Om de discussie maar weer even op het oorspronkelijke onderwerp terug te brengen…..Weet iemand waar Gust zit in Trogir?? Ik vermoed in de buurt van Hoteli Medena?? Dus een eindje van Trogir-centrum af???
Marko Schreef:
——————————————————-
> 1) Als ik hier op het prikbord zou stellen dat,
> o.b.v. eveneens niet nader te noemen negatieve
> ervaringen, negers lui en werkschuw zijn dan heb
> IK denk ik wat uit te leggen en NIET degene die
> daar (deels) niet mee eens is, zelfs als ik een en
> ander “nuanceer” door te beweren dat er ook negers
> zijn die erg hard werken!
Ik laat dit maar even voor wat het is.
>
> 2) Ik denk dat er meer arrogantie afstraalt van
> jouw zinsnede "…i.p.v. dat zij het prettig
> vinden ONS te MOGEN ontvangen" dan van de
> vermeende gelatenheid van de Kroatische
> “volksaard”.
Ik stel dit bewust een beetje extreem omdat dit de manier is waarop toerisme werkt. Toeristen moeten het gevoel hebben dat ze welkom zijn. Dat mag je spelen zolang ze het maar niet merken.
Als het al moeilijk is om toeristen dat gevoel te geven zal het bij immigranten nog moeilijker zijn.
Ik ben trouwens niet de eerste die dit opmerkt, ook Norbert heeft het al eens gemeld.
>
> 3) Over de oorzaken van het (bijna) mislukken van
> de exercitie van het Nederlandse stel in de serie
> “Ik vertrek” kunnen we hier hele analyses opvoeren
> en die oorzaken ondermeer zoeken in de volkaard
> van (altijd weer) de ander. Aller, aller,
> allereerst ligt de oorzaak toch echt bij de
> avonturiers zelf. Hoezeer ik initiatieven vanuit
> het hart kan waarderen, een hoge mate van
> naïviteit en amateurisme kan het stel toch niet
> worden ontzegd.
Hier ben ik het mee eens. Bij veel “vertrekkers” zie je dat ze uit een soort van vakantieromantiek handelen en totaal niet beseffen waarin ze terecht komen.
Kroatie is een prima land om je geld op te maken, verdienen is een heel ander verhaal.
>
> 4) Tenslotte het LIGHT communisme. 50% minder vet
> kan nog erg vettig zijn. Hoe HEAVY en ziekmakend
> dat is vraag je maar na bij de voormalige “gasten”
> op Goli Otok of andere slachtoffers van Tito,
> Rankovic en vele andere kameraden.
Hier kun je ook over discusseren, Feit is dat veel negatieve zaken die het Oostblok kenmerkten niet opgingen voor het voormalig Joegoslavie en daarom is het ook onterecht om het land te rekenen tot het voormalig Oostblok.
Natuurlijk gebeurden er zaken die niet deugden maar in vergelijking met het echte Oostblok was het nog altijd prima toeven in Joegoslavie.
@Marko,
Helaas klopt er wel heel veel van hetgeen sommigen alhier opmerken.
1. Veel Kroaten vinden toerisme nog een recht en zien het niet als een plicht om service te verlenen. Het is waar dat je die mentaliteit meer tegenkomt in Istrië dan in het zuiden, maar toch.
2. Op veel internet fora in allerlei talen kom je dezelfde klachten tegen, dus zou het wellicht kunnen dat het gewoon waar is ? Natuurlijk is dat niet leuk om te horen over een land wat je aan het hart gaat, maar zoveel verschillende nationaliteiten, met exact dezelfde ervaringen………….die hebben het niet collectief verkeerd.
3. Over de arbeids mentaliteit van de Kroaten vond ik een hele mooie, maar o zo correcte samenvatting.
————————————————————————————————————————————————————————————-
From my general experiences here as an employer;
The younger generation here are not particularly interested in working very hard, yet still expect to be well paid. Many seem to lack the desire to get ahead and build a career.
The middle generations like the idea of earning more money and having a more prestigious position, but are just too scared to move jobs, when they can stay in their current position, which they have had for 500 years and feel safe.
The older generations are just too set in their ways and find it very hard to learn new systems, ideas etc, but they certainly work the hardest of all.
Women work just as hard, if not harder than the men and often give you less grief.
I have no experience with employing war vets or anyone from an ethnic minority, unless Brits count?
If you advertise a position with “good” wages (€800-€1000 per month) you will get lots of calls but rubbish candidates.
If you offer good holidays and perks, company car etc, they seem to view you with suspicion and run a mile.
When you offer crap wages, no perks, long hours over a six day week and the minimum amount of annual holidays you can get away with, you get loads of candidates coming for an interview.
