Croatian Airlines

• minites

Daar heeft u helemaal gelijk in want zo had ik idd ook een keertje woorden met mijn lieve nichtje!!;)

• minites

Ik had hem verkeerd gelezen, sorry!!! Dat was idd een ander stel die met de boot eerder terug was gekomen en het saai vonden.( Porec is juist leuk zeiden 1 van mijn kennissen) ;)

• Carla

Is al goed, Samantha ;)

• zelande

Verder heb ik mij verdiept in de materie, openheid van wetten en wetgeving, en mede door een deelnemer hier op het forum ben ik

terechtgekomen op de website www.zakon.hr

Dit naar aanleiding van jou woorden, dat het zeer moeilijk is inzage in de wet te hebben.

Hier kan iedere burger, toerist, belangstellende, het gehele pakket aan wetten, veranderingen etc. vrij opvragen, en zich informeren.

Met het vertaalprogramma van Google, in elke taal te bekijken.

Hiervoor dient men ook niet aanwezig te zijn in Kroatie, dit kan men vanaf elke willekeurige plek op deze aarde, met internetaansluiting bekijken.

Deze informatie heeft niets te maken met “direkt op de man spelen” maar met informatie, welke door een ieder is te bekijken.

Verder is mij ook duidelijk geworden omtrent de “werkvergunningen” en is er een groot verschil of men EU burger of EFTA burger is, of burger van niet

bovengenoemde landen.

Wat weer verklaart, dat een Thaise masseuse of een Arabische kok, inderdaad niet in dit segment thuishoren, en op zich dan ook niet relevant zijn voor

het contingent aan “werkvergunningen”

Verder zijn in Duitsland, Belgie, Nederland, Zwitserland, etc wel degelijk wijnen te vinden van Kroatische wijnproducenten , voor een prijs

tussen de Euro 6,– en Euro 10,– per fles van 75cl. (verkoop, dus incl btw, transport, winstmarge, etc)

Natuurlijk kan men ook Kroatische wijnen vinden welke hier ver bovenuitsteken.

Mocht je geinteresserd zijn zal ik je deze wijnen melden.

Betreffende prijzen in Kroatie, kan ik geen uitspraak doen, maar ik neem aan dat men probeert te pakken wat men kan pakken, aangezien het seizoen

ontzettend kort is, dus men probeert een maximum aan inkomsten te realiseren.

Deze informatie, geeft aan dat ik niet bezig ben met “onderbuikgevoelens”.

Dit geeft meer aan, dat je jezelf begeeft op het vlak “vernomen informatie”, en in het geheel niet de materie verder hebt uitgezocht.

• zelande

Hallo Guido,

Gezien jou reaktie hier, voel ik mij niet schuldig, en mag ik net zoals jij, mijn mening uitten.

De betreffende uitspraken en reakties van mij, zijn dan ook niet TEGEN Kroatie, maar zijn gericht tegen een enkel persoon, welke zich hier probeert te manifesteren, met enkel en alleen NEGATIEVE zaken aangaande Kroatie.

Indien jij ook het gevoel hebt dat Kroatie een slecht land is met enkel en alleen luie mensen, en slechte produkten, dan wees blij, en zing verder.

Ik probeer een beetje tegengas te geven, en de berichtgeving te relativeren.

Er is mij door deze persoon gevraagd meer met konkrete zaken te komen, dat heb ik nu gedaan.

Wat jou mening is, is geheel persoonlijk, en dit zal niemand bestrijden.

Maar uitspraken, gewoon uittingen welke totaal niet hebben plaatsgevonden als zoete koek te slikken, is propaganda, tegen een land en zijn

populatie.

• zelande

Helaas is een reaktie van mij niet geplaatst, of verloren gegaan.

Deze reaktie ging over CA.

Norbert, zoals je je uitgeeft als luchtvaartexpert, ben ik dan ook nog wat verder gaan spitten.

Ik neem aan dat “Star Alliance” je dan ook een begrip is, wat jou niet vreemd is.

Hier zijn dan ook een aantal Airlaines opgenomen, en wellicht zoals je weet, toch wel de meest gerenomeerde van deze aarde.

Ik kwam hier onder andere Lufthansa en Swiss tegen.

Tot mijn grote verbazing, is ook CA in deze elite klasse vertegenwoordigd.

En wel sinds 2004

Dus dat geroeptoeter over dat CA wellicht de deuren zal moeten sluiten, in 2010 is hiermede uitgelegd.

• Norbert HR

Zelande,

In ieder geval hebben we nu dan eindelijk iets van een normale reactie van jou gekregen, dat is al heel wat.

