Waar naartoe in Kroatië

• jm

Het eiland Murter ongeveer 60 km onder Zadar is heel leuk en nog rustig,er zijn leuke plaatjes zoals Jezera, Tisno,Murter en bertina.

Verder zijn er diverse camping van eenvoudig tot heel luxe(zonder zembad) en zeker als je een boot bij je hebt is het geweldig om tussen de eilanden te varen.

Verder zijn er ook diverse hotels en veel eettentjes.

kijk op Google en Youtube.

grt JM

• L

Smake verschillen. Doordat ik uit de omgeving kom ben ik misschien niet helemaal objectief maar ik zou b.v. kiezen voor Cavtat.

Het plaatje zelf heeft meerdere cafe's, restaurants, terassjes, een paar winkels e.a. Het is toeristisch maar geen massa toerisme. Bus naar Dubrovnik elk 30 min, en het rietje zelf duurt ook circa 30 min. Naar Dbk kan je ook met een passagiersbootje, tochtje duurt 45min - 1 uur.

Uit Dbk kan je ook dagelijks naar de eilanden ( Lokrum - vlakbij oude stad, Kolocep, Lopud, Sipan & Mljet ). Regio Konavle, ten O van Cavtat is misschien ook interessant voor jullie.Het is groen, aanraders o.a. restaurant Konavoski Dvori, AR atelier van Antonija Ruskovic in Gruda - http://antoniaruskovic.com/, dorpje Molunat, op zondag folklore in Cilipi. Tussen Cavtat en Dbk ook een paar leuke dorpjes/plaatjes; Plat, Mlini, Srebreno, Kupari.Vliegveld Dubrovnik is op 5 km afstand, met auto uit A'dam circa 1950 km.

Accomodatie is te vinden via Google ( hotels, app. prive kamers…), je kan ook zoover.nl en tripadvisor.com raadplegen.

Succes, fijne vakantie!

• lavanda

Mmmm,Cavtat is ons vorig jaar best tegengevallen. Het aantal winkeltjes is vrij klein….wel veel terrasjes..maar een vrij korte boulevard. Parkeren is een probleem….

Naar Dubrovnik is inderdaad goed te doen.Maar tussenliggende plaatsjes stellen niet zo heel veel voor…

Maar dat is onze mening,wij hadden ons er meer van voorgesteld.

• Norbert HR

Het ligt er inderdaad een beetje aan wanneer je gaat, maar wanneer je niet in het hoogseizoen gaat dan valt het wel mee met de drukte in Dalmatie. Hoe dan ook, het is altijd minder dan in Istria, dus dat zit wel goed.

Zelf heb ik ooit een appartement gehuurd in Primosten, aan de boulevard, was niet eens zo prijzig en je stapte zo het huis uit en stond in het centrum. Primosten zelf is een leuk dorpje en er wordt gedurende de zomer iedere avond wat georganiseerd.

Tribunj kent inderdaad een grote jachthaven, maar voor de rest vond ik het dorp behoorlijk tegenvallen, een mix van oud met mislukt modern.

Vodice is dan wat groter, maar hou rekening met parkeerproblemen wanneer je niet in het dorp zelf verblijft.

We hebben ook een keer in Murter gezeten, in September, veel groen, veel schaduw, maar…………..daar moet je eigenlijk zelf een boot hebben. Het is de plek vanwaar veel toeristen boten vertrekken naar de Kornati, doch het mooist zijn de Kornati natuurlijk wanneer je het met je eigen boot kunt doen.

Murter kent een aantal mooie en niet zo drukke strandjes, waar het makkelijk het water ingaan is en ze hebben er ook nog wat restaurantjes bij die strandjes. Kortom, wij hebben daar prima gezeten.

Maar zoals vaker aangehaald, Korcula en Losinj blijven mijn favorieten. Zeker niet te druk, geen massa toerisme, geen herrie van discotheken, mooie natuur, rustige strandjes en meer dan genoeg te zien. Van Korcula stad kun je met de boot zowel naar Dubrovnik als Split (catamaran boot), hoef je de auto niet mee te nemen. Heb zowel vlak naast Korcula stad als in Vela luka gezeten en beide zijn prima bevallen. Het uitzicht nabij Korcula stad was ronduit adembenemend, zelden zoiets gezien.

