Sorry hoor Wiel, het ging hier idd over eten, maar ik heb daar zonder het te willen ‘roet ingegooid’ . (
't Is je vergeven, hihi!
Al bij al moet ik nog vertellen hoe ik tot die vraag kwam.
'k Heb (ooit) ergens gelezen dat ergens naar het midden van Frankrijk toe, men overgaat van een “boterkeuken” naar een “(olijf)oliekeuken”. Nu letten we een beetje (klein beetje maar, en dan nog enkel als 't in ons kraam past) op onze voeding en dus smeren en braden we met margarine/minarine. Koken doen we hier in Kroatië dus meestal wel met olijfolie. Daarmee dat ik er in de supermarkten ook nooit echt op gelet had.
Maar we hebben hier dus inderdaad boter gevonden én gekocht.
Bernadette, ik vergat nog iets: heb je facebook? ik wil jou gerust toevoegen, zodat je mij beter leert kennen. Ik wil geen haat noch ruzie op dit forum hoor. Misverstanden zijn er ook om opgelost te worden. En een forum dient om de discussieren, dus we zijn goe bezig. De reden waarom ik jou uitnodig op mijn facebook, is, omdat ik fier ben op mezelf. Omdat je het woordje' Indonesië' vermelde in jouw vorig berichtje, deed je mij glimlachen: Ik heb namelijk een kindje in Indonesië. Dertien maanden geleden leerde ik op facebook een meisje kennen, Riska. Ze was net bevallen van haar zoontje. Het kindje was geboren met een driedubbele hartafwijking,de medische term is Tetrology of Fallot. Ze kenden in Indonesië wel het fenomeen van Fallot, doch ze hadden geen middelen om dat kindje daar te redden. Russell is naar België gekomen. Drie maanden heb ik, samen met zijn mama in het Gentse UZ aan zijn bedje gezeten, voor, tussen en na mijn werk. Het was hier koud in België en mama verging van heimwee naar huis. Ik heb honderden brieven gekregen van mensen die mij loofden voor mijn goede daad. Gans het verloop van Russell in het Uz, bij mij thuis, in Holland in mijn buitenverblijfje..staat op mijn facebook. Je moet echt eens gaan kijken naar mijn bazeken! Ik ben Riska's haar belgium mama, en ik ben Russell zijn belgische mami. Zie je wel dat ik geen dom wicht ben? En wat ik zoek in Kroatië? Misschien kan ik daar iets doen voor de dieren, of voor de mensen? We houden van de zee,de natuur,de rust, en vooral van elkaar, mijn man en ik.En we zijn 50 + Dus, als we nog eens iets extreem willen doen,dan zou het wel eens kunnen, dat het verhuizen is naar een land, waar wij al een paar jaar informatie over lazen, en nu eindelijk kunnen ondervinden hebben, dat we daar echt willen wonen. Twee uurtjes van onze thuishaven Aalst en Dendermonde, en onze dochter en schoonzoon. Kunnen dromen nog mooier zijn?
Hier idem. Wij hadden kooklessen gevolgd in de Medina in Marrakech tijdens ons verlof daar, nu vijf jaar geleden. Thuis had ik al eens olijfolie geprobeerd, maar dat was zo tegengevallen. Al eens een goe biefstuk gebakken in olijfolie? slecht zenne Ik bak dus nog wel mijne entre-cote in de goeie boter! Sommige gerechten moeten gewoon boter hebben. Maar toch proberen we gezond te koken, en dus ook hier vaker en vaker olijfolie in de pot. In Kr hebben wij kleine pakjes boter gekocht om bv het lekkere schapenvlees in te braden. De boter die wij daar gevonden hadden, had daar niet zo een sterke smaak, maar het viel toch mee. En mijn man wil op vakantie absoluut elke dag,een broodje met goeie boter en een beetje zout (ne keer zondigen op vakantie zeg ik dan) We hebben olijfolie gekregen van Mladenka, de lieve dame van het appartement, en dat was lekker voor sausen, bv verse provencale. Maar toch hier ook een voorkeur voor margarines of echte goei. Groetjes nog
Braden in oliijf olie gaat ook niet, de olie begint al te verbranden alvorens je de temperatuur bereikt welke je zou moeten hebben om vlees goed te braden. Dan moet je dus inderdaad gewoon boter hebben.
