Waar naartoe in Kroatië

• Ann

Wij zijn verwoede Griekenlandgangers, maar denken er nu over om eens naar Kroatië te gaan, omdat ons de natuur en omgeving wat gelijkaardig lijkt. Het aanbod in Kroatië is echter zo overweldigend, dat we niet kunnen beslissen waar naartoe. Na het raadplegen van verschillende gidsen en internetsites, is het me al min of meer duidelijk dat de kant van Dalmatië minder overspoeld is door toerisme dan Istrië.

Waar wij van houden is een groene omgeving, een authentiek (vissers)plaatsje aan de kust met winkeltjes, restaurantjes en terrasjes (restaurantjes aan het water maken het extra gezellig), maar zonder de betonnen mega-hotels, die ik in de vakantiebrochures al wel vrij veel ben tegengekomen. Er mag dus gezellig vertier zijn voor 's avonds, maar discotheken en massatoerisme liever niet. Ik weet dat het veeleisend klinkt, maar ik hoop dat iemand me raad kan geven of zoiets bestaat in Kroatië?

Alvast bedankt!

Ann

• Robert

Beste Ann,

Veel hangt af van het seizoen waarin jullie naar Kroatie zouden willen. Van eind juli tot half augustus is het ook in Dalmatie best druk. Daarbuiten valt het overal wel mee. Istrie en het Kvarner gebied (Rijeka, de eilanden Krk, Cres, Mali Losinj, Rab) zijn erg groen, op Cres na, Dalmatie wat kaler en droger (geldt niet overal). Echt massatoerisme met grote discotheken heb je niet zo erg in Kroatie als je het vergelijkt met Spanje en Griekenland.

Als ik zou moeten kiezen tussen niet al te druk, maar wel gezellig zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan Čavle (bij Dubrovnik), Hvar, Korčula (allebei eilanden). Of in Istrie Rovinj (wellicht wat drukker, maar wel mooie plaats), de Kvarner eilanden Krk (Krk stad), Rab ( Rab stad), Mali Lošinj (stad).

Er komen vast nog wel meer suggesties.

• Vincent

Hallo,

Het aanbod is inderdaad groot in Kroatie. Ik vind echter de charme van kroatie dat het massatoerisme er niet aanwezig is (toch niet in Dalmatie). Je kan er nog echt op zoek naar strandjes, dorpjes of natuur die van massatoerisme gespaard is. Uiteraard zijn de toeristische trekpleisters ook hier in het hoogseizoen overbevolkt. De nationale parken bijvoorbeeld bezoek je het best vroeg in de morgen voor de bussen er landen. Als je echt rust wil is een verblijf op één van de eilanden voor de Dalmatische kust ook een mogelijkheid. Pasman, Uglian of Dugi otok zijn zelfs in het hoogzeizoen oases van rust. Je kan hier zelfs een Robinson verblijf huren die je vaak alleen per boot kan bereiken. Wat ik zeker afraad als je rust zoekt is een verblijf op één van de massacampings. De campings op zich zijn meestal van goede kwaliteit maar wel met een groot aanbod van georganiseerde activiteiten die de rust verstoren. De grote betonnen Hotelketens vind je alleen in de grotere steden en zelfs hier valt het nog mee. ik zou echter opteren voor een appartementverblijf. Je vindt genoeg (goedkope) restaurantjes waar je kan eten. Afgaande op je vraag zou ik een verblijf kiezen in een kleiner dorp zoals Filip e Jacov, Tribunj, Vodice, Pakostane, Murter,… Dit zijn kleinere dorpen die toch centraal liggen voor uitstappen.

• Robert

Filip en Jakov zou ik niet aan willen raden. Op uitnodiging van wat vrienden die daar ook heen gingen ben ik daar een paar jaar geleden geweest en heb geen nacht normaal kunnen slapen door de herrie van discotheekgangers om 3 uur 's nachts. En als je dan weer inslaapt zorgt de kerk er wel voor dat je om 6 uur weer klaarwakker bent. Na twee dagen ben ik oordopjes gaan kopen bij de apotheek. Volgens de verkoopster was ik niet bepaald de enige. Het dorp zelf is ook niks. Een paar autocampings op een rij en daar houdt het wel mee op.

In die buurt vind ik Biograd persoonlijk een betere optie. Meer barretjes, restaurants, winkeltjes, marina. Maar voor een echt rustige vakantie zou ik die plaats ook links laten liggen….

• Ann

Bedankt, Robert en Vincent voor jullie tips en suggesties, hier kan ik al mee verder! Ik ben even op google earth gaan kijken en Vodice spreekt me wel erg aan, heb je daar misschien een suggestie qua accomodatie, Vincent? Sowieso kiezen wij steeds voor een appartement of huisje met zwembad, omdat we graag in de lokale restaurantjes gaan eten ipv aan het eten van een hotel gebonden te zijn.

Verdere suggesties en tips zijn nog steeds welkom…

• MarkoMarko

Een minpunt van Tribunj, zoals voorgesteld door Vincent, vind ik persoonlijk de wel zeer grote jachthaven, die het plaatsje op het naburig schiereilandje behoorlijk overschaduwd..