Omdat je kennelijk van mening bent dat het allemaal niet zo erg is gesteld met Kroatië weet jij wellicht ook wel de redenen voor navolgende problemen:

1. Hoe komt het dat je bij meerdere overheids kantoren over hetzelfde vraagstuk verschillende antwoorden krijgt en men stellig weet te melden dat dit de enig juiste manier is ? Sterker nog, lever je de zaken niet in zoals zij het willen dan krijg je verder geen vergunning. Nadeel is wel dat het document niet op 2 verschillende manieren mag worden opgemaakt. Hetzelfde document moet eerst naar kantoor A en dan naar kantoor B en elk hebben ze een compleet eigen interpretatie. Beide versies in 1 document stoppen wordt niet geaccepteerd.

2. Als al die wetten volgens jou zo verrekte eenvoudig te vinden zijn, hoe verklaar je dan de enorme chaos van vorig jaar, toen er een gerucht ging dat alle bedrijven met buitenlandse eigenaren opnieuw moesten worden geregistreerd. Daarbij was ook een deadline gesteld van amper een maand na invoeren van de wet. Helaas duurde het tot bijna het eind van de dead line eerdat advocaten en notarissen hadden uitgevogeld wat nu eigenlijk precies de bedoeling was.

3. Wat doe je bij een vergunning aanvraag wanneer de ambtenaar in kwestie ten eerste niet op de hoogte is van een verandering in de wet en ten tweede categorisch weigert om die verandering door te voeren omdat hij/zij daar geen opdracht toe heeft gekregen ? Uiteraard geeft de baas ook niet thuis en navraag in Zagreb leert dat je toch echt terug moet naar het eerste kantoor. Overigens houden de inspecteurs zich weer wel aan de nieuwe wet wanneer het hen uitkomt, waardoor het voor jou compleet een raadsel wordt waar je aan moet voldoen. Voldoen aan beide kan natuurlijk ook, kost je alleen een veelvoud aan kosten en zo kom je op het punt waar het economisch gezien niet eens meer interessant is om iets op te starten.

4. Wat doe je tegen een overijverige ambtenaar die van mening is dat een oude wet nog geldig is, terwijl de nieuwe wet vlak voor het seizoen is ingegaan. Waar gaat dit over ? In oude tijden mochten producten slechts in een winkel of bar worden verkocht wanneer ze waren aangemeld bij de Zupanj. Die lijst moest dan in april worden ingeleverd, compleet met prijzen en alles wat daarna nog kwam was een kwestie van jammer. De wet werd afgeschaft, doch inspecteurs en overijverige ambtenaren waren hier niet van op de hoogte en legden continu boetes op aan bedrijven die wel nieuwe producten op de lijst aanbrachten nadat de lijst was ingeleverd. Gevolg was natuulijk dat de ondernemers geen produkten meer wilden toevoegen aan hun inventaris, de boete woog niet op tegen de mogelijke winst.

Tja, hoe los je zoiets op beste Zelande, met een seizoen van krap 6 weken ? Tegen de tijd dat je door die ambtenaar heen bent is je seizoen voorbij. Je zou kunnen stellen dat je dan maar in Januari en Februari bij alle outlets langs moet gaan, doch helaas, die zijn dan nog gesloten. De loterij voor de vergunningen is ook pas aan het begin van het seizoen en zo weet je pas op het allerlaatste moment wie waar wat gaat verkopen. De meeste bars/restaurants/kleine supermarkten zijn bovendien gesloten tot ver in Mei en de uitbaters zul je nergens vinden.

Neem aan dat jij daar pasklare antwoorden voor hebt.

5. Wat doe je tegen een systeem waar iederee anoniem klachten kan indienen en waarna de overheid verplicht is te reageren. Wanneer dit systeem dan ook dusdanig is opgezet dat bv alle regio's zelfstandig moeten reageren en onderzoeken, plus dat het bedrijf niet mag werken ten tijde van het onderzoek, dan snap je hopelijk wel wat een goed geplaatste anonieme brief van een concurrent vlak voor het seizoen voor impact heeft of niet ? Hoe zou je dit oplossen beste Bram ?

