Knin staat niet op de uitstaplijst.

• rebas

Het is niet mijn bedoeling om mensen die op vakantie naar Kroatie gaan af te schrikken.

Ik wou alleen maar ingaan tegen de hoerastemming van sommige op dit forum die niet verder kijken dan hun neus lang is.

Ze hebben een alleen maar positieve ervaringen als zij gewoon aan de kust verblijven,een persoon die op vakantie gaat naar een bepaald land kan zich wat dieper informeren over wat er in de recente geschiedenis is gebeurt in dit land.

Het feit blijft dat er in de achtertuin van Europa op nauwelijks 1500 km van Belgie en Nederland een tragedie is gebeurd.

Na de wereldoorlogen 1 en 2 is dat een diepe wonde in de naoorloogse geschiedenis van Europa.

Het blijkt dat mensen hun problemen niet op een vredevolle manier kunnen oplossen.

De politieke en militaire leiders van die landen hebben hun landgenoten opgezadeld met een diep trauma dat nog tientallen jaren de verhouding tussen die mensen zal bepalen.

Volgend jaar zal ik toch terug gaan naar Kroatie en een mooie vakantie hebben ondanks alles.

• Norbert HR

Vakantiegangers zijn, over het algemeen, totaal niet geïnteresseerd in wat er zich afspeelt of af heeft gespeeld in een land en dat is altijd zo geweest. In Spanje is Franco enkele decennia aan de macht geweest, werden genoeg tegenstanders van het regime vermoord, doch iedereen ging er vrolijk op vakantie en niemand die zich ergens druk over maakte.

Italië kent de maffia en ook daar hoor ik de vakantiegangers niet over. De oorlog in voormalig Joegoslavië is nu alweer 13 jaar achter de rug en het woord ‘recent’ kunnen we dan ook maar beter weglaten. Dat de Kroaten op veel plekken de rotzooi nog niet hebben opgeruimd hebben ze voornamelijk aan zichzelf te danken. De politiek is meer geïnteresseerd in het plunderen van de staatskas dan in het opruimen van de schade van de oorlog. Men wacht liever op subsidie van de EU om daar vervolgens weer het grootste deel in eigen zak te steken.

Het zijn dingen waar de gemiddelde vakantieganger nooit iets van zal merken, maar iedere Kroaat kan je uitleggen hoe het spel wordt gespeeld.

• Rijeka

Nergens op deze wereld bestaat zo´n mooie, veilige, schone, ……… plek als thuis. Daar is alles goed, knus, maar het weer is klote. Daarom gaan we op zoek naar drie weken goed en warm weer ergens in Europa of verder. De plek waar we naar toe gaan moet niet alleen warm en zonnig zijn, maar alles moet het liefst zo zijn dat we in een oogopslag alles kunnen overzien en begrijpen. We moeten niet gehinderd worden door dingen zo als geschiedenis, geloof, usances of dergelijke. Als wij bedacht hebben dat van A naar B een vierbaans weg moet leiden dan moeten die klojo´s de weg zo snel mogelijk bouwen door deze overigens prachtige onherbergzaamheid. Wat zal de prijs van een kilometer te bouwen snelweg hier zijn? Een beetje zand opspuiten, laten inklinken…….. Niet duur? of wel? Wacht even als ik daar een weg wil, dan moet die berg verdwijnen en daar voor heb ik zo veel explosieven nodig,……. omslachtig, maar ik wil een weg want anders kan ik de kapotgeschoten huizen niet vanuit mijn door airco gekoelde auto bekijken. En waarom hebben die klojo's zulke mooie huizen kapot zitten schieten. Waarom moesten die klojo's nu een oorlog voeren? dat was ook toen pase. Wie gaat nog een oorlog voeren? Belachelijk toch!! Waarom moet mijn vakantie vergald worden door klojo's die niet doen wat ik wil, of wat ik denk, of wat ik van ze verlang.

Toontje lager heeft lang geleden een oplossing gevonden voor zulke mensen en dat is: BELGIE trap, trap, trap, trap, trap, BELGIE trap, trap, trap, trap, trap, BELGIEEEEEEEEEEEEEEE!!!!