Losinj is ook een zeer groen eiland, niet al te druk en wij zijn er jarenlang naartoe geweest, heeft ons nooit tegengestaan. Wij zaten redelijk dicht bij de stad, maar toch in de verste verten geen mens te bekennen, klein huisje direct aan zee, eigen strand, geen herrie, geen radio, geen tv, zelfs geen elektriciteit ! Tja, dat was zeer goed toeven.

Wil je toch overal in de buurt zitten dan zou Vinisce ook een prima oplossing zijn. Aan het water en op 15 minuten rijden van Trogir.

• lavanda

Ssst, ik heb Vinisce al gespot in een reisgids….Niet teveel reclame,dan is het daar ook gedaan met de rust.

Want het is inderdaad een heerlijke plek,waar je weinig tot geen nederlanders vind. Overdag hoor je alleen de bootjes langsvaren.En de krekels als de zon schijnt…Ideaal, met je ogen dicht weten of het weer zonnig is…

Geen disco;s, een paar kleine supermarktjes ,een haventje, een bakker…en 4 restaurantjes….

Maarrr, op een klein stukje rijden vind je Rogoznica,Primosten, Trogir,Split, de Krka watervallen…Enzenz….

Wij gaan in elk geval weer terug….

• JaPa :o)

Misschien leuk om dit dan te laten zien:

http://www.youtube.com/watch?v=13vXQjz_8-Q

JaPa.

• lavanda

Wow, …..ik heb kippevel!!! Je zult er maar zitten over een paar weekjes(:P)

Dit is echt Vinisce,in het hoogseizoen misschien heel iets drukker, bedenk daarbij dat je 20 kilometer rijd,en je zit in het oergezellige Trogir…

Dank je wel JaPa

• JaPa :o)

Ann,

Een plaats die voldoet aan jouw omschrijving is volgens mij Krk-stad op het eiland Krk.

Jullie houden van een groene omgeving, een authentiek (vissers)plaatsje aan de kust met winkeltjes, restaurantjes en terrasjes aan het water.

Er zijn geen betonnen mega-hotels. Er is gezelligheid en vertier voor 's avonds.

Ook heb je de mogelijkheid om meerdere plaatsen op het eiland te bezoeken zoals o.a. de badplaats Baska, of het plaatsje Malinska.

Je zou ook met de ferry eens naar het eiland Cres kunnen gaan en daar het plaatsje Cres kunnen bezoeken, of nog wat verder op het eiland Cres naar Mali Losinj of Veli Losinj.

Ik heb een website http://www.eilandkrkkroatie.nl met informatie over het eiland Krk, en als je nog een appartementje zoekt, is dat misschien nog te regelen.

Ik hoop je met deze informatie nog wat geholpen te hebben met jullie zoektocht naar een vakantieplekje in het mooie Kroatië.

Een fijne vakantie toegewenst door:

JaPa.

• Lauzo

Hallo Ann,

Ja, het bestaat! Kijk 's naar het gebied tussen Omis en Makarska aan de Dalmatische kust. Je vindt er kleine vissersplaatsjes zonder grote hotels en leuke restaurantjes aan de haven. Het ene plaatsje heeft wat meer toerisme dan het andere, maar nooit echt grootschalig. De natuur is ook schitterend met de bergen op de achtergrond. Vandaaruit ben je ook zo midden in de natuur van bijvoorbeeld het Biokovo gebergte of aan de Cetina rivier. Weer totaal anders dan de kust maar toch zo dichtbij.

Meer informatie vindt je op de volgende website: www.villasanmarko.com

Onze favorieten zijn Brela en Pisak, hoewel je er in het hoogseizoen natuurlijk ook daar altijd veel toeristen tegen zult komen zoals overal in Kroatië. De beste tijd is gewoon mei/juni en september/begin oktober denk ik.

• Johan

oplossing: maak een rondreis.

voor als je de 1e keer naar Kroatië gaat en nog niet weet waar je naar toe moet.

blijf op iedere plek 2 nachten slapen en ga het volgende jaar terug naar waar je het het meest is bevallen.