Croatian Airlines

• wthielen

Wij vliegen meerder keren per jaar met ryanair naar of treviso of Trieste en huren dan een auto bij Hertz.

Je kan dan zonder problemen met deze huur auto slovenie door en Kroatie in.

De vliegtickets zijn vaak belachelijk goedkoop en vanuit charleroi vertrekken is voor ons net zo ver als vanuit schiphol.

Wim en Inge

www.dracevac.nl

• Norbert HR

Lufthansa heeft vandaag officieel laten weten geen enkele interesse in CA te hebben.

Het was de enige kandidaat die in beeld was en met deze verklaring is het in feite nog een kwestie van tijd eerdat CA wordt gesloten.

Jammer voor het personeel, jammer voor de nationale trots, maar ze zijn zeker niet de eerste en al helemaal niet de laatste maatschappij waarbij dit gebeurt. Japan Airlines zal spoedig volgen, heeft al uitstel van betaling aangevraagd, dus CA bevindt zich in goed gezelschap.

• AZ

Norbert, ik weet werkelijk niks van het businessmodel van luchtvaartmaatschappijen af en geloof je ook graag dat het huidige model geen toekomst heeft.

Echter, of en hoe CA overgenomen zal worden doet niet ter zake i.v.m. een eventueel geboekt ticket. Deze vliegmaatschappij is van strategisch belang voor Kroatië en er zal daarom zeker geen faillissement worden uitgeroepen.

Daarom vindt ik je redeneringen bangmakerij voor mensen die met CA op vakantie willen (binnen een week ga ik ook weer een ticket boeken!). Begrijp me niet verkeerd, hiermee wil ik zeker geen reclame maken en dit bedrijf aanprijzen, ze hebben gisteren immers een staking aangekondigd vanwege lage salarissen.

Toch vergen uitspraken als

Norbert HR

De staat is niet een klein beetje failliet, de staat is compleet failliet, ze hebben geen rooie rotcent meer en wanneer ze bij de EU willen dan mogen ze geen staatssteun meer geven.

enige nuance. Dat het Kroatische financiële stelsel niet helemaal deugt klopt wel en overheidssteun is in de EU uit den boze (zie bijv. Greece fined over airline subsidy). Maar om te beweren dat de Staat ‘compleet failliet’ is heeft geen enkele grond in de werkelijkheid.

• Norbert HR

AZ,

Ik weet niet of je hier woont of niet, maar wanneer je hier zou wonen had je geweten dat de Kroatische overheid ‘geen cent te makken heeft’.

De buitenlandse schuld van Kroatië is opgelopen tot meer dan 42 miljard euro. Het BNP is vorig jaar met 5 % gedaald en bedraagt momenteel iets van 43 miljard euro, waardoor de schuld dus is opgelopen tot bijna 100 % !!!!

Het gemiddeld netto inkomen van een Kroaat dekt slechts 80 % van de kosten, werkloosheid bedraagt momenteel 22 %, de credit rating van Kroatië is momenteel BBB/A3, de inkomsten uit het toerisme zijn in 2009 met 1 miljard euro gedaald, auto verkopen zijn met 70 % gedaald, consumptie is in 2009 met 16 % gedaald en van al die cijfers kun je niet vrolijk van worden.

Door bedrijven betaalde btw (wat dus terug vorderbaar is) wordt reeds geruime tijd niet meer terug betaald. Er wordt nu gesproken over de invoering van een ‘property tax’ oftewel belasting betalen over het bezit van een huis, ww uitkeringen worden niet uitbetaald en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dan hebben we een groot aantal staatsbedrijven in enorme financiële problemen. De luchtvaart, de scheepsbouw en ook sommige staatshotels bestaan alleen nog maar door de subsidies van de overheid oftewel een tikkende tijdbom. Om het anders te stellen, deze bedrijven maken reeds jarenlang verlies en hebben dus eigenlijk geen bestaansrecht.

De werkloosheid loopt op, bedraagt nu meer dan 22 % (en nee, dat is niet alleen door seizoens invloeden) en velen krijgen een uitkering van hooguit 3 maanden, daarna niets meer. Die nemen dus ook geen deel meer aan het economische leven, consumeren dus niet meer en zullen ook niet in staat zijn om de economie op gang te brengen.

Koppel daaraan het feit dat bedrijven welke failliet zijn en werkloze arbeider geen belasting meer afdragen oftwel inkomsten van de staat gaan omlaag, waardoor het in leven houden van noodlijdende bedrijven nog moeilijker wordt.