En zo kan ik de lijst nog langer en langer maken, met allerlei vreemde zaken waar je in Kroatië tegenaan loopt, waarbij wetten te pas en te onpas worden gebruikt of niet gebruikt. Natuurlijk kun je overal advocaten e.d. voor inhuren, maar met een juridisch systeem waar sprake is van bijna 20 jaar achterstand in de behandeling van zaken hoef je geen glazen bol te hebben om te mogen concluderen dat een gang naar een rechter geen zin heeft. Voorts valt er niets aan te klagen want een overheid waar geen deadline aan is opgelegd is nimmer te laat in het geven van een antwood. Wanneer dan ook nog de wet bestaat dat jij niets mag doen zolang je geen antwoord hebt dan begint er hopelijk bij jou dan toch eindelijk een lampje te branden of niet ?

Wijzigingen op wetten worden inderdaad gepubliceerd, doch kris kras door elkaar en ook niet aangekondigd. Het gevolg is dat de grote advocaten kantoren een complete afdeling hebben om die website en andere publicaties door te spitten op zoek naar mogelijke wijzigingen. Echter, zij mogen die dan wel vinden, wanneer de ambtenaar die wijziging niet kent dan ben je nog nergens.

Hopelijk snap je wel dat het allemaal bakken met geld en tijd kost, zoveel tijd dat het een gemiddeld bedrijf meer dan 2 jaar kost om alle vergunningen te krijgen en zonder die vergunningen mag je niet werken. Eind resultaat ? Men gaat aan het werk zonder vergunningen en krijgt boete na boete na boete.

Dat beste Bram is hoe het er aan toegaat in Kroatië en dat zul jij vanachter je computer in Zwitserland niet kunnen en willen begrijpen. Daarom schreef ik ook dat je een verdomd grote mond hebt voor iemand die al 20 jaar niet in het land is geweest. Waar je de pretentie vandaan hebt dat jij het allemaal wel even weet is mij echt een raadsel.

En dan kom je met een voorbeeld dat je wel wat wijnen kent. Tja, die kennen we allemaal wel. Maar waar het om gaat is exact hetgeen hier al door anderen is neergeschreven. Wanneer je kwaliteit A voor 3 tot 4 euro in de winkel kunt kopen dan ga je daar geen 6 - 10 euro voor betalen omdat het nu toevallig uit Kroatië komt.

De grote denkfout is dat consumenten enige waarde hechten aan de naam Kroatië en daardoor bereid zouden zijn om meer te betalen voor exact dezelfde kwaliteit (of nog minder). Die aanname is incorrect. Consumenten willen niet meer betalen en dat die stelling correct is kun je terugvinden in het marktaandeel van de desbetreffende wijnen.

Wanneer wijnen uit Chili nota bene voor 3 - 4 euro in het schap kunnen liggen dan hoeft een wijn uit Kroatië niet het dubbele te kosten. Begin je hem te vatten ?

• Guido

Zat daarnet even verkeerd.Het antwoord kan je vinden op :Emigreren 28 mei 2011 13.32 en op Emigreren 29 mei 2011 13.41 en daar laat ik het ook maar bij om verdere escalatie te voorkomen.

• Norbert HR

Zelande,

Zoals je wellicht weet is Swiss de opvolger van Swiss air, welke failliet ging door mismanagement. Swiss air zat gelieerd aan Sabena, welke ook failliet is gegaan. ALM/DEA en nu deze week dat DAE zijn maatschappijen op Curacao, ook failliet gegaan. Air Holland, Sobelair, Adria Air zijn een zelfde laken een pak.

Oftewel een alliance of naam zegt niet veel. Een alliance is alleen een samenwerkingsverband tussen maatschappijen op veel gebieden (routes, service, standards etc) doch niet op financieel gebied. Het is niet zo dat Lufthansa gaat bijlappen omdat CA er slecht voorstaat. Swiss Air ging ook vrolijk dicht, kraaide geen hond binnen de Star Alliance naar.

Jouw redenatie dat de alliance CA dus wel in leven zal houden is derhalve niet correct.

Het enige wat een maatschappij overeind houdt is het business model en de wijze waarop dit wordt uitgevoerd in de bestaande markt. Wie met het verkeerde business model komt voor de verkeerde markt zal snel failliet gaan. Denk maar eens aan Philips en het Video 2000 systeem. Technisch geavanceerd, maar absoluut geen markt voor. Sony ging er uiteindelijk met het gewone VHS systeem met de miljarden vandoor, de rest kon alleen maar volgen. Philips moest de investering op Video 2000 volledig afschrijven.

Buckler van Heineken was nog zo'n geweldige failure. Heineken is een zeer gerenommeerd bedrijf, doch de reputatie van Heineken was niet genoeg om Buckler overeind te houden. Dat Youp daar nog een schepje bovenop deed versnelde de zaak alleen maar.

