Croatian Airlines

• Norbert HR

Zelande,

Ik wil je graag even wijzen op jouw eerste twee bijdragen aan deze topic:

Je hebt mogen helpen bij het laden en lossen van de vliegtuigen.

en

Het is een oud bericht en oude zaken, maar Norbert is van mening dat hij over alles maar dan ook alles eits afweet.

Kan aan mij liggen, maar dit zijn niet echt inhoudelijke reacties en zijn ook niet direct vriendelijk van toon. Dus kom nu niet hier de morele held uithangen en doen alsof jij een soort van garantie fonds was voor deze topic.

Degene die dit topic begon te vervuilen ben je zelf wanneer je je postings eens rustig naleest zul je zien dat deze posting een eerste poging is van inhoudelijk reageren, hoewel het mij volledig ontgaat wat het voorbeeld van het huidige Swiss te maken heeft met de huidige situatie bij CA.

Dat Swiss nu rendabel is heeft niets te maken met de verliezen welke bij CA worden geleden.

CA heeft teveel personeel, vliegt met teveel types vliegtuigen, kent teveel onrendable routes en werkt met een verouderd business concept (richten op service op korte vluchten, terwijl de consument op zoek is naar snel, goedkoop en eenvoudig transport, zonder poespas). Intercontinentaal zou het wellicht nog werken, hoewel je ook daar een verandering ziet, ook daar kunnen passagiers nu service inkopen wanneer ze daar belangstelling voor hebben i.p.v. voor alles een vaste fee te moeten betalen.

Allereerst moet de vraag worden gesteld of er wel behoefte is aan CA in deze opzet. Mijn insteek is dat dit niet het geval is. Bestaande maatschappijen kunnen de vluchten vrij eenvoudig overnemen, waarbij Kroatië zou kunnen investeren in de opvang en afhandeling van die passagiers. Hieronder versta ik dan bus- en taxi transport, tegen een normale prijs, van en naar de vliegvelden Zadar, Pula, Dubrovnik, Rijeka en ook nog eens op regelmatige basis (dus niet 1 bus voor 145 passagiers).

Nergens staat voorgeschreven dat een land een nationale carrier moet hebben, het is slechts een prestige kwestie en meer niet. Tegenwoordig Europees luchttransport begint meer en meer op bustransport te lijken, ticketje kopen, instappen en een uurtje later weer uitstappen. Het vliegen en het vliegveld is niet het doel van de reis, het is slechts het middel om ergens te komen. Zolang men dat niet begrijpt zal CA nooit winstgevend worden.

• Norbert HR

@ Papa Leone,

Ik ben er niet op uit om mijn gelijk te halen. Ik heb mensen gewaarschuwd om voorzichtig te zijn met CA en achter die waarschuwing sta ik nog steeds. Waar het mij momenteel om is te doen is de toon en de wijze waarop Bram zich manifesteert hier op dit forum.

Dit was een oud topic, door hem weer bovenwater gehaald. Nu is dat geen probleem, maar dan zou het wel handig zijn wanneer je een inhoudelijke reactie zou hebben.

Deze topic werd door Bram van stal gehaald om navolgende teksten neer te plempen:

Jan,

Het is een oud bericht en oude zaken, maar Norbert is van mening dat hij over alles maar dan ook alles eits afweet.

En nog geen minuut later werd dit er aan toegevoegd:

Ja

Je hebt mogen helpen bij het laden en lossen van de vliegtuigen.

Dan denk ik nog: 'Gut, wat een vreemde opmerkingen, moet daar nu een heel topic voor van stal worden gehaald om dit soort opmerkingen neer te zetten, maar inhoudelijk geen bijdrage te leveren aan de discussie. Zal wel een grapje zijn.

Maar onze Bram gaat verder:

Er blijken toch meer mensen met een normale portie verstand rond te lopen.

Norbert, probeer je een beetje in te houden.

In deze reactie speelt meneer eerst op de man en maant dan vervolgens aan om ‘een beetje in te houden’.

