Knin staat niet op de uitstaplijst.

• Rijeka

Mirjana meisje, voor alle toeristen en nostalgistten onder ons

De geschiedenis moet je nooit laten rusten. Jij, ik, onze kinderen leren van geschiedenis. 4 en 5 mei is ook geschiedenis. Er zijn mensen die de geschiedenis hebben laten links liggen. Derhalve hebben zij daar niets van geleerd. Deze mensen zijn verantwoordelijk voor oorlogen en ellende op deze wereld. En zo mooi was het ook niet in de voormalige YU. We waren bevriend met de niet verbonden landen zo als al reeds genoemde Zuid Korea. Dat was of moest een of ander voorbeeld voor ons zijn !!! Onze 40 jaar lange vrede bewaarder Tito liet zich graag zien met Kimmetjes il Jong en Gadaffies en andere gasten die de as van het kwaad bewonen.

Historische feit Mirjana: Kroatie heeft niemand aangevallen. Kroatie heeft alleen het recht genomen die ook in de constitutie van de voormalige YU stond geschreven met mag ik hopen kapitale letters, nl. het recht de federatie te verlaten indien de bevolking dat wenste. Maar ja, Slobo en zijn kornuiten hadden een andere mening daar over. Ik ben er van overtuigd dat zij met zijn allen gezakt zijn op de middelbare school voor geschiedenis. Jij toch niet Mirjana? Want misschien heb je niet alleen verloren, maar ook dingen gewonnen. Ik in ieder geval wel. Ik heb Kroatie gekregen en daar mee mijn identiteit terug, iets dat de geschiedenis zakkers mij lang hadden onthouden.

• Mirjana

Nu ga je echt te ver, spijt me zeer!!!!! Niemand heeft iets gewonnen in deze oorlog jij niet en ik ook niet dus. Het heeft allemaal ellnde veroorzaakt, haat en nijd. Zelf heb ik ook 3 jaar in die ellende gezeten en ik zal je vertellen het was geen pretje. Mijn moder heb als Nederlandse 25 jaar in Joegoslavie gewoond. Het ook anders gekund met war respect voor minderheden en goed gesprek. Nee er moest meteen grof geweld en met veel nationalisme. Rijeka als ik mag vragen waar je nu woont hier in NL of in Kroatie????? Als het hier kan kan het daar ook!

En ik vindt niet dat zon forum moet dienen voor jou nationalistische uitingen. Dus bij deze vind ik deze discussie gesloten en ik raad je aan om dat boek te lezen wat ik eerder heb genoemd. En nog een ding niet alle Kroaten zijn met je eens!!!

• Mirjana

Oh ja Rijeka ik nodig je uit bij mijn thuis bij een lekker bakkie turkse koffie evt. dit soort dissc. uittepraten, lijk me veel gezelliger!! Dan kan ik je ook nog wat foto's van 'opertaie storm"( gemaakt door journaliste van volkskrant) en lijsten zien van nog steeds vermiste personen . Oorlog is iets wat je niemand toewenst en niet altijd nodig is om je gelijk te krijgen. En ja soms is het beter geschiedenis te laten rusten anders gaat het zich herhalen.

• Rijeka

Beste Mirjana,

Genen zijn dus echte waarheid vertellers. Je Servische genen laten jou derhalve niet in de steek. Er bestaat bij jullie dus genetisch ingebakken drang om te moeten heersen over de Kroaten. Zelfs op dit forum moet ik ophouden, stoppen met, ik heb niets gewonnen, discussie sluiten, niet misbruiken,respect tonen en ga zo door. Ik vermeld niet eens het feit dat jij mij nationalist vind. Ik ben trots op mijn komaf en als dat nationalisme is dan vind ik je kort door de bocht ondanks het feit dat je kennelijk interessante boeken leest. Ik kan ook je fotos en videos laten zien van …………. laat ik beginnen met Vukovar. Dat gezegd is het de link met Skabrnja zo gelegd. Wat dacht je van Dubrovnik een monument van nulte categorie, dus niet alleen Kroatisch maar van de hele menscheid. Ik kan zo door gaan tot we beiden een ons gaan wegen, maar ik heb mijn twijfels of dat bij jouw zoden aan de dijk zet. Geloof mij Mirjana de hele wereld is beter af zonder voormalige YU. Het zal een tijdje duren voordat enkelingen (lees serviers) dat gaan snappen. Een wereldberoemde servise rockstar Bora Corba Dordevic heeft een tijdje geleden al een manifest geschreven voor zijn volk, nl. het lied Ostani dubre do kraja.

• Marko

Mirjana,

Ik denk dat niemand hier de ander een oorlog toewenst Niemand die zal ontkennen dat alle partijen hebben geleden. Dat er voor de ontbinding van Joegoslavië betere scenario's te bedenken zijn staat niet ter discussie. Je ervaringen in de laatste oorlog zijn zuur en dat zal een weldenkend mens niet willen bagatelliseren.

