kuna-euro

• Robert

Nogmaals: wisselen bij een wisselkantoor in een grotere stad (veel concurrentie) levert de beste koers op. Vandaag nog 7,28 kuna gekregen per Euro met een middenkoers van 7,298. Bij de banken had ik hoogstens 7,25 gekregen.

Verder oppassen met wisselen bij banken rond de wisseling van de maand, want sommige banken hanteren dan een grotere marge in verband met het bepalen van een voor hun gunstigere koers voor het omrekenen van de annuiteiten van leningen die in buitenlandse valuta zijn vastgesteld.

Verwarrende zin misschien, maar veel Kroaten hebben leningen afgesloten met een valuta clausule. Het leningbedrag staat dan vermeld in Euro's, maar er moet elke maand in kuna's worden afbetaald tegen de dan geldige koers die door de bank wordt vastgesteld. En de banken zullen nooit een koers hanteren die in hun nadeel is….

• JaPa :o)

Robert,

Vandaag

Live Rates as of 2010.10.07 13:35:00 UCT.

1 Euro = 7.32079 HRK

Croatia Kuna

JaPa.

• L

Het kost je dan misschien circa 2 € maar als je, zoals wij, per keer 3000 kuna opneemt ( 410 € + ) dan is dat te overleven. Wij pinnen ongeveer 4 X per 3 weken en dat kost ons dan circa 8 €. Ik denk daarover niet eens na, ik kan mij wel voorstellen dat die klanten die vele duizenden € pinnen dat misschien wel doen ?????

• Robert

De middenkoers die je moet gebruiken is die van de Kroatische nationale bank (HNB). Zie www.hnb.hr. Daar wordt elke dag tussen 13.00 en 14.00 de officiele middenkoers bekend gemaakt voor de volgende dag (voor 8/10 7,313597).