EHIC en NL/HR-111 formulier (Zilveren kruis)

• Carla

Hoi Lavanda,

Dit is altijd zo geweest. Op de achterzijde van je ontvangen formulier NL/HR111 kun je onder ‘aanwijzingen’ lezen:

Zo spoedig mogelijk na aankomst in Kroatië moet dit formulier bij het voor de verblijfplaats bevoegde regionale kantoor (podrucni ured) van de Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje (HZZO (feitelijk staat er abusievelijk HZZZO vermeld)), of een plaatselijke vestiging (ispostava) daarvan, worden omgeruild voor een ziektebriefje.

unquote

In spoedgevallen kun je echter ook gebruik maken van het in NL ontvangen NL/HR111 formulier en het vervolgens alsnog bij de HZZO inwisselen voor een ziektebriefje.

• lavanda

Hoi Carla,

Okee,dan kje wel…….het is voor mij echt helemaal nieuw!!!

• AZ

Heel erg bedankt voor de reacties!

Gisteren heb ik een 111-formulier aangevraagd en het wordt binnenkort opgestuurd. Omwisselen moet toch echt, zie ook de info van het College voor zorgverzekeringen (CVZ).

• AZ

P.S. Een lijst met HZZO kantoren (područni uredi) is hier te vinden: http://www.hzzo-net.hr/02_04.php

• nammerlaan

Tjonge, wat een gedoe allemaal, als je gewoon een reisverzekering hebt (met pasje) neem ik aan dat al het bovenstaande overbodig is?

• AZ

Niet altijd. Veel reisverzekeringen betalen alleen kosten die boven reguliere ziekenkosten uitkomen en stellen als voorwaarde dat eerst de eigen zorgverzekering wordt aangesproken.

Neem bijvoorbeeld de ABN AMRO Doorlopende Reisverzekering:

"Als voorwaarde voor een vergoeding geldt, dat de verzekerde rechten kan ontlenen aan een in Nederland gesloten ziektekostenverzekering of -voorziening.

Met inachtneming van artikel 2.C en 6.B geldt de verzekering uitsluitend voor de hieronder genoemde kosten, voor zover deze volgens de condities van de ziektekostenverzekering of -voorziening niet zijn gedekt, dan wel niet onder de ziektekostenverzekering of -voorziening worden vergoed ten gevolge van een eigen risico of vergoedingsmaximum."

(Uit de Voorwaarden Doorlopende Reisverzekering: http://www.abnamro.nl/nl/images/Generiek/PDFs/010_Prive/01_Verzekeren/Voorwaarden_Doorlopende_Reisverzekering.pdf)

Andere verzekeraars hebben soortgelijke bepalingen. Dus goed op de kleine lettertjes letten!!

• JaPa :o)

nammerlaan,

Dan heb je er nog steeds niets van begrepen!!

We zitten hier in Kroatië, en daar zijn andere afspraken mee gemaakt.

En voor de andere mensen die gereageerd hebben op dit onderwerp"

“Ga goed verzekerd met de juiste papieren op vakantie”.

Hoewel mijn verzekering Zilveren kruis Achmea het presteerd om na jaren het NL/HR-111 formulier te hebben aangevraagd nog steeds het verkeerde formulier toe te sturen, zonder de aanwijzingen op de achterzijde, en dat neem ik ze toch wel erg kwalijk.

JaPa.

• nammerlaan

Japa

Dat we het hier over Kroatie hebben is me al een tijdje duidelijk;), maar dat ik niet de enige ben die niet van dat formulier weet ook. Heb in de 35 jaar dat ik in Kroatie kom nog nooit zoiets aan de hand gehad. Een keer een broertje met zijn been in de schroef van de buitenboordmotor, en een keer een zwaar allergische reactie van mezelf op iets……..maar dat is door de geneesheren ter plaatse gewoon opgelost. Nog nooit met een ziekenhuisopname te maken gehad gelukkig! Fijn dat we nooit te oud zijn om te leren! Groetjes, Nicole

Nicole,

Natuurlijk zijn we nooit te oud om te leren, en ik ben ook hartstikke blij voor je dat je nog niets ernstigs bent overkomen m.u.v. je broerje met zijn been, maar ik heb met dit onderwerp ook willen aangeven dat je wel de goede papieren moet meenemen voor het geval dat….enz. Als Kroatië in 2012?? bij de EEG hoort zullen we ook daar zonder NL/HR-111 formulier terecht kunnen hopen we! Maar ik ondervind elk jaar weer opnieuw dat de Nederlandse ziektekostenverzekeraars het ook niet meer zo weten welk formulier er bij welk land hoort buiten de EEG-landen, vandaar dat ik dat vroegtijdig bij hen aanvraag om uiteindelijk de goede formulieren in mijn bezit te krijgen alvorens ik naar Kroatië op vakantie ga.

En dan zullen er mensen zijn die zeggen waarom ik mij hier druk over maak, dat is dat ik geen zin heb om even zo'n € 1000,– of meer tijdens mijn vakantie wil/kan voorschieten als je dat met een simpel A4- tje (mits de goede) kan voorkomen. In mei gaan we weer naar het prachtige eiland Krk voor onze voorjaarsvakantie, en dan willen we nergens meer aan hoeven denken. En ik hoop dat alle vakantiegangers die naar Kroatië gaan even langs hun verzekering gaan om tijdens hun vakantie niet voor verrassingen komen te staan.\

Een medicijnenpaspoort (bij de apotheek verkrijgbaar) is ook geen overbodige luxe, vooal als er o.a. Ritalin wordt gebruikt.

Allen een “gezonde” en fijne vakantie toegewenst door:

JaPa.

http://www.eilandkrkkroatie.nl

lipik,

Even voor de duidelijkheid een E111 formulier is niet hetzelfde als een NL/HR 111 formulier.

Voor Kroatië heb je weldegelijk het NL/HR 111 formulier nodig met de “aanwijzingen” op de achterzijde gedrukt.

Navraag bij de CVZ heeft dat aan mij bevestigd. (020-7978555)

Het College voor zorgverzekeringen (CVZ) is een overheidsorganisatie die erover waakt dat verzekerden via de Zorgverzekeringswet en de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten de zorg kunnen krijgen die voor hen noodzakelijk is.

JaPa.