Zelf niets bijdragen, alleen maar op de man spelen, maar dan wel vertellen dat iemand anders zich in moet houden ?

Het houdt echter nog niet op, want ineens lezen we dan deze reactie:

Ik heb geprobeerd in normale bewoording weer te geven, wat mijn visie hierin was, en ook aan de hand van uitleg, een en ander duidelijker weer te geven.

Uit de eerdere postings blijkt niet echt dat Bram in normale bewoording zijn visie weergeeft, hij legt ook niets uit, hij beperkt zich tot op de man spelen. Hij heeft er kennelijk zelfs een dagtaak van gemaakt, want:

ik heb inmiddels uren doorgebracht al zijn inzendingen door te nemen.

Dan denk ik weer: 'Dan zullen we nu wel een inhoudelijke discussie krijgen, waarbij Bram, op basis van argumenten, feiten en eigen ervaringen mij gaat uitleggen waarom hetgeen ik heb geconstateerd onjuist is.

Maar helaas,niets van dit alles, Bram neemt eerst Robert nog even onder schot:

Of het is een vriend van je of je bent op 2 ogen stekeblind..

Ik lees de tekst van Kattyvds hierboven, dit is gewoon erg, dat zij nog steeds terugkijkt wat hij allemaal wel niet geschreven heeft.

Triest zo een persoon ook nog te verdedigen.

En dit alles omdat Robert het in zijn hoofd haalde om tegen Bram in te gaan. Wat was het ook alweer dat Bram over mij wist te melden ?

Maar dan bakt Bram ze helemaal bruin en komt met deze leuke opmerking, welke mij meteen deed denken aan een strip van Astrix en Obelix van 30 jaar terug, De Intrigant. Dat was een mannetje wat een groep binnenliep, wat herrie veroorzaakte, de boel uit de hand liet lopen en dan terug kwam als vredesstichter.

Onze Bram door de bocht

Allereerst, een kompliment voor de toon en uitleg welke je nu ten toon spreidt, wat duidelijk aangeeft dat je ook op niveau kunt

diskuteren.

Dit is een prettige gewaarwording, en spreekt zeker in je voordeel.

Oftewel, degene die een topic van stal haalt om alleen maar op de man te spelen, die er een dagtaak van heeft gemaakt om al mijn reacties te lezen (waarvoor dank overigens), degene die geen enkele inhoudelijke bijdrage levert aan de hele topic, sterker nog, op geen enkele topic waar hij op heeft gepost, komt nu even vertellen dat hij blij is dat ik ‘op niveau’ kan reageren ?????

Wanneer dit zou worden gezegd door Robert of iemand anders die ook daadwerkelijk in Kroatië woont, die weet hoe het werkelijke leven er aan toegaat, die er dagelijks mee om moet gaan, dan had ik daar wellicht nog vrede mee gehad.

Maar uiteindelijk blijkt dat onze brave Bram nog nooit in Kroatië is geweest, zijn kennis van Google haalt en desondanks toch van mening is dat hij het allemaal stukken beter weet dan iemand die er 8 jaar lang heeft gewoond en gewerkt in het bedrijfsleven, iemand die meer dan 2 jaar de deuren heeft platgelopen bij de lokale en centrale overheid om aan vergunningen te komen.

Tja, beste Papa Leone,

Daar kan ik geen enkel respect voor opbrengen en al helemaal niet wanneer ik op een aanmatigende toon wordt aangesproken door die persoon.

Velen alhier weten wat ik in Kroatië heb gedaan, waar ik zat, wie onze klanten waren. Sommigen heb ik in Kroatië ontmoet en nog geholpen op allerlei manieren. Ik voel niet de verplichting om aan Bram uit te gaan leggen wie ik ben of wat mijn ervaring is in Kroatië, in de luchtvaart, wat ik op Curacao doe, wat ik heb gestudeerd of wat ik van plan ben om nog te gaan doen.

