Kandidaten gezocht voor emigratieprogramma ‘Ik Vertrek’!

• L

Beste fr8ns,

ik denk zelf ook dat achtergrondmuziek uit Bosnie of uit en regio die nog wat oosterlijker komt, smaken verschillen maar als ik het goed heb………programma ging over Trogir/Kroatie.

Groetjes,

L

• Gita

Nou ik heb mij ook verbaasd over de muziek. Je zou toch denken dat ze dat van te voren goed uitzoeken.

Ze hadden beter Oliver of Miso kunnen laten horen. Maar goed het was verder wel een leuke aflevering.

• mirjana

Guca festival wordt in Servie gehoude en niet in Bosnie. Het is een groot muzikaal spektakel mooi om te zien.

• L

By the way…..

Kroatie is een land in het ZO van Europa, onderdeel geweest van form. Joegoslavie = een communistisch land, NOOIT

OOSTBLOK land geweest.

• Britt-Marie

Zucht! Maar, je begrijpt toch zeker wat ik bedoel he…

• eddyyy

En zelfs dat communisme in ex-Yugo was in de “LIGHT” uitvoering.

Vroeger had ik altijd de neiging als ik in Kroatie negatieve ervaringen had om dat aan het zgn. communisme toe te schrijven maar volgens mij ligt dat veel meer in de “volksaard”…………… hoe zeer ik deze term ook haat.

Het lijkt wel of het een voorrecht voor de bezoeker is om het mooie Kroatie te bezoeken i.p.v. dat zij het prettig vinden ons te mogen ontvangen. Er straalt altijd een bepaalde gelatenheid vanaf die grenst aan het arrogante.

Immigranten zullen daar nog veel meer last van hebben omdat zij in principe nog veel meer als indringers worden gezien.

Natuurlijk geldt dat niet voor alle Kroaten maar mijn ervaring is toch dat het onderhuids constant aanwezig is.

• fr8ns

ik denk…dat je voor een deel gelijk hebtB)

• Marko

Maar voor een deel ook helemaal niet :S

• eddyyy

Leg uit ! :S

• Marko

1) Als ik hier op het prikbord zou stellen dat, o.b.v. eveneens niet nader te noemen negatieve ervaringen, negers lui en werkschuw zijn dan heb IK denk ik wat uit te leggen en NIET degene die daar (deels) niet mee eens is, zelfs als ik een en ander “nuanceer” door te beweren dat er ook negers zijn die erg hard werken!

2) Ik denk dat er meer arrogantie afstraalt van jouw zinsnede “…i.p.v. dat zij het prettig vinden ONS te MOGEN ontvangen” dan van de vermeende gelatenheid van de Kroatische “volksaard”.

3) Over de oorzaken van het (bijna) mislukken van de exercitie van het Nederlandse stel in de serie “Ik vertrek” kunnen we hier hele analyses opvoeren en die oorzaken ondermeer zoeken in de volkaard van (altijd weer) de ander. Aller, aller, allereerst ligt de oorzaak toch echt bij de avonturiers zelf. Hoezeer ik initiatieven vanuit het hart kan waarderen, een hoge mate van naïviteit en amateurisme kan het stel toch niet worden ontzegd.

4) Tenslotte het LIGHT communisme. 50% minder vet kan nog erg vettig zijn. Hoe HEAVY en ziekmakend dat is vraag je maar na bij de voormalige “gasten” op Goli Otok of andere slachtoffers van Tito, Rankovic en vele andere kameraden.