Olijfolie is prima voor pasta, salades etc, maar niet om vlees te braden.
Op de BBQ is weer een ander verhaal. De BBQ wordt ook niet zo warm, dus kun je het nog wel gebruiken, alleen uitkijken dat de olie niet in de fik gaat. Olijfolie een beetje aanmaken met peper, zout en wat rosemarino, vlees een uurtje of wat laten marineren en dan op de grill. Voor de rest geen kruiden toevoegen. Na grillen vlees laten rusten in de olie marinade en dan eten.
Zo eten Italianen hun vlees, de perfecte smaak, zonder alle andere poespas.
Nou Norbert daar ben ik het niet mee eens!
Wij bakken en braden ons vlees al jaaaaren in de heerlijke verse olijfolie van het eiland Krk bruin en gaar, en dat gaat prima.
Inderdaad noet je er even bijblijven dat het niet verbrand, maar het gaat prima hoor!
Maar als het vlees moet sudderen, dan doen wij bij de olijfolie ook wat vloeibare boter voor bakken en braden.
Voor het kruiden van het vlees gebruiken we uitsluitend de heerlijke VEGETA ook uit Kroatië.
Probeer het maar eens!!
Smakelijk eten!
JaPa.
Norbert, je hebt dikwijls gelijk maar nu sla je de bal toch mis, hoor. Boter verbrand véél sneller dan de meeste soorten olie. Probeer maar eens frieten de bakken in boter. Of doen de Nederlanders dat en hebben ze juist daarom zulke slechte friet? (Grapje,hoor).
Of probeer maar eens te wokken in boter ipv in olie.
Vlees braden in boter gaat beter omdat je kan zien wanneer de boter begint te verbranden, aan olie zie je dat niet.
En dat een bbq niet zo heet wordt is ook al een fabeltje. Wat wel een feit is is dat mensen veelal op veel te hoge temperaturen BBQ-en. Van buiten alles verbrand, vanbinnen nog rauw.
Helemaal mee eens,Jan. Behalve met het gebruik van Vegeta op vlees. De fabrikant van Vegeta (Podravka) heeft nog drie andere kruidenmengsels die daar veel beter voor zijn: Grill/Zar, Svinjetina/Svinjina (varkenvlees) en Piletina/Perutnina (kip/gevogelte). En nu we toch bezig zijn: ze hebben ook nog Salata en Krumpir. En allemaal worden ze bij ons uitbundig gebruikt. Elke vakantie nemen we 10-tallen potjes mee , ook op vraag van vrienden en familie. We hebben ze namelijk ooit meegenomen als geschenkjes voor een aantal mensen.
Naast de genoemde die ze in handige strooibusjes hebben hebben ze ook nog Piza,Mediteran en Pikante maar daarvan bevalt de smaak ons minder. En op Piza na zitten die ook nog eens in zakjes.
O ja, nog bijna vergeten: er is ook Riba en die zijn ook heerlijk. Om de kruiden te vinden kan 't soms echte wat zoeken zijn, sommige supermarkten hebben ze allemaal, andere beperkt maar bijna overal hebben ze de gewone Vegeta. En die hebben ze zelfs ooit (tijdelijk) in de Belgische Lidl verkocht.
Mmm, ik heb al die namen opgeslagen op mijn pc..als ik terugga, dan ga ik zeker en vast uitkijken naar deze kruiden. Ik ben dol op kruiden van in het buitenland. Wat ik gekocht heb in Kroatië is vooral de rode paprika-poeder (Nadalina) die veel beter smaakt dan bij ons. Hij kleurt ook heel mooi de saus van bv spaghetti of diabolic saus vr scampi..
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?