Waarschuwing Oostenrijk

• Robert

Ben gisteren van Nederland naar Kroatie gereden over bovengenoemde weg in Oostenrijk. Ik kon overal doorrijden, maar deed er een half uur langer over dan normaal. En dit terwijl er geen hond op de weg was. Ik schat dat er zo'n 50 kilometer aan baustellen ligt en volgens mij kan het merendeel niet binnen een paar weken worden afgerond.

Je hoeft niet slim te zijn om te zien dat dit een complete chaos wordt deze zomer.

Duitsland viel nog mee, op het stuk bij Wurzburg na. Tussen Neurenberg-Munchen en Munchen-Salzburg waren er niet zoveel baustellen.

• rita

Toen wij vroeger met de wagen naar kroatie reden, vertrokken we hier in Belgie telkens op donderdagmorgen tussen 5 en 6 en in Dubrovnik vertrokken we steeds op vrijdagmorgen 5-6 u.

zo vermijd je de drukte van het weekend en het is zeker aan te raden, telkens we de grensovergang oostenrijk-duitsland bereikten, stonden er op zaterdagmorgen ellenlange files richting oostenrijk.

ik begrijp dan ook niet waarom iedereen in het weekend wil vertrekken, als je dan toch met de wagen gaat, kan je je vertrekdag toch zelf bepalen en kan je veel problemen vermijden.

en voor wie naar het zuiden van kroatie rijdt (dubrovenik en verder). Neem niet de autosnelweg in kroatie want die zit toch overvol maar neem de oude weg (zagreb-karlovac-sinj-trilj), zo vermijd je al de files

prettig verlof

• JaPa :o)

Rita,

Je vergeet dat de verhuurperiode van het gehuurde vaak van zaterdag tot zaterdag is, vandaar!

JaPa.

• Robert

Dat is tegenwoordig ook niet meer de regel. Wij krijgen voor onze appartementen vrijwel geen aanvragen meer voor zaterdag-zaterdag. Toeristen weten inmiddels natuurlijk ook wel dat het anders filerijden wordt. En we hebben het maar te accepteren anders blijft er weinig over….

Veel toeristen uit Nederland kiezen er trouwens voor ergens in Oostenrijk te overnachten en vermijden hiermee grotendeels de grote drukte op zaterdag.

• Ernesto

Er zijn genoeg mensen waar de vakantie op maandag begint denk hier bij aan mensen in ploegendienst politie brandweer ezv die kunnen nu eenmaal geen dag eerder krijgen of neem de bouwvak die kunnen ook niet kiezen. zodoende moeten ze wel op zaterdag gelukkig kunnen wij volgende week donderdag al weg maar is altijd weer een hoop geregel op het werk ik zelf zit bij justitie daar ligt de vakantie ook vast maar door dagen te ruilen met colega,s lukt het dit jaar weer om niet op zaterdag te gaan.

• wthielen

Hallo,

Ook bij ons huis is de wisseldag bewust op Zondag. Onze gasten zijn hier dan ook zeer blij mee.

Voor iedereen een voorspoedige en veilige reis en een fijne vakantie.

Wim en Inge

www.dracevac.nl

• Norbert HR

@ Ernesto,

Niemand VERPLICHT jou om op zaterdag te rijden, dat is gewoon een vrijwillige keuze. Zelfs al zou je huren van zaterdag tot zaterdag …………..dan nog kun je ervoor kiezen om pas op zondag te gaan rijden.

Dan bel je gewoon op en deel je mee dat je een dag later komt, verspil je een dag huur, maar wat is zo'n dag waard wanneer het inhoudt dat je compleet gesloopt aankomt ?

Toen ik nog in Italie woonde kozen wij er al voor om gewoon de zaterdag en de zondag te laten voor wat het was, kostte dan 70,000 lire (80 gulden), maar in ruil daarvoor hadden we dan zowel de zaterdag als de zondag rust, gingen dan maar naar het zwembad of gewoon thuis en zondagnacht gingen we pas op weg naar Mali Losinj. Daar kwamen we dan maandagochtend om 8 uur aan, even de auto uitladen en hup lekker in de zon. Dan was de totale reistijd net 6 uur i.p.v. de 12 of 15 uur van de zaterdag.

Het absoluut op zaterdag willen rijden heeft m.i. meer te maken met het aloude Nederlandse: ‘ik heb er voor betaald, dus zal ik er ook zijn ook’. Ze zouden er niet aan moeten denken om 1 dag wel te betalen, maar niet te zijn. In mijn ogen een hele domme redenatie, maar goed, dat is mijn mening.

• Gerda_

Als ik even in deze topic mag inbreken …..

Norbert … begrijp ik het nou goed dat jij nu in Nederland bent ? en zo ja …. je hebt R zijn nr bel effe dan … mischien kunnen we voor je vertrek nog iets afspreken ?

Geen idee wanneer je weer vertrekt maar we hebben a s zondag een feestje met de kroaten die je al eens gezien hebt in Pula … en uiteraard met vele andere maar een feestje is nooit weg toch ?

Wil je zo wie zo weer eens zien :)

Wij komen deze zomer nml niet naar Pula maar dat leg ik liever prive uit en niet hier …

Bel effe !

ohh ik lees hier veel te weinig zie deze berichten ook te laat …. maar als je in 12 jaar een jaar moet overslaan om naar je geliefde land te gaan dan wil je ook liever niet lezen hier :(

Nou ja ik slik nog maar eens en volgend jaar ga ik een week langer :)

• rita

net gelezen in de belgische krant “het laatste nieuws”, ook te bekijken via www.hetlaatstenieuws.be: monsterfiles tot 9u verwacht in oostenrijk op de A10 en files verwacht in duitsland op de a3 in frankurt, munchen……dus, iedereen die met de wagen gaat is gewaarschuwd.

• JaPa :o)

Rita,

Dan kan deze informatie er ook nog wel bij:

Vakantiegangers die er deze week met de wagen op uit trekken, mogen zich verwachten aan enorme files op de Europese wegen, zo meldt Het Laatste Nieuws. Vetragingen van vier tot acht uur zullen geen uitzondering zijn, waarschuwt de automobilistenorganisatie VAB.

Door de crisis kiezen er nu eenmaal meer reizigers voor de wagen en op de Europese wegen zijn er meer werken dan anders. Dan weet je gewoon dat er recordfiles in de maak zijn. Neem dus zeker een volle frigobox en je goed humeur mee.

Oostenrijk

“De grootste ellende verwachten we onder meer in Oostenrijk”, zegt Marc Van Damme, woordvoerder van VAB. “Wie daar langs de A10 moet, kan zelfs tot negen uur vertraging oplopen. Door de stijgende populariteit van vakantielanden zoals Kroatië en Slovenië is het daar echt druk geworden. De vele tunnels op de route kunnen de stroom niet aan.”

Highway to hell

Voor wie door Duitsland rijdt, belooft de A3 richting OOstenrijk de ‘highway to hell’ te worden. Op verschillende plaatsen zijn grote werken aan de gang. Ook de klassieke knelpunten rond Frankfurt, Nürnberg en München beloven niet veel goeds.

Bron: VAB/Het Laatste Nieuws

JaPa.