Het ligt er inderdaad een beetje aan wanneer je gaat, maar wanneer je niet in het hoogseizoen gaat dan valt het wel mee met de drukte in Dalmatie. Hoe dan ook, het is altijd minder dan in Istria, dus dat zit wel goed.
Zelf heb ik ooit een appartement gehuurd in Primosten, aan de boulevard, was niet eens zo prijzig en je stapte zo het huis uit en stond in het centrum. Primosten zelf is een leuk dorpje en er wordt gedurende de zomer iedere avond wat georganiseerd.
Tribunj kent inderdaad een grote jachthaven, maar voor de rest vond ik het dorp behoorlijk tegenvallen, een mix van oud met mislukt modern.
Vodice is dan wat groter, maar hou rekening met parkeerproblemen wanneer je niet in het dorp zelf verblijft.
We hebben ook een keer in Murter gezeten, in September, veel groen, veel schaduw, maar…………..daar moet je eigenlijk zelf een boot hebben. Het is de plek vanwaar veel toeristen boten vertrekken naar de Kornati, doch het mooist zijn de Kornati natuurlijk wanneer je het met je eigen boot kunt doen.
Murter kent een aantal mooie en niet zo drukke strandjes, waar het makkelijk het water ingaan is en ze hebben er ook nog wat restaurantjes bij die strandjes. Kortom, wij hebben daar prima gezeten.
Maar zoals vaker aangehaald, Korcula en Losinj blijven mijn favorieten. Zeker niet te druk, geen massa toerisme, geen herrie van discotheken, mooie natuur, rustige strandjes en meer dan genoeg te zien. Van Korcula stad kun je met de boot zowel naar Dubrovnik als Split (catamaran boot), hoef je de auto niet mee te nemen. Heb zowel vlak naast Korcula stad als in Vela luka gezeten en beide zijn prima bevallen. Het uitzicht nabij Korcula stad was ronduit adembenemend, zelden zoiets gezien.
Losinj is ook een zeer groen eiland, niet al te druk en wij zijn er jarenlang naartoe geweest, heeft ons nooit tegengestaan. Wij zaten redelijk dicht bij de stad, maar toch in de verste verten geen mens te bekennen, klein huisje direct aan zee, eigen strand, geen herrie, geen radio, geen tv, zelfs geen elektriciteit ! Tja, dat was zeer goed toeven.
Wil je toch overal in de buurt zitten dan zou Vinisce ook een prima oplossing zijn. Aan het water en op 15 minuten rijden van Trogir.