Hallo rebas.
Ja dit is de keerzijde van kroatie waar ‘nooit’ iemand over praat.
Ik zelf ben vroeger voor 24 jaar geleden nog in het toemalige joegoslavie geweest en herrinerde mij de mooie weg nog door de vallei vanaf Senj naar de Plitvice watervallen als de dag van gisteren. Voor 14 jaar geleden heb ik deze zelfde weg gereden met mijn vrouw en haar kinderen en ik had vol trots verteld hoe mooi het wel niet was in deze vallei en we reden er door heen, en woorden schoten mij mijn vrouw en haar kinderen te kort wat een hoop oorlogs ellende hebben we toen wel niet gezien. En dan staat je hart toch wel even stil of hij schoot in je keel zo en zo triest.
Maar de wonden zijn nog steeds overal zichtbaar aanwezig in kroatie als je goed rondom je kijkt.
Niet alleen in Knin maar ook nog rondom Karlovac,Plitvice en in Istrie en op div. andere toeristische plaatsen in kroatie.Wij zijn voor 12 jaar geleden een keer naar Knin gereden vanaf Sibenik maar hoe verder we het binnenland in reden hoe stiller het werdt bij ons in de auto en toen we in Knin aan waren gekomen wisten we niet hoe vlug we de auto zouden omkeren om weer terug te rijden zo'n hoop ellende en triestheid dat die stad en de bevolking uitstraalden. De tranen stonden ons nader dan het lachen zeggen ze ooit maar dit was in en in triest. We hebben geen enkele foto en videoopnamen gemaakt, dit konden we gewoon niet. Vorig jaar zijn we nog een keer terug geweest en de weg ernaar toe is drastisch veranderd de stad zelf ook maar de bevolking nog bij lange na niet.
Wij komen al weer bijna 14 jaar in kroatie, maar met de jaren worden de zichtbare wonden van de oorlog steeds minder, vooral in toeristische plaatsen. Hier worden de huizen gesloopt of voor de buiten wereld opgeknapt.
Maar de wonden bij vele kroaten blijven aanwezig, maak maar eens een praatje met de lokale bevolking. Indien ze er over willen praten te minste want er zijn veel kroaten die er niet over willen praten. Het maakt niet uit waar je bent of met welke kroaat je er over praat in Istrie, Sibenik Dubrovnik of op Korcula de meeste vergeten het liever en zouden nog morgen Tito terug willen hebben aan het bewind.
Maar de vraag reist bij mij dan vaak waar voor ga je naar kroatie? Ga je voor zon, zee en fun dan let je hier niet op en vermaak je je eigen met het vele moois wat kroatie je te bieden heeft. En dat is ook goed.
Maar wil je iets van de geschiedenis weten van een land en verdiep je je eigen daar een beetje in dan kijk je toch met een ander gezicht tegen zo'n of dit land aan.
Je kunt en mag een oorlog niet vergeten, dat doen wij ook niet met 40 45 maar de vraag is, moet je hier voor altijd bij stil staan. Die vraag is voor iedereeen anders.
Ik zou zeggen neem het in je achterhoofd mee en geniet van al het mooie wat het land je nu te bieden heeft en je stimuleerd nu als toerist enigzins de economie.
En dit is ook niet slecht voor dit land, en of al die gelden dan op de goede plaats terecht komen en bij de juiste personen dat is ook maar de vraag. Wij huren in ieder geval altijd een apartement van kroaten zelf, dan weet ik in ieder geval zeker dat de mensen er zelf beter van worden.
En dat kroatie vooruit wil hebben je de laatste jaren wel gemerkt, als je alleen al naar de infrastructuur kijkt dan scheelt het al dag en nacht vergeleken met 10 jaar geleden.
Maar of de overheid nu goed bezig is voor zijn bevolking dat weet ik ook niet en hierover zullen de meningen zeer uit een lopend zijn maar wie zijn wij om daarover te beslissen. Hier in nederland is ook niet altijd alles in kannen en kruiken.