Hetgeen ik hier op dit forum schrijf is gebaseerd op mijn ervaringen, op de ervaringen van anderen en NIET op de ervaringen van vakantiegangers. Ik schrijf over het dagelijks leven in Kroatië, hoe het is om er binnen te komen, een bedrijf op te starten, met de overheid te werken, met bedrjven en klanten om te gaan, de eigenaardigheden van personeel.

En wellicht komt het door mijn achtergrond, ik probeer er achter te komen waarom bedrijven, privé personen etc redeneren, werken en beslissingen nemen zoals ze daar doen. Dan spreek je dus met bedrijven, maar ook met Kroatische vrienden over wat zij meemaken met hun overheid, met hun famillie, met hun vrienden. Zo ontstaat een plaatje en helaas moet ik zeggen dat dit geen vrolijk plaatje is.

Voor een toerist is dat niet erg, die blijft 2 of 3 weken en gaat weer weg.

Wanneer je echter daar wilt gaan wonen dan is het toch wel handig dat je enigzins voorbereid bent en niet dat je plotseling van een hele koude kermis thuis komt. Wie die waarheid niet wil horen hoeft hem niet te horen, maar ga niet klagen dat ik de waarheid hier schrijf. Dan kun je zeggen dat het mijn waarheid is en niet die van jou, ben ik helemaal mee akkoord, maar censureren zoals Bram voorstaat lijkt mij niet de juiste weg.

Norbert

P.S. Wanneer er nog inhoudelijk wordt gereageerd op CA dan doe ik wel mee, gaarne op basis van argumenten en feiten, niet op onderbuik gevoelens. Voor de rest laat ik deze topic voor wat het is.

• zelande

Beste Norbert,

Gisteren dacht ik, fijn we kunnen nu dus toch in op een normale manier kommuniceren, maar dat bleek dan toch weer een illusie.

En mijn konklusie, is inderdaad dat je een enorme haat moet hebben tegen alles wat met Kroatie te maken heeft.

De wetgeving, de mensen, de wijn, CA, de mentaliteit van de mensen, het land.

Dit is jou goed recht, maar er zijn ook mensen die dit beeld, wat jij van Kroatie schetst, anders hebben ervaren.

De teksten welke je hier plaatst zijn doordrenkt met haat tegen dit land.

Dat jij je haatgevoelens hier probeert te vertalen in “advies”, beste , hier kan men doorheenkijken.

Wanneer mensen op dit forum een vraag stellen, over het opstarten van een zaak, kom je met letterlijk de woorden “VERGEET HET”

Je verwijt iedereen hier te schrijven, zonder enige onderbouwing van het thema.

Dit klopt niet Norbert, ik heb meerdere malen aangegeven wat en hoe, en waar eventuele informatie te vinden is.

Indien je zegt dat CA binnen afzienbare tijd failliet gaat, en tijdstip noemt, en dit in het geheel niet heeft plaatsgevonden, zegt meer over NIET korrekte informatie.

Dit als voorbeeld.

Dat je bericht over de werkvergunningen, ook weer niet kloppen, heb ik ook aangegeven, door een verschil te maken met burgers uit de EU en EFTA staten,

en burgers uit ander andere landen dan hierboven genoemd.

Dus in het geheel niet van toepassing op het gehele proces van werkvergunningen.

Dit kan ik nog duidelijker maken.

Kroatie is er veel aan gelegen economisch te groeien, en door een stop aan werkvergunningen af te geven zou het land zich wel heel erg isoleren.

Hiervoor zijn dan ook overeenkomsten gesloten met EU en EFTA staten, en dit kan Kroatie alleen niet zo maar veranderen.

Het gevolg zou dan ook kunnen zijn dat EU en EFTA een boycot van Kroatische produkten zou kunnen uitspreken, en tevens de vergunningen van Kroatische burgers in de EU en EFTA beperken. Dit zou wel een eigengoal tot gevolg hebben

Dat een land ook protectionistisch dient te zijn is duidelijk, maar dat er geen werkvergunningen meer verstrekt worden is in het geheel NIET waar.