Het idee dat CA van strategisch belang is leeft alleen bij jou zelf. Het land is op velerlei wijze te bereiken en het voortbestaan van het land hangt niet af van het voortbestaan van CA. Luchttransport is verantwoordelijk voor nog geen 2 % van al het vervoer van personen en vracht, waarbij we ook nog eens moeten opmerken dat Easyjet, Ryanair, HLX, Wizzair etc het leeuwendeel voor hun rekening nemen.

In het verleden zijn veel staats luchtvaartmaatschappijen failliet gegaan en inderdaad is het zo dat overheden lang hebben getracht om de boel drijvende te houden. Aan het eind van het verhaal gaan ze echter continu failliet en wel vanwege het feit dat winstgevendheid niet als eerste doelstelling wordt gezien.

Waar Ryanair meer dan 11,000 betalende passagiers per werknemer vervoert, komt CA slechts tot 1800 passagiers per werknemer. Zelfs de Sloveense maatschappij Adria heeft met 2 x zoveel vliegtuigen slechts de helft van het personeel van CA in dienst.

Kroatië wil bij de EU en de EU accepteerd geen overheidsubsidies van luchtvaartbedrijven, wat dus inhoudt dat de financiering ergens anders vandaan moet komen. Er zijn geen kopers, er zullen geen kopers komen en de tent winstgevend maken zit er momenteel niet in.

Kortom, je hoeft geen Sherlock Holmes te zijn of economie te hebben gestudeerd om te mogen concluderen dat dit niet vol te houden is.

T.a.v. tickets heb ik al eerder aangegeven dat je rustig nu een ticket voor morgen of de dag erna kunt kopen, desnoods voor over een week. Maar ik zou nu niet de gok gaan nemen om een ticket voor de zomer te bestellen. Gaat de tent failliet dan ben je gewoon je geld kwijt. Er is geen maatschappij die de vervoersverplichting overneemt, de Kroatische overheid zal je ook het ticket niet terug betalen, je bent gewoon je geld kwijt, simple as that.

Wil je dat risico lopen dan is dat prima, maar dan moet je achteraf ook niet klagen wanneer het fout gaat.

voor CA over en uit.

• Robert

Ik wil wel een weddenschapje afsluiten dat CA nog zal vliegen tot september :)

• Norbert HR

En ik las vandaag dat Zagreb Airport probeert om low cost carriers als Ryanair en Easyjet over te halen naar Zagreb te vliegen. Spanair en Norwegian Air komen deze zomer al.

Norwegian air zou Kopenhagen en Oslo moeten komen, Spanair uit Barcelona en Madrid. Easyjet maar liefst uit 6 verschillende steden, terwijl Ryanair nog niet zeker is vanuit welke steden deze gaat vliegen.

Daarnaast zou Austrian Airlines intercontinetale vluchten kunnen gaan uitvoeren op de VS vanuit Zagreb.

Al met al zou het goed nieuws zijn voor de consument…………de toerist, maar het is natuurlijk funest voor CA. De ticket prijzen stonden al onder druk en worden op deze manier nog meer onder druk gezet.

CA had wel aangekondigd om in de zomer voor 900 Kuna naar Barcelona en Madrid te vliegen, maar dit wordt geheel om zeep geholpen door Spanair, waar de tickets beduidend minder kosten.

CA wil daarom naar Athene gaan vliegen, maar wie naar deze bestemming zou willen vliegen is vooralsnog volledig onbekend.

• AZ

Beste Norbert,

De feiten die je aangeeft kloppen inderdaad allemaal en ik ben me dan ook zeer bewust van de financiële situatie die op dit moment in Kroatië heerst. Onze meningen verschillen alleen in de interpretatie hiervan. Dat CA op den duur failliet zal gaan is wel degelijk mogelijk. Echter, te verwachten is dat dit op een stapsgewijze manier zal gebeuren en de reizigers hier niet de dupe van worden. Daarom bestrijdt ik alleen jouw visie van een haastig failliesement.

Hiervoor zijn een viertal argumenten aan te voeren:

1) CA is niet de enige luchtvaartmaatschappij met problemen, dit is een wereldwijd fenomeen veroorzaakt door de huidige creditcrisis.

2) Er zijn meer staatsbedrijven met ernstige problemen die vooralsnog alleen een fictief bestaansrecht hebben, CA is hier geen uitzondering. Zoals je zelf aangeeft valt te denken aan scheepswerven, maar ook HŽ, Petrokemija etc.