Ga naar Kroatie, geniet van alle leuke en alle slechte aspecten en toon vooral begrip voor alles wat je daar ziet want niets daar is zonder reden zo als het is!!!!

• Marko

………en vroeger was het tenminste beter toen die klojo's nog in toom gehouden werden door de een of andere dictator en we op vakantie geen last hadden van al wat nu gebeurd is.

Gelukkig zijn wij anders, want bij ons zou zoiets nooit gebeuren. Sterker nog, is bij ons nog nooit gebeurd!!!

Want als je verziend bent en behept bent met de verkeerde bril dan zie je de klojo alleen in de verte lopen.

Rijeka, de spijker op de kop!

Maar “België” is wel van het “Goede Doel” ;)

• Rijeka

Eens een klojo altijd een klojo. Marko je hebt volkomen gelijk.

• Mirjana

Laten we wel even duidelijk zijn iedereen heb geleden in deze oorlog maak niet uit Serviers of Kroaten, iedereen heeft wat verloren. En waarom mag god wetwn want zo slecht was het niet in Joegoslavie en we moeten niet vergeten dat er 40 jaar vrede heb geheerst op de Balkan laangste periode tot nu toe.

Mijn familie en ik hebben ook veel verloren maar het ergste is dat we vetrouwen in een mens kwijt zijn. Daarom kunnen we beter dit soort dissc. terwege laten. Wat er is gebeurd is erg voor allebei de partijen maar we willen graag verder en dat kan alleen als we de geschiedenis laten rusten…

En begin niet over Kosovo aub want dat is nog niet uitgesproken en veel mensen weten niet wat daar gaande is dus trek geen verkeerde concl. als je niet weet waar het over gaat.

• Mirjana

En trouwens voor mensen die het willen begrijpen hoe het allemaal in elkaar zit kunnen het beste boek lezen van Johan de Boose “De poppenspeler en de duivelin”

• Guido

In zoverre ben ik het met Mirjana eens dat de oorlog bij beide partijen diepe wonden heeft achtergelaten.Als ik het over Kosovo heb heb ik het over de onderdrukking ten tijde van Milosevic.Verder is het inderdaad zo dat onder Tito de bestaanszekerheid op gebied van werk,inkomen en sociale verzekering beter was dan nu.Langs de ander kant was het wel zo dat het belastingsgeld,hoofdzakelijk afkomstig van het tourisme in Kroatië,naar Beograd ging en daarvan werd een groot deel gebruikt te voordele van gebieden waar nogal wat groepen serviers woonden.Zo was de weg van de stad Zadar naar het vliegveld Zemunik gewoon een rotweg maar vanaf Zemunik naar Obrovac een mooie asfaltweg.Daar woonden overwegend mensen van servische afkomst.Ook werden de bewoners van servische afkomst steeds bevoordeeld boven de kroatische mensen:hoge posten en gemakkelijk vergunningen voor diverse doeleinden,enzv.Uiting geven aan nationale gevoelens werden sterk onderdrukt.Tussen de gewone man van beide groepen waren er geen problemen.In Podgradina bvb bewerken ze samen een stuk land,werd onderdak en eten verschaft aan servische verkopers van varkens uit de streek van Beograd en omgekeerd.Toen een jonge militair uit Podgradina in een ziekenhuis in Beograd was opgegomen werd zijn familie gastvrij ontvangen door diezelfde veehandelaren.

• Mirjana

Zal ik je een ding vertellen heb nooit gemerkt dat er onderscheid werd gemaakt en dat er iemand werd voorgetrokken als er discriminatie is in Kroatie dan is het nu meer aanwezig dan ooit tevoren. En dat zeg ik uit eigen ervaring en wat zelf he meegemaakt.

• Guido

Daar twijfel ik niet aan,Mirjana,maar de beleving,ervaring en beoordeling van dit alles gezien door de ogen van een rasechte vlaming en iemand van gedeeltelijk servische afkomst lijkt mij toch een beetje anders.