Verder is het een ieder bekend, wanneer men een zaak wil beginnen, dat men hiervoor te maken krijgt met overheid en ambtenaren.

Gelukkig zijn er dan ook, in Kroatie, verschillende afdelingen van een Kamer van Koophandel of een ambassade van een land aanwezig, waar

men op elke vraag een vakkundig antwoord zal kunnen verlangen, en wat door deze instanties dan ook verstrekt zal worden.

Tevens zijn de Kamers van Koophandel wel degelijk up to date wat betreft de wetgeving, dus is het ten alle tijde mogelijk hier up to date informatie te

verkrijgen, persoonlijk, telefonisch of per mail.

Mocht dan een ambtenaar bij jou op de stoep staan, iets beweren, heb je op zijn minst de mogelijkheid dit bij een ambassade of KvK na te vragen.

Dus om jou “onderbouwde adviezen” hier als “definitief advies” aan te nemen, lijkt me wat kortzichtig.

Betreffende “Star Alliance” Hier heb ik nergens maar dan ook nergens vermeld, dat Star Alliance CA overeind zal houden.

Wel is Star Alliance een overkoepelend orgaan, met betrekking tot samenwerking, en vele zaken meer.

Daardoor kan Star Alliance het zich ook niet veroorloven met dubieuze partners zaken te doen, en zijn er wel degelijk kriteria verbonden aan het lidmaatschap bij Satr Alliance.

Aangezien CA nog steeds op de lijst staat, zal het dan ook niet echt waarschijnlijk zijn dat CA binnenkort zal worden opgedoekt.

CA staat sinds 2004 op de lijst, en is nog steeds op deze lijst, en jou voorspelling was dat CA het einde van 2010 niet zou halen.

Wat ik dan opmaak uit jou berichtgeving, moet jij meer verstand van de situatie hebben als de bestuursleden van de Star Alliance.

Daarbij vindt ik het wel zeer gewaagd om mensen te adviseren, CA te mijden, en bij andere Airlines te boeken.

Dit is hetzelfde, als wanneer JIJ een zaak hebt, en anderen adviseren om maar niet meer bij jou te kopen.

Komt op hetzelfde neer of zie ik dit verkeerd.

Nogmaals betreffende wijn.

Dit is een geheel persoonlijk iets, en een ieder is in staat voor zichzelf uit te maken, of deze de wijn goed vindt of misschien ook niet, en

ook staat het eenieder vrij om er een bepaalde prijs voor te betalen, of ook niet te betalen.

Dat hier predikaten als “bagger” uitgedeeld worden, en wel openlijk, voor een ieder toegankelijk, is van een zeer laag niveau.

Moet ik nog meer zaken uitleggen of is dit voorlopig even genoeg.

De haat van jou t.o.v. Kroatie, druipt uit elke letter die neerschrijft over Kroatie, maar bedenk een ding, er zijn gelukkig ook mensen die wel degelijk van

Kroatie houden.

Deze mensen hoef je in mijn ogen niet te bekeren, en hopelijk zullen deze mensen zich ook niet laten bekeren.

En CA zal nog wel een tijdje vliegen, er zullen nog steeds mensen het land binnen mogen komen om te werken, te studeren of een zaak beginnen.

Er zal nog altijd wijn geproduceerd worden, en de wijn zal ook gedronken blijven worden, en de gevraagde prijs zal ook wel weer betaald worden.

M.a.w. jou oproepen en adviezen hebben uiteindelijk tot niets geleidt, en het leven gaat gewoon door.

Ik hoop voor jou, dat een ieder het respekt voor jou, zowel voor je werk, je produkten zal hebben.

Ik neem dan ook aan, dat wanneer je een zaak bedrijft, je zult moeten leven van positieve en opbouwende kritiek, en dat ook jou zaak zeer snel

zal verdwijnen, wanneer er niks als negatieve berichtgeving omtrent jou produkten de wereld in worden gezet.

Nu zal CA en Kroatie jou kritiek wel overleven, daar is iedereen wel van overtuigd.

Het ga je goed