kuna-euro

• Guido

Bij Splitska banka of Die Erste betaal ik geen provisie maar als de koers bvb 7.3 is krijg ik dan 7.2 voor een € :1 lipa minder .Dat is dan waarschijnlijkde verborgen provisie maar stelt niets voor.Nogmaals,ieder doet wat hij wil maar ik heb geen gedoe met pasjes aan tolpoortjes,ook geen probleem mocht je pasje door een automaat ingeslikt worden,geen mogelijke fraude als je voor betaling je Visakaart meegeeft aan de ober om af te rekenen(Zaken die wel gebeuren) , door kontant in de munt van het land af te rekenen weet dan ook dat ik de juiste prijs betaal en van skimmers heb ik ook geen last.

Laat mij dan maar op dat punt lekker ouderwets zijn.

• Anitamv2meiden

Hoi Guido,

Dus het is niet zo heel veel nadeliger om Euro's in Kroatie in te wisselen voor Kuna's ??? En dan bij een bank of een wisselkantoor(tje) …

• Guido

Zeker nooit je kuna hier in Nederland aanschaffen.Ik wissel in Kroatië naar behoefte bij de genoemde banken,Zie verder mijn reaktie op Lavanda en de reden waarom ik het zo doe.Aan de grens wissel ik gewoon wat euro voor de tol,het eventueel tanken enzv.Mijn tol voor de afrit hou ik dan direkt apart.(103 kuna)De ene zweert bij gebruik van visa en pinpas,ik hou het bij op tijd wat wisselen en kontant afrekenen en ik denk dat ik nog het voordeligst uit ben ook.Als je nog aan de vakantie moet beginnen alvast een prettige tijd toegewenst.

• lavanda

Tsja, wij pinnen gewoon…..dus ook geen gedoe bij restaurants, tolpoortjes,tanken etc. En het risico op skimmers is er thuis ook. Daarbij, als je voor 3,5 week vakantie alles cash op zak hebt, vind ik het risico op diefstal ook vrij groot……

Helaas heb ik vorige week de laatste bonnetjes van vorig jaar weggegooid,anders had ik het verschil in wisselkoersen nog kunnen bekijken…denk dat het elkaar niet heel veel maakt…

• JaPa :o)

Guido,

Ik weet dat je niet rechtstreeks antwoord geeft op een door mij geplaatst bericht, maar ik zweer dus wel bij een visakaart en pinpas.

Alleen voor het afrekenen van ons appartementje nemen we euro's mee + € 450,– voor onvoorziene uitgaven, maar deze gaan meestal weer mee terug naar huis!

Gemak dient de mens nietwaar!

JaPa.

• Guido

Wat wil je nu eigelijk horen? Ik geef gewoon aan hoe ik het doe,nog meer nog min.Daar is het toch een forum voor.Wat een ander doet of gemakkelijk vindt is niet mijn pakkie aan.Gelukkig is niet iedereen gelijk want dat zou zeer eentonig worden.En inderdaad,voor de te verwachten reaktie link ik niet bij je aan.Ieder zal wel begrijpen waarom.Voor mij dus geen enkel probleem dat je zweert bij je visa en pinpas.

• Guido

Daar heb je gelijk in.Dat vind ik dan ook voor wat mezelf betreft het enige nadeel om een flink bedrag aan kontanten mee te nemen voor ongeveer 9 weken dat ik er verblijf.

• Jo

En waarom neem je voor het afrekenen van je appartement euro's mee, als ik vragen mag? Die redenering ontgaat me een beetje.

Los daarvan: onze bank (Dexia) adviseert in winkels, restaurants, etc te betalen met Visa/Mastercard en geld op te nemen met Maestro/Bancontact. Daarvoor lopen de kosten van Visa/Mastercard in verhouding te hoog op.

• lavanda

Wij zorgen er wel altijd voor dat we meerdere pasjes beschikbaar hebben.Dus zowel Visa als bankpas(sen) . Mocht er een pas om de één of andere reden niet werken, of kwijt raken zit je niet meteen zonder geld……

• Guido

Jo,wat mijzelf dan betreft : men heeft het liefst dat ik mijn appartement in euro betaal .Wat restaurant Marin betreft:ik krijg iedere avond de rekening mee in kuna. De laatste dag van mijn verblijf tel ik alle rekeningetjes op,zet het eindbedrag aan de geldende wisselkoers om in euro en betaal dan de eindafrekening.Dat hebben ze ook liever en die 2 rekeningen bij

elkaar opgeteld kom ik toch al boven de € 1000 uit.

Iets anders:de ek. wijndegustatie bij Slavino staat gepland begin okt.as.Ik zal ze moeten missen vrees ik want dan zit ik waarschijnlijk nog op Cres.