Completely the opposite to the rest of Europe, very strange. ???
en
- for many years , the motto of many Croats I know has been : no one can pay me quite as little , as what little I can “work” ;
Over de corruptie in Kroatie is net weer een rapport verschenen en i.p.v. vooruitgang (dus minder corruptie) is het het afgelopen jaar eerder slechter geworden (index van 4,4 naar 4,1).
Van dit alles zal de gemiddelde toerist niets merken, die komt hier, gaat naar zee, ligt in de zon, gaat uit eten, drinkt een biertje en heeft plezier met zijn/haar famillie.
Echter, degenen die hier moeten werken komen hele andere ervaringen tegen en wie je ook spreekt (ook de Kroaten), het komt immer op hetzelfde neer.
Wanneer iedereen dezelfde ervaring heeft dan lijkt het mij een veilige aanname dat er wel heel veel van moet kloppen.
Kroatië wordt er echt niet beter van wanneer we alle problemen maar onder het tapijt schuiven en afdoen als ‘onzin’. De problemen, welke het koppel uit ‘Ik Vertrek’ tegenkwamen herken ik direct.
Je kunt zeggen dat ze onvoorbereid waren, maar daarmee vergeet je dat het simpelweg onmogelijk is om vooraf alles op papier te krijgen.
Je kunt niet even een kantoortje binnenlopen en een A-4'tje oppakken met daarop alles waar je aan moet voldoen. Vandaag krijg je A te horen, morgen is het weer B, de dag erna is het C, dan is C weer niet waar en moet je via A door naar F, dan terug naar E en…………niemand weet waar ze mee bezig zijn.
Het is hier een ondoorzichtige brei van bureaucratische rompslomp en vaak is het ‘zo de wind waait, waait mijn jasje’.
Wij zeggen hier altijd: ‘hoop dat ze met het goede been uit bed zijn gestapt’ of (wanneer het een vrouw is) ‘laten we hopen dat haar man haar vannacht een beetje heeft vemaakt, dan is ze in een goede bui’.
Op zo'n manier kun je geen zaken doen in een land, het is amateuristisch en een teken dat zo'n land nog heel veel te leren heeft.
Dat, Marko, is de realiteit in Kroatië, welke je als buitenlandse ondernemer tegenkomt en helaas ligt de uitkomst van je bedrijf niet aan jou. Jij kunt het nog zo goed doen, wanneer men tegen je is valt er weinig eer te behalen.
Allereerst voordat deze discussie ontspoort en ik in een hoek wordt gezet, waarin ik niet wil verkeren:
Je hoeft me niet te overtuigen voor wat betreft datgene wat in Kroatië gaande is. Veel wat je schrijft is voor mij herkenbaar. Zeker als dit gebeurt met de juiste onderbouwing. Ik heb dan ook nergens iets afgedaan als “onzin”. Ik reageerde enkel op het bericht van Eddyyy waarin via een losse flodder over light communisme diens niet nader genoemde ervaringen (op welk gebied??) gerelateerd worden aan een bepaalde Kroatische volksaard. Mij werd hierop door Eddyyy gevraagd nadere uitleg te geven terwijl ik denk dat hij degene is die nadere uitleg zou moeten geven. Juist dit punt heeft hij overigens in zijn antwoord terzijde geschoven.
Verder een toevoeging op wat ik gezegd heb over de voorbereiding van het stel:
Een ondernemer zal zich, neem ik aan, behalve in de afzetmogelijkheden, het niveau en potenties van het personeel, etc., zich vooraf moeten verdiepen in het vestigingsklimaat met alles wat daarmee samenhangt (dus ook de mate van corruptie en dus niet alleen t.a.v. welk papiertje waar en wanneer nodig is). Ik lees dat er fora genoeg zijn met klachten/informatie hierover. Een ondernemer gaat op de eerste plaats uit van zijn eigen kracht. Hij/zij zal dan ook op de eerste plaats bij zichzelf te rade moeten gaan als de omstandigheden dusdanig zijn dat hij hieronder niet denkt te kunnen en/of willen opereren. Hiermee wil ik op geen enkele manier de omstandgheden in Kroatië verdedigen (waarom zou ik) maar zien als een gegeven, zonder uit te sluiten dat de (onderwijl veranderende) omstandigheden uiteindelijk wel de hoofdoorzaak kunnen zijn van een eventuele mislukking.
Maar wie weet wordt Gust in Trogir uiteindelijk toch een succesvolle tent en hebben de eigenaars toch hun weg weten te vinden in de ondoorzichtige slangenkuil van de Kroatisch “regelgeving” en corruptie.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?