Diabetes

• anouschka

een “ NL/HR-111 ziektekostenformulier voor Kroatië” ??

dat heet niet bij elke zorgverzekering zo toch..

bij Menzis het jij nl de zogenaamde EHIC kaart, maar is niet geldig voor kroatie..

daarvoor heb je het ‘buitenland formulier’ nodig…

moet je voor elk gezinslid apart aanvragen, met de periode dat je in het land zit wat niet binnen de EHIC valt.

http://www.menzis.nl/web/Consumenten/Klantenservice/EuropeseZorgkaart/VeelgesteldeVragenOverDeEuropeseZorgkaart.htm

• JaPa :o)

Anouschka,

Voor Kroatie heb je inderdaad het apparte NL/HR-111 formulier met bijlagen nodig, en geen andere.

De EHIC is in Kroatië niet geldig.

Met het NL/HR-111 formulier worden alle medische kosten rechtstreeks vanuit Kroatië met uw verzekeraar geregeld, en hoeft u niets voor te schieten.

Er is hierover al veel geschreven op dit forum, zoek maar eens bij “zoeken”.

JaPa.

• nurse39

Hoi,

Ok ik ga eens ff achter dat formulier aan. Wij zitten bij het cz. We hebben wel een reisverzekering bij interpolis en die hadden al toegezegt dat mochten er kosten komen van dokter, zh etc.. dan hoef ik hun maar te bellen en dan is het geregeld.

Patricia

Patricia,

Ik heb het liever geregeld “vóór” ik op vakantie ga!

Maar iedereen moet maar doen wat hen het beste lijkt, maar ik ga nóóit naar Kroatië zonder het NL/HR-111 formulier met de bijlage op de achterzijde!

JaPa.

http:www.eilandkrkkroatie.nl

• lavanda

Op advies van Japa heb ik ook een poging gedaan om dit formulier aan te vragen bij de FBTO……

In eerste instantie zou ik voldoende hebben aan de Europese zorgpas.Op begeleidend schrijven werd Kroatie achter niet genoemd als “deelnemend land”….daarnet weer gebeld, en na 3 personen aan de lijn te hebben gehad lijkt het formulier nu opgestuurd….

Dus bij de FBTO moet je even goed doorzeuren om dit formulier NL/HR-111 in je bezit te krijgen!!!

Lavanda,

Ik snap nog steeds niet dat de zorgverzekeraars hier “niets” vanaf weten, of ze doen maar zo!

De Europese zorgpas alleen is voor Kroatië niet genoeg.

Voor Duitsland, Oostenrijk en Slovenië heb je een EHIC-pas ( European Health Insurance Card) nodig die een jaar geldig is.

Voor Kroatië heb je dus een NL/HR-111 formulier nodig met een geldigheidstermijn van enkele dagen vóór de vakantieperiode tot enkele dagen na de vakantieperiode!

Een fijne en probleemloze vakantie toegewenst door:

JaPa.

• Guido

Lavanda,vorig jaar heb ik na 40 jaar Kroatië het betreffende formulier maar eens meegenomen.Bij ONVZ werd het mij zonder probleem bezorgd.Bij mijn eerdere bezoeken aan Kroatië betaalde ikzelf eventuele doktersrekening en dat werd mij dan door de zorgverzekering terugbetaald.Een ziekenhuisopname na een zwaar verkeersongeval werd telefonisch met het toenmalige ziekenfonds gereregeld.Wist je dat de Kroaten die naar Nederland komen voor zo'n formulier ongeveer €2 per dag moeten betalen.Daarover met een Kroatische instantie gebeld.Niet doen was het advies:gezien er een verdrag is moet Kroatië in ieder geval toch eventuele rekeningen van medische kosten betalen.Voor mijn bezoeker uit Kroatië in aug. aanstaande sluit ik hier gewoon een reisverzekering af incl. medische kosten.Ben ik zelfs iets goedkoper uit en sla 2 vliegen in een klap.

Guido,

Ik weet niet of je op het berichtje van mij (JaPa) of van Lavanda reageert, maar dit NL/HR-111 en de EHIC kost helemaal niets!

Het gaat niet over Kroaten die naar Nederland komen, maar Nederlanders die op vakantie naar Kroatië gaan!

JaPa.

• Guido

Heb ik soms gezegd dat je er hier moet voor betalen.Mag ik soms niet vermelden hoe hetzelfde verdrag daar gehanteerd wordt??Had ik soms niet als aanspreektitel Lavanda genoemd??Waar ben je nu weer eens mee bezig??

• lavanda

Vorig jaar heeft het me ook een aantal telefoontjes gekost….,maar dit keer was het nog erger!! Ik heb vorige week duidelijk om het formulier gevraagd,maar dat was verleden tijd volgens de dame aan de telefoon….Vanochtend bleek het formulier zelfs niet te bestaan..Vervolgens werd me gevraagd of iedereen van ons gezin daar voor een cosmetische operatie naar toe moest!!!

Ik heb aangegeven dat het misschien verstandig zou zijn om de medewerkers beter te informeren, …….Maar die opmerking is waarschijnlijk allang vervlogen!!! Volgens de afdeling Buitenland van FBTO was het nl. incidenteel dat mensen naar Kroatie gingen en daar ziektekosten maakten…..

Wij hopen op een zonnige vakantie zonder zorgkosten!!!