Wil CA overleven dan zullen ze toch echt winst moeten gaan maken en met het huidige model is dat niet haalbaar. In eerdere posts heb ik ook geschreven dat het roer drastisch om zal moeten om de tent in leven te houden en tot op heden is dat nog niet gebeurd. Robert schrijft dat afschrijven van de schulden en het toestaan van de implementatie van een eigen plan kan leiden tot een geschikte overname kandidaat.

In feite schrijft hij daar precies wat ik al eerder schreef……………..met het huidige concept en de huidige werkwijze valt CA niet in leven te houden.

De afgelopen jaren heeft CA in de etalage gestaan, doch Lufthansa heeft reeds aangegven geen interesse te hebben in een overname. Ook een nieuwe Balkan airlines (Slovenië, Servië en Kroatië) zal voorlopig niet lukken, ze kunnen nog steeds niet samen door 1 deur.

Oftewel, momenteel zijn er (zolang de regering de boel niet wil reorganiseren) slechts 2 opties:

1. Geld blijven pompen in de bodemloze put. Dit is slechts mogelijk totdat Kroatië toetreedt tot de EU, want daarna is het verboden (zie bv de perikelen rondom Alitalia). Doch het is ook mogelijk dat de regering simpelweg geen geld meer heeft om CA te blijven financieren. Door de enorme overheidschuld zal Kroatië steeds meer rente op de staatsobligaties moeten gaan geven om op de kapitaalmarkt te kunnen lenen. Gevolg is dan dat de te betalen rente op een gegeven moment meer wordt dan bv de belastingopbrengsten. Op dat moment krijgt de overheid problemen met de uitbetaling van salarissen van ambtenaren, in bedrijf houden van overheids instanties en bedrijven, kortom dan moet er heel snel drastisch worden gesneden. Ik geef je de garantie dat CA dan als een van de eersten zal sneuvelen.

2. De overheid realiseert dat het internationale transport naar behoren is geregeld middels maatschappijen als Lufthansa, Easyjet, HLX, BA etc en laat het nationale transport over aan een commercieel bedrijf. Zolang ze dan de luchtvaart inspectie op een goed peil houden is er niets aan de hand. Dan kost het de overheid verder geen geld en is transport gewaarborgd. Dat laatste is waar het uiteindelijk om is te doen. Egotripperij met een nationale carrier is een zeer verouderd en economisch onhaalbaar concept.

Derhalve blijf ik erbij dat de dagen van CA zijn geteld wanneer ze niet drastisch het roer omgooien en dat ze dat niet doen kun je lezen in alle nieuwsberichten en jaarverslagen. Kijk maar eens voor de gein naar het aantal personeelsleden en de bijbehorende salariskosten. Je dacht dat ik alleen 2 cijfertjes uit de jaarverslagen tilde, doch helaas, ik spit ze altijd helemaal door.

• zelande

Beste Norbert,

Allereerst, een kompliment voor de toon en uitleg welke je nu ten toon spreidt, wat duidelijk aangeeft dat je ook op niveau kunt

diskuteren.

Dit is een prettige gewaarwording, en spreekt zeker in je voordeel.

Een reaktie nog op de zaak Swissair, dit debakel is enkel en alleen aan een persoon te wijten geweest, en ik mag zijn naam denk ik

hier ook wel noemen, Mario Corti. Spreek me tegen wanneer ik hierin fout ben.

Onder leiding van bovengenoemd persoon, zijn enorm veel fouten gemaakt, onder andere het trachten te fusieren (overnemen) met (van) andere Airlines, onder andere Sabena.

Voor dit mismanagement is dan ook de heer Corti, en nog een paar anderen voor de rechter gedaagd, maar uiteraard heeft men deze zaak moeten seponeren,

ook omdat hier zeer veel politiek op het spel stond.

Wat aangeeft, dat ook Zwitserland niet vrij is van korruptie.

De firma Swissair, was zeker geen ongezond bedrijf.

Dit blijkt ook wel, want onmiddelijk na overname door Lufrhansa, en met een direkteur als een heer Christoph Franz, was dit bedrijf, onder de nieuwe naam Swiss, weer zeer snel een rendabele onderneming, en is het nog steeds.

Beste Norbert, mij persoonlijk ging het om de vrij ongenuanceerde uitspraken van jou, dit stoote mij uitermate tegen de borst.

De wijze van uitleg, welke je nu ten toon spreidt, is voor vele mensen dan ook prettiger te konsumeren, en vooral ook zeer duidelijk.

Bedankt, en nog een prettige avond.

Vandaar ook mijn reakties.