Ik vind het dan ook sterk overdreven om hier, volgens de standaard denkwijze van het oude Joegoslavische regime, de mening van iemand die niet gelooft in een slecht huwelijk af te doen als een oprisping van nationalistische uitingen, om daarna met Operatie Storm zelf de nationalistische trom te gaan roeren.

Je aangeprezen boek zal ik zeker gaan lezen. Ik hoop minder vooringenomen dan jij de berichten hier op het forum schijnt te lezen.

Marko

• lavanda

Rebass,

Zonder op bovenstaande felle discussie in te gaan….Wij zijn vorig jaar per ongeluk in Knin terecht gekomen. Een poosje terug had ik al eens geschreven dat we zonder Tomtom en kaart waren vertrokken, en de weg waren kwijt geraakt. We begonnen op een klein weggetje achter Marina bij Trogir en reden het achterland in. Onderweg begon het te regenen, we kregen hevig onweer, en precies daar waar de borden “mine”staan overal om je heen was een ongeluk gebeurd. De “slachtoffers” liepen rond in het “mijnengebied” terwijl wij in de file stonden te wachten……

Verderop kwamen wij in Knin terecht, in ons “toeristenboekje” mooi beschreven, er zou een mooie burcht zijn, dus het leek ons een interessant doel……maar het leek wel uitgestorven,buiten de “herdenkingsdag”om is het alleen een trieste stad..Omdat we niet dezelfde weg terug wilden rijden door de mijnenvelden, reden we door het achterland richting Split.En daar kom je dus inderdaad die platgebrande, compleet verlaten dorpen tegen…….hier en daar zat nog een oud vrouwtje….een paar oude mannen op een terras….maar de aanblik was erg triest…Volledig onder de indruk kwamen we thuis in ons appartement. Onze vriend, waarvan we het appartement huren was stomverbaasd dat we naar Knin waren gereden, dat was wel zo;n beetje de laatste plaats op aarde waar hij een toerist naar toe zou sturen….

Tsja, dat is het andere Kroatie……..misschien niet geschikt voor de toerist,maar als je belangstelling hebt voor het land en zijn inwoners ook realiteit…

Ondertussen zijn we net terug uit Kroatie, en wat me wel opvalt is dat, nu er een nieuwe regering is, er voor het eerst erg veel commentaar komt op de regering……dat hebben wij in al de jaren dat we er nu komen nog niet eerder meegemaakt……Of men word “vrijer in de gesprekken” of er broeit weer een bepaalde onrust, ik weet nog niet precies wat ik van deze ontwikkeling moet denken…

• rebas

Lavanda,

Bedankt voor je reactie.

Ik was onder de indruk van wat ik gezien had in het gedeelte van Kroatie waarvan niemand spreekt.

Toen ik weer thuis was moest ik die dingen die ik gezien had met iemand delen,vandaar mijn posting op dit forum.

Meer moet men daar niet achter zoeken.

• lavanda

Rebass,

En exact dat gevoel hadden wij ook, diep onder de indruk van het stukje Kroatie wat bijna niemand ziet…….

• brigittevt

rebas Schreef:

——————————————————-

> Lavanda,

>

> Bedankt voor je reactie.

> Ik was onder de indruk van wat ik gezien had in

> het gedeelte van Kroatie waarvan niemand

> spreekt.

> Toen ik weer thuis was moest ik die dingen die ik

> gezien had met iemand delen,vandaar mijn posting

> op dit forum.

> Meer moet men daar niet achter zoeken.

Hetzelfde geldt voor ons. 1,5 week aan het strand gelegen als ‘toerist die zulk soort dingen niet wil weten’ in het binnenland geconfronteerd met de oorlog. Gevolg ? Zonder ergens over te oordelen (want mijn moeder zei altijd : waar twee vechten hebben twee schuld …) willen we er wel meer over weten, en dat is toch altijd goed ? Feit blijft, dat in bijna elk vakantieland ook veel ellende en/of oud zeer is. Het leed van de hele wereld kun je niet op je schouders nemen ! Negeren hoeft ook niet, maar je mag ook best gewoon lekker van een vakantie genieten ? En Mirjana, dat boek gaan we zeker lezen !

• wichard

ook ik ben op die dag in Knin geweest. Inderdaad veel militairen wat ik ook logisch vind. Per slot van rekening heeft Kroatie met operatie storm een belangrijke overwinning behaald. Besef wel dat mensen aldaar met gevaar voor eigen leven hebben gevochten. Kameraadschap is dan heel belangrijk. Op die dagen zoeken ze elkaar op en geven hieraan uiting. Inderdaad met hart voor hun eigen land Kroatie. De militaire kramen gaven uitleg over hun beroep, deelname aan Navo etc. Ik ga al jaren naar Kroatie en heb meer interesse dan alleen Dalamatie zon en zee. Maar dit hoeft toch niet voor een ieder zo te zijn. Ik begrijp ook niet wat je met je mail wilt bereiken. Probeer in ieder geval niet, zoals zovelen al hebben gedaan, te oordelen over die oorlog. Te gemakkelijk vanuit je luie stoel.

Groeten.