Groene eilanden zijn Brac en Mljet, ofschoon je op het laatste eiland weing van de door jullie gezochte “gezelligheid” zult vinden.

Als jullie ook in zijn voor culturele uitstapjes en jullie kiezen voor Midden-Dalmatië, dan zou ik zeker een locatie zoeken, vanuit welke Split, Trogir en/of Zadar te bezoeken zijn (of Dubrovnik natuurlijk).

Het nadeel van de Dalmatische eilanden is dat uitstapjes naar andere eilanden of het vaste land nagenoeg altijd via Split moeten verlopen en dat kost veel tijd. Tenminste als je de uitstapjes met de auto wilt doen. (Met de z.g. catamarans zijn er v.w.b. uitstapjes te voet meer mogelijkheden). Misschien is wat dat betreft een optie tijdens jullie vakantie op meerdere locaties te bivakkeren. (bijv. een week op een eiland, een week op het vaste land).

Nog meer eilanden: Vis en Lastovo (de laatste is erg rustig en mist net als Mljet de genoemde “gezelligheid”). Liggen beide wel een eindje uit de kust.

• Vincent

Robert Schreef:

——————————————————-

> Filip en Jakov zou ik niet aan willen raden. Op

> uitnodiging van wat vrienden die daar ook heen

> gingen ben ik daar een paar jaar geleden geweest

> en heb geen nacht normaal kunnen slapen door de

> herrie van discotheekgangers om 3 uur 's nachts.

> En als je dan weer inslaapt zorgt de kerk er wel

> voor dat je om 6 uur weer klaarwakker bent. Na

> twee dagen ben ik oordopjes gaan kopen bij de

> apotheek. Volgens de verkoopster was ik niet

> bepaald de enige. Het dorp zelf is ook niks. Een

> paar autocampings op een rij en daar houdt het wel

> mee op.

>

> In die buurt vind ik Biograd persoonlijk een

> betere optie. Meer barretjes, restaurants,

> winkeltjes, marina. Maar voor een echt rustige

> vakantie zou ik die plaats ook links laten

> liggen….

Robert,

Waar verbleven jullie dan? In het dorp Filip e Jacov zelf? Wij zijn reeds 2 maal op camping Rio geweest ongeveer halfweg naar Biograd. Eerlijk gezegd was dit één van de rustigste campings die we ooit gedaan hebben. Inderdaad hoorden we éénmaal per week (live)muziek uit de richting van het dorpje en we dachten dat dit van de camping juist naast het dorpje was (een soort autocamp waar Kroaten uit het binnenland een vaste caravan staan hadden).

De laatste keer dat we er waren was in de zomer van 2009. Misschien is er daarna een disco geplaatst? Van discogangers hebben wij nog nooit last gehad. Deze zomer gaan we terug naar camping Rio. Hopelijk terug met rust 's avonds.

Biograd vind ik persoonlijk ook iets te druk om er te verblijven.

Mvg,

• Vincent

Ann Schreef:

——————————————————-

> Bedankt, Robert en Vincent voor jullie tips en

> suggesties, hier kan ik al mee verder! Ik ben

> even op google earth gaan kijken en Vodice spreekt

> me wel erg aan, heb je daar misschien een

> suggestie qua accomodatie, Vincent? Sowieso

> kiezen wij steeds voor een appartement of huisje

> met zwembad, omdat we graag in de lokale

> restaurantjes gaan eten ipv aan het eten van een

> hotel gebonden te zijn.

>

> Verdere suggesties en tips zijn nog steeds

> welkom…

An,

Vodice vind ik een prima keuze.

We verbleven er nog nog nooit maar we hebben Vodice verschillende maal bezocht: Slenteren langs de promenade, kijken naar de bootjes in de haven, ijsjes eten en genieten van een zonsondergang. Vodice heeft ook een zeeaquarium die niet zo spectaculair is maar een afwisseling op een stormachtige dag. Leuke eilandjes voor de kust (bootje huren).

Met een verblijfplaats kan ik je niet helpen maar op internet vind je veel huisjes te huur in Vodice.

• Robert

Ja, we zaten midden in het dorp in een hotel, in het hoogseizoen. Een paar honderd meter van het strand. De harde muziek en bijbehorende schreeuwende jongeren kwamen uit een bar/discotheek aan het strand. Overdag meer een bar en 's avonds technomuziek. Ik weet niet meer hoe hij heette en ik weet ook niet of hij nog bestaat. Dat soort tenten houden het vaak niet zo lang uit. Wellicht heeft iemand er nu een chique loungebar van gemaakt.

Maar ook de redelijk beschonken jongeren van de autocamp maakten flink wat herrie. En de kerk zal er ook nog wel staan.

Hoe verder je van het centrum richting Biograd gaat hoe rustiger het wordt (totdat je in Biograd zelf bent natuurlijk….).

• Robert

Op de volgende link kan je nog veel meer beoordelingen vinden van reizigers:

www.vakantiereiswijzer.nl

Er staan al meer dan 4000 beoordelingen op van overnachtingsadressen en plaatsen in Kroatie.