonder werken is er voor mij geen vakantie.

Ik ben zowieso van mening dat het mogelijk moet zijn om voor transit verkeer een 1 of 2 daags vignet in het leven te roepen. Ik had ook erg veel moeite met het 10 dagen vignet dat destijds in Oostenrijk werd ingevoerd. ik heb er altijd 2 nodig voor 3 weken vakantie. Daarom is dit halfjaar vignet extra zuur, maar ja laten we hopen dat de europese commisie hier iets over kan zeggen. Zwitserland heeft overigens ook geen korte vignetten, maar daar kost een jaar vignet “maar” € 26,70 (prijs ANWB)

• Carla

Voor Zwitserland heb je het vignet echter alleen nodig voor de snelwegen. Jaren terug zijn wij eens van onze normale route en gewoonte afgeweken en zijn, op weg naar Kroatië, eerst heel Zwitserland doorgetrokken. Hebben nergens gebruik gemaakt van de snelwegen, want dan mis je alle mooie plekjes. Het was geen enkel probleem om, zonder vignet en over superwegen, heel Zwitserland te doorkruisen. Ik heb er overigens helemaal geen bezwaar tegen om een vignet voor Slovenië aan te schaffen, maar dan moet er ook wel een snelweg zijn van de Oostenrijkse tot de Kroatische grens en dit kan helaas nog jáááren op zich laten wachten. Dit jaar ga ik maar weer eens vliegen met German Wings, retourticket 72 Euro, excl. taxes. Goedkoper dan met de auto, bus en/of trein, geen files en ik mis geen enkele dag van m'n vakantie. ‘s Ochtends om 08.10 uur al op de plaats van bestemming en ’s avonds pas terug :-)

Bas, ik wens jullie een voorspoedige reis en een heerlijke tijd in Kroatië! Doe Gerrit en de tovare maar de groeten!

• Joke

Daar moet ik even op terug komen.

Mijn vakantie begint zodra ik m'n voordeur dicht trek. Ik heb dus geen reistijd en 3 uur wacht tijd op Schiphol.

Ik heb geen haast, zorg altijd dat ik minimaal één dag eerder kan vertrekken dan de planning was.

Ik heb een lease auto en hoef m'n eigen brandstof niet te betalen.

Goedkoper kan ik dus niet 4 weken op vakantie.

En ik ben vrij om te gaan en te staan op vakantie omdat ik m'n eigen auto voor de deur heb staan.

• Bas

even off topic:

Há há, ik maar niet weten wat je bedoelde met tovare. Gezocht op het forum, zie ik de discussie in februari tussen jou en mijn pa. há há há.

Nu weet ik dat het een “lastige ezel” is. :-)))

(zal wel pakezel betekenen, maar dat kon ik nergens vinden)

Ik zal hem wel vragen wanneer de tovares naar posedarje komen. (dat vraagt om discussie)

Blijft leuk dat locals de woorden anders gebruiken als dat wij ze leren/kennen. Ik vraag me af wat een kroaat denkt bij het feit dat wij de auto “stalen ros” of momenteel vaker gebruikt “melkkoe” noemen. Volgens mij is er geen woordenboek dat dat vertaald.

• Guy

Bas,prettige vakantie en doe de groeten aan Gerrit.Hoop hem daar sept.as. te ontmoeten in Rest. Marin.Ik bel of kom wel eens langs om de afspraak te maken.Een magarac uit Posedarje(Podgradina)

• Carla

Ach ja, zelfs een koppige, oude ezel is nooit té oud om te leren, hè :-)

Ook de groetjes van een tovar uit Split dus!

• Carla

Zo heeft iedereen z'n eigen vakantie, hè. Voor mij, persoonlijk, begint de vakantie pas echt als ik daar bij m'n familie ben. De reis is voor mij, wanneer die in de zomerperiode valt, meer een ‘noodzakelijk kwaad’. Overigens zit ik, zowel hier als daar, vlakbij het vliegveld, kan tot 30 minuten voor vertrek inchecken en heb nog nooit meegemaakt dat German Wings vertraging heeft. Een auto heb ik op de plaats van bestemming niet nodig, strand en centrum op 5 minuten loopafstand. Mocht ik toch ergens heen willen wat verderweg ligt… we hebben daar zowel een eigen auto als scooter. Allemaal geen enkel probleem dus. :-)

• Josep

Hallo!

Men maakt problemen omdat ze 35,- Euro voor een Sloveense vingnet moeten betalen???!!!

Men gaat jaren door Oostenrijk naar Slovenie en Kroatie en toch betaalt men 40,- Euro in Oostenrijk! Normaal gesproken gaat men 12 dagen op vakantie, dus betaal je 2 maal een 10 daagse vignet, dat kost je iets minder als 16,- Euro, dan betaal je 2 maal 9,50 de tunnel bij Salzburg, dat kost je 19,- Euro, dan betaal je nog Tol voor de Karawnakentunnel in zuidOostenrijk en ben je dus op 40,- Euro aan kosten! En toch rijd men jaren door Oostenrijk! De 35,- Euro van Slovenie zijn langer geldig dan van Oostenrijk en men vind het niet goed?!

Als je vanuit Zagreb naar Split gaat betaal je aan tol 23,80Euro, dus retour 47,- Euro!!! Kroatie is dus duurder!!!!

Kroaten zijn kritisch tegenover Slovenie omdat het vignetten heeft,dat is laag,

Er is info. dat kroatie Vignetten gaat invoeren,

ze zijn aardig ‘'Europees’', daarom gaan ze een 10Daagse Vignet invoeren Maar de prijs: 27,- Euro!!!

Een Vignet, MaandVignet, Prijs: 55,- Euro!!!

Normaal gesproken gaat men 12dagen op vakantie, dus dan betaal je 55,- Euro! In Slovenie kun je met dat geld het hele jaar door het land:)!

Groetjes,

• Bas

In Oostenrijk betaal ik voor 2x een 10 dagen vignet + 2 tunnels (bosrück en Gleinalm) € 39,- op een retour. Ik rijd via Passau-Graz. En heb veel kiliometers snelweg en 2 hele dure tunnels.

In Slovenië gebruik ik +/- 10 km snelweg (x2) en moet hier het veelvoudige voor betalen. Ja ik betaal in Kroatië ook tol, maar rijd ook enkele honderden kilometers over deze snelweg.

Als de hele weg door Slovenië van Spielfeld naar de Kroatische grens nu snelweg zou zijn. Hoor je mij minder klagen, Ik heb ook geklaagd bij het invoeren van het Oostenrijkse vignet. (ik ben toch nog steeds een Nederlander ;-) Daarbij vind ik dat je de keuze moet hebben voor een vignet met een lagere prijs voor minder dagen. Zeker voor transit verkeer, deze keuze geeft Slovenië je niet. Ook zwitserland geeft je deze keuze niet, maar daar is de prijs dan ook naar.

• Robert

Allemaal leuk verzonnen Josep!

Alleen in Oostenrijk heb je ECHTE snelwegen en Slovenie heeft deze niet te bieden!!!! Ik wil best betalen, maar dan moet je er wel iets goeds voor bieden, dus zal Slovenie is een keer echt zijn infrastructuur moeten aanpakken. Dit is ook de reden dat ik via Italie en dan een klein stukje door Slovenie rijd. Slovenie moet niet denken dat “gelijk” zijn Oostenrijk.