Hoeveel geld mee rabac istrie

• kim

Wij zijn vorig jaar naar zuid frankrijk geweest en ben erg geschrokken van wat daar het allemaal kost, Daarom had ik deze vraag eigelijk ook gesteld dat ik niet voor verrassingen sta en dat het ook zo duur is geworden.

In zuid frankrijk betaalde we 4 euro voor een koppie koffie en 5 euro voor een appelsap.

Kijk wij willen wel bijna elke dag uit eten nou zal het vaak op de italiaanse tour zijn omdat dit de kinderen en me man het lekkerste vinden.

We ondernemen verder weinig zijn meer en deels bij het zwembad of strand op de camping.

Onbijten doen we bij de staancaravan en daarna een kop koffie op het teras en weer eten in de middag bij de stacaravan en natuurlijk de meiden ijs en in de avond uit eten.

Vorig jaar is dit erg in de kosten gelopenen

En wilde eigenlijk dit jaar wel is een goedkopere vakantie.

Als jullie ook is naar andere landen willen kan ik zeggen dat noord italie ook niet duur is op te leven en uit eten te gaan.

Wij gaan altijd een half uur van de zwitserse grens onze familie woont daar en het is er erg mooi en niet zo duur.

groetjes kim

• Jo

Stel je van dat Italiaans eten in Kroatië maar niet teveel voor. Veel verder dan enkele soorten spaghetti of risoto als voorgerecht en de traditionele pizza komen ze niet. Als je geluk hebt nog wel eens Escalope milanese maar verwacht geen Osso Bucco of andere lekkere dingen.

Als goeie Belgen zijn we natuurlijk veel gewoon en ik vind het eten hier behoorlijk duur voor wat het maar is, vandaar dat we meestal zelf koken. Ik kan een pizza best lekker vinden maar dat is meer iets voor 's avonds, als een extraatje dan als eten. Cevapcici zijn bijvoorbeeld ook best lekker als ze goed zijn klaargemaakt maar tegenwoordig worden ze in veel restaurants gewoon in de frituurolie gebakken ipv zachtjes op de grill of een pan. Dus ga ik ze meestal zelf halen bij de slager. “Mixed grill” vis- of vleesschotels zijn ook best lkker maar dan spreek je toch snel van respectievelijk 270 en 170 kuna (voor 2).

Koffie valt hier heel goed mee qua prijs. 6 à 8 kuna voor een expresso, een kuna meer met melk, nog een kuna meer voor een cappucino vind ik best goedkoop als je 't met Belgische prijzen vergelijkt.

Een pilsje van ‘t vat kost zo’n 30 kuna per liter, ongeacht of je 't in 0,2, 0,3 of 0,5l glazen vraagt. Anderzijds kost bijvoorbeeld een Bavaria wel rond de 20 kuna voor een flesje van 33 cl. Frisdranken vind ik best duur: 14 kuna voor een flesje cola vind ik behoorlijk veel (maar drinken we toch niet).

De eerste jaren dat we hier kwamen bezochten we veel en gingen we ook regelmatig eten. Nu is het vooral “dolce far niente” en steken we dus zelf wel veel tijd in koken.

• Norbert HR

Zuid Frankrijk is inderdaad wat duurder, maar wanneer je niet aan de cote d' azur gaat zitten valt het wel mee. Ben er vorige week doorheen gereden en het viel allemaal mee, niet veel duurder dan in Kroatië.

Spanje was daarentegen spot goedkoop. De accommodatie kan inderdaad wat duurder zijn, zeker in het hoogseizoen, maar inmiddels hebben de Kroaten de Spanjaarden allang links en rechts ingehaald. Een appartement aan het strand kost in Spanje in augustus rond de 2000 - 3000 euro voor een maand en dan kun je er met een man of 10 in.

Momenteel vraagt men hier in Kroatië ook dat soort prijzen en dan heb je wel een kleinere accommodatie.

Je grote winst haal je in Spanje in de supermarkt en in de restaurants. Daar ben je gewoon klaar voor nog geen derde van de prijs alhier. Met een gezin tikt dat dan toch aardig aan.

Gisteren stond er hier nog in de krant dat de prijzen alhier in een paar jaar tijd met maar liefst 60 % zijn gestegen, sommige Kroaten begint het dus eindelijk op te vallen. Er zijn plekken aan de kust waar je nu 70 Kuna voor een simpele pizza mag neertellen (was een paar jaar geleden nog 35 Kuna).

Hier heeft men de gewoonte om ieder jaar de prijzen simpelweg te verhogen zonder over de noodzaak daarvan na te denken. Een bolletje ijs is zo van 3 naar 7 Kuna gegaan, simpelweg ieder jaar een Kuna erbij. Dat het wel een stijging van 20 - 40 % per jaar inhield interesseerde hen weinig.