3) Wie gaat het binnenlands vervoer overnemen? Misschien is splitsing een optie.

4) Het imago van Kroatie als vakantieland is niet onbelangrijk. Mijns inziens is dit een factor waar zeker rekening mee gehouden moet worden.

• Norbert HR

AZ,

De situatie waarin CA zich nu bevindt heb ik eerder gezien bij andere maatschappijen en dan met name bij Antillean Airlines. Deze maatschappij werd op exact dezelfde wijze gerund als CA en ging dus failliet.

De Antilliaanse regering besloot echter dat de ALM belangrijk was en dus werd er een doorstart gemaakt. Alle schulden verdwenen in de ALM (en dus het faillissement) en de nieuwe maatschappij begon weer van voren af aan………………..op exact dezelfde wijze en ging dus weer failliet.

Vervolgens werd er weer een doorstart gemaakt en ook deze keer ging de tent failliet, de overheid had simpelweg het geld niet meer om de schuldeisers te betalen.

Simpel voorbeeld ?

Brandstof maatschappijen willen gewoon betaald krijgen en zonder brandstof vliegt zo'n ding niet. Nu kun je natuurlijk in Kroatië alle peut tanken voor de hele dag, maar daarmee help je jezelf in allerlei operationele problemen, dus dat is geen optie.

Zodra de rekeningen in het buitenland niet meer worden betaald staan de vliegtuigen aan de grond. Zelfde geldt voor landingsrechten, maintenance, catering, vluchtafhandeling, verzin het maar.

Dan heb je natuurlijk nog de betalingen van salaris, pensioenen, afdrachten btw etc en wanneer daar mee geschoven gaat wroden houdt het snel op. Ook op de Antillen dacht men handig te zijn, pensioen gelden werden simpelweg niet gestort in het pensoenfonds, belastingen werden ook niet betaald, luchthavenbelastingen (door de maatschappij geincasseerd) werden niet doorbetaald aan de luchthaven, landingsgelden werden niet betaald oftewel de maatschappij had overal schulden en dat houdt dus een keer op.

T.a.v. het vakantie imago hoef je niet bang te zijn, CA vervoert zeer weinig vakantie gangers. De bulk van de toeristen komt met Ryanair, Easyjet, Wizzair, HLX en dan straks ook nog Spanair and Norwegian airlines.

Het imago van Kroatië wordt eerder aangetast door de onwil van Kroatië om deze maatschappijen de juiste faciliteiten te bieden op luchthavens als Pula, Rijeka, Zadar en Split. Het is niet voor niets dat deze maatschappijen sommige routes alweer hebben gecancelled, ze werden te zwaar tegen gewerkt.

Binnenlands vervoer is, zoals ik al eerder heb aaangegeven, geen noodzaak. Pula, Rijeka, Zadar naar Zagreb kan zonder meer worden geschrapt, zijn niet noodzakelijke routes, bestaan prima alternatieven voor.

Dubrovnik en Split naar Zagreb heeft dan nog wel enig bestaansrecht, maar…………………daar hebben we dus Dubrovnik airline al voor, een maatschappij met wel een normaal management, een realistische kijk en een meer succesvol concept. Wil niet zeggen dat ze het gaan redden, maar zij zouden zonder probleem de route Dubrovnik - Split - Zagreb v.v. kunnen vliegen. Daarmee is het binnenlands transport meer dan geregeld.

Het idee dat een maatschappij onmisbaar is moet je laten gaan. Niemand en niets is onmisbaar, er komt altijd wel weer een vervanger en zo geschiedde dat ook op Curacao. Er zijn nu twee maatschappijen welke in de leegte van de staatsmaatschappij zijn gestapt en wat blijkt ?

Ze vliegen op tijd, ze leveren betere service, de kisten zitten vol en ze maken winst.

Ik ben er dus niet zo bang voor dat er ook in Kroatië wel weer een nieuwe maatschappij in het gat zal duiken en dat zal dan een commerciële benadering worden en geen filantropische instelling.

• geert en linda

Als CA wegvalt heeft iemand dan een tip om een goedkope vlucht vanuit Brussel naar Split te vinden ? Ik deed het reeds vaker met de auto , maar ben 49 en heb last aan mijn heup , langer dan 2 hou ik het niet vol achter het stuur

Groetjes

Geert

• lipik

Ik denk dat de enige oplossing Keulen - Split is. Keulen is maar een dikke 2 uur rijden ;-)