EHIC en NL/HR-111 formulier (Zilveren kruis)

• Maria

De zoon van onze vrienden belande vorig jaar in Sibenik in het ziekenhuis.

Zonder probleem, het genoemde formulier had bij ons niemand bij, er werd ook niet naar gevraagd.

De verzekering heeft gewoon alles geregeld, no problem !

Snap deze ophef niet, volgens onze ervaring ook niet nodig.

• peter brouwer

BIj deze vraag ik me af hoe kom ik aan het formulier NL-HR-111. ik probeer me te vestigen in kroatien,

ik ben verzekerd bij een belgies bedrijf, maar hier in kroatien willen ze deze verzekering niet accepteren.

nu ben ik genoodzaakt 2 verzekeringen te nemen, weet iemand hoe ik aan dit formulier kom,

graag reacties pero112@live.com

vriendelijk dank

• Jo

Lees hier eens. In Nederland dus bij je zorgverzekeraar, in Belgie bij je ziekenfonds. ‘t Zal trouwens denk ik wel verschil uitmaken of je gewoon op vakantie gaat in Kroati¨¨e of ginder gaat werken. En als dat niet is voor een Belgische of Nederlandse werkgever maar voor een Kroatische zal ’t nog anders zijn. Dus je toch maar best informeren bij je zorgkas of ziekenfonds. Niet voortgaan op welke goedbedoelde aanbevelingen hier op het prikbord. 't Is te belangrijk, denk ik.

En ook Belgische/Nederlandse Ministerie (buitenlandse Zaken?), Kroatische Ambassade in Belgi¨¨e/Nederland moeten je kunnen helpen.

Ik maak nu altijd onderscheid tussen Belgie/Nederland omdat je niet aangeeft wat je bent. En ik denk dat de regelgeving nogal wat kan verschillen.

• JaPa :o)

Peter,

In België hebben ze het B-HR 111 formulier voor Kroatië dat door de zorgverzekeraar wordt afgegeven!

Dus wel even informeren.

Een fijne vakantie toegewenst door:

JaPa.

• Jo

En in principe is dat voor maximaal 3 maand. Voor zover ik begrijp wil Peter er permanent gaan wonen/werken en ik vrees dat hij dan niet meer op de Belgische ziekteverzekering kan terug vallen. Daarom dat ik in m'n vorige posting schreef van degelijk te bevragen.

Ik dacht wel dat het formulier in Belgie zo zo heten maar was er niet zeker van, ik heb dat van vorig jaar niet meer liggen. En op de site van mijn ziekenfonds kan ik het wel aanvragen maar er staat geen naam bij. Dat zal ik dus maar weten op het moment dat ze het me toesturen. En aangezien we nog niet weten wanneer we gaan….

• JaPa :o)

Jo,

Inderdaad is het B-HR111 formulier voor een kortdurend verblijf in het buitenland, en moet hij zoals je had geschreven informeren bij zijn zorgverlener.

Vakantiegroeten van:

JaPa.