Nu blijven echter de toeristen weg en komt dan eindelijk langzaam het besef (bij sommigen) dat ze te ver zijn gegaan. Vrees alleen dat het wel eens te laat kan zijn sommige toeristen zijn gewoon verdwenen naar goedkopere oorden en die zie je voorlopig niet meer terug.

• KIm

Jammer dat het italiaanse eten niet geweldig is, en het allemaal ook duurder is geworden wij dachten eindelijk een keer goedkopere vakantie te houden maar dat zit er dus niet in.

Dan maar veel bbq wat ik ook erg gezellig vindt,

En voor de kinderen ook makkelijk

Wat is een kuna waard momenteel.

• JaPa :o)

Klm,

De kuna heeft elke dag een andere waarde, vandaag is 1 Euro. = 7.23 Kuna

http://www.japaned.nl/japaned/koers/

JaPa.

• Robert

Prijzen van restaurants in Spanje minder dan een derde van de prijzen in Kroatie? Ik weet niet in wat voor bestemmingen en restaurants je komt, maar dit lijkt me niet een juiste afspiegeling van de verhoudingen.

Gisteren nog gewoon een (zeer goede) pizza met van alles er op en eraan gegeten op een toeristische locatie voor 35 kuna. Lijkt me niet dat je dat voor 10 kuna (1,5 euro) kan krijgen in Spanje. Ben dit jaar overigens al tientallen keren uit eten geweest en vind de prijsstijgingen in 2010 wel meevallen.

Ben overigens zelf ook een aantal keer in Spanje geweest (toeristische bestemmingen), maar vond de prijzen nou niet gigantisch laag of zo.

Feit is dat de prijzen in de restaurants enorm zijn gestegen in Kroatie (hoewel dat ook erg afhangt van waar je komt), maar om te beweren dat je in Spanje drie keer zo goedkoop eet…..

• Guido

Vorige week nog gebeld met mijn stamrestaurant Marin in Posedarje.Dit jaar prijzen voor restaurant gelijk aan die van vorig jaar en prijs voor overnachtingen bij hen zelfs flink gedaald.

• Jo

Ik heb niet gezegd dat het niet geweldig is. Ik vind de porties spaghetti en risotto wel naar de kleine kant maar dat komt omdat ze beschouwd worden als voorgerechten en niet als volwaardige maaltijd. En je kan best lekkere vis eten maar allemaal eender klaargemaakt.

Gisteren cevapcici gehaald bij de slager, 50 kuna/kg en zelf op de grill gegooid. Eergisteren 4 visjes gehaald, ruim 800 gr en 40 kuna betaald. 800 gr blitva gekookt met 3 grote aardappelen en we hadden net zo lekker gegeten als op restaurant. Vandaag gehakt gehaald en gaan we gevulde paprika's maken. Maar naast het zakje kruiden dat we hier daarvoor gekocht hebben doen we er ook nog een eitje, wat broodkruim en wat rijst in. en een fijn gesnipperd uitje en teentje look niet vergeten. We zijn op vakantie, hebben de vorige jaren genoeg gezien en kunnen dus nu ruim de tijd besteden om relaxed te koken.

Trouwens, als de prijzen die je aanhaalt van de drankjes in Zuid-Frankrijk kloppen zal je op dat gebied hier heel wat besparen. En ik weet niet waar jullie juist heen gaan maar misschien zitten julli wel in het noorden van Istrië en valt dat Italiaans eten ook nog wel mee. 't Is ondertussen weer al twee jaar geleden dat wij in Istrië waren en wij zaten helemaal onderin, in Medulin.

• heleen sonnemans

Beste Kim,

Wat zit iedereen nu te zeuren, over het eten in spanje, frankrijk, en griekenland.

Het gaat bij jou toch om Kroatie!!

Je hebt 2 kleine kinderen, wat eten die nu/

Maak je niet druk om die 700 E per week, ik denk dat je daar ruim voldoende mee uitkomt.

Al wil je elke dag biefstuk eten, dan hou je nog over.

Ik woon hier zelf , en gebruik ook geen 700E p/w.

Ik wens jou een hele fijne vak.

groetjes heleen

• kim

Hartstikke bedankt

De kinderen van ons eten ook bijna niks en helemaal niet met de warmte.

Het zal elke dag ontbijten bij de stacaravan zijn en het middag eten ook ik ga 2 keer in de week koken zelf zodat ze toch wat vitamine binnen krijgen. en verder toch ergens een hapje eten maar geen 3 gangen menu,s eet zelf ook niet zoveel door de warmte als we op vakantie zijn en me man ook niet.

Dus ik heb er wel genoeg aan 700 euro per week.

Dank je wel heleen sonnemans

groetjes kim