Slangen

• Norbert

Op Cres zitten helaas nog wel giftige slangen, het gebied net voorbij Brestova staat er om bekend. De rest van het eiland is redelijk rustig. Losinj kent vrij weinig slangen, heb er in alle jaren slechts 1 gezien.

Op Hvar heb ik ooit eens de fout gemaakt om een stuk af te snijden, dwars door een veld met hoog gras en struiken, omdat ik geen zin had om de gehele slingerweg af te lopen. Toen we midden in dat veld stonden zagen we echter een groot aantal slangen kruipen en het heeft toch wel een uurtje geduurd eerdat we dat veld weer uit waren. Navraag in het hotel gaf ons de informatie dat dit nu juist het gebied was waar zeer veel slangen zaten…………en nog giftig ook.

Vorig jaar is overigens nog een baby overleden op een bijzonder macabere manier. Een slang kroop over de weg, iemand uit een groep probeerde het beest weg te trappen, zeilde door de lucht en zo in de wandelwagen bij een baby……..baby gebeten en baby dood.

Andere dode is toen bij Zadar gevallen, oude vrouw was bezig in de tuin, gebeten en op weg naar het ziekenhuis overleden.

Maar inderdaad, het aantal doden op de wegen is daarentegen vele malen hoger en sommige weggebruikers zijn bedreigender en gevaarlijker dan menige slang.

Ben overigens 1 keer een slang in zee tegengekomen, kennelijk was het beest een eindje aan het zwemmen, maar je staat wel heel raar te kijken.

• Guy

Norbert,ik zei ook “zouden”.Die info kreeg ik van iemand die zeker al 20 jaar op Cres woont.Veel slangen heb ik er echter nog niet gezien.In Podgradina(Posedarje) kom ik er regelmatig tegen.Een keer zat er zelfs een flinke niet giftige verstrengeld onder de motorkap van de auto.Die moest wel het loodje leggen want ik kreeg ze er anders niet tussenuit.

Ik ben meer op mijn hoede in het verkeer dan voor slangen.

• ineke

Op Rab zitten ook nog steeds slangen. In Kampor zagen we er eens eentje in een tuintje,leefde gewoon in een muurtje. En ook daar werd gewaarschuwd om niet het open veld in te gaan.

• Guy

Als je maar genoeg herrie maakt met je voeten valt het in het open veld wel mee.

• Carla

Ja, Guy, ze houden zich inderdaad graag op in de omgeving van Zadar :-). Toevallig staat in de media van vandaag ook weer een artikel over een man, die in de buurt van Zadar, voor z'n woning, door een, zeer giftige, ca. 20 cm lange slang (crni poskok) gebeten is, twee maal zelfs. Gelukkig was hij zo bijdehand om meteen de boel af te binden. Hij ligt nu wel in ‘t ziekenhuis, maar ’t gaat goed met 'm. Dit was de zesde keer deze zomer dat iemand in het district Zadar door een slang gebeten is.

• Guy

Ze wachen zeker op mij?Daar zitten ook veel zwarte slangen die Blabor genoemd worden.Zou niet eens een echte slang zijn.Die zijn niet giftig maar van een zwarte poskok heb ik nog nooit gehoord.

Poskok moet een adder zijn en er moet ook nog een soort giftige zijn:de sarulja.Zal ik wel niet goed geschreven hebben.Wordt in ieder geval zo genoemd in Posedarje.Wat wel waar zou zijn is voor wat de europese slangen betreft de giftige een ovale pupil hebben en de niet giftige een ronde.

Zou die blijkbaar toename te maken kunnen hebben met de hete zomers en de zeer zachte winters?

• Carla

:-) Zou best wel eens kunnen, Guy! De crni poskok (Vipera ammodytes) is inderdaad een adder. In Engeland noemen ze het de ‘nose-horned viper’. ‘t Is één van de twee gevaarlijkste slangen, die in Kroatië voorkomen. In Paklenica vind je ze bijv. ook. De andere giftige slang die in Kroatië voorkomt is de Riđovka (Vipera berus), ook een adder. Deze laatste komt overigens in heel Europa voor, ook in Nederland en België. Er komen overigens 14 verschillende soorten slangen in Kroatië voor. Die ’sarulja' vind ik leuk! Šarulja is een gloeilamp! Weet dus niet welke slang bedoeld werd. Mogelijk de Šara poljaria of de Smukulja. Het is mij onbekend of er een toename is van de slangenpopulatie in Kroatië, dacht 't niet.

• Guy

Een site waar ik een goede beschrijving van de kroatische slangen heb gevonden is: www.zh.zadweb.biz.hr/ Daar staat mijn“gloeilamp”inderdaad niet bij.

• Els

In Cres heb ik verschillende slangen tegen gekomen, op de weg, tussen de struiken, op onze camping lag er s'morgens vaak een te zonnen tegen de rotsen. Zo had er een ruzie met een vogel, waarschijnlijk wilde die slang in zijn nest kruipen voor eieren of zo. Onze buuren op de camping hebben er een foto van gemaakt. Aan het restaurant zaten er ook, andere camping gasten hebben ze gepakt en ze hebben niet gebeten. De kroaten zelf hebben er inderdaad schrik van, zij zullen het wel weten veronderstel ik wat er mee kan gebeuren. Ik ga er rtoch een beetje voor rond hoor.

In Cres heb je ook veel reetjes, die lopen s'nachts gewoon over de camping. Toen we in een baai ah BBQe waren kwam er een gewoon tot aan het water. Erg mooi om te zien hoor. Maar ja het ging hier over slangen zeker…

• Marc

Waarom toch nog steeds die angst voor slangen; het zijn prachtige dieren!

Als je ze met rust laat (en dus niet wegtrappen…) zullen ze mensen niets doen en alleen maar proberen weg te komen.

Slangen hebben veel meer van mensen te vrezen dan andersom.

Het grote aantal (soorten) slangen in Kroatie is voor mij juist een reden om volgend jaar naar Kroatie op vakantie te gaan. Heerlijk op zoek naar die geweldige dieren!

Marc