Ik denk dat Koos het niet heeft over Kroaten maar over Nederlanders/Belgen.
Jammer, het is wel weer de iedereen-op-een-hoop-gooien mentaliteit hier.
Sssst niet doorvertellen maar je hebt Kroaten die wel werken en Kroaten die niet werken. De meeste Kroaten die niet werken zijn wel op zoek naar werk, vooral de jongeren hebben het wat dat betreft erg moeilijk. Degene die wel werken, werken soms veel harder en onder slechtere omstandigheden dan in Nederland. Maar je hebt ook Kroaten die onder goede omstandigheden werken. Conclusie? Het is een land zoals elk ander land met mensen die wel en mensen die niet werken en daarbij met een hoge werkeloosheid waardoor het moeilijk is werk te vinden.
En nog iets, het was helemaal de vraag van Koos. Koos, de buitenlanders (1x Deens, 5 x Engels, 2 x Nl., 3x Frans, 1x Duits, 2x Amerikaans) die ik heb ontmoet/ gesproken toen ik Kroatie was hadden bijna allemaal een eigen bedrijf. Slechts twee werkten in dienst en dat was dan in dienst van een buitenlands bedrijf. Als je wilt weten wat voor bedrijven ze hebben kun je me een privé bericht sturen. Ikzelf werkte als freelance vertaler en tekstschrijver via internet voor Nederlandse opdrachtgevers. Mijn man heeft werk in loondienst proberen te vinden, dat is hem ondanks heel veel sollicitaties niet gelukt.
ik denk niet dat er enig noord- europeaan in kroatie in loondienst wil werken.
ten eerste zijn de lonen verschrikkelijk laag, dus waarom zou je 40 uur werken in een week voor een maandsalaris van gemiddeld 400 euro.
(een fabrieksarbeider zit op ongeveer 250 euro per maand)
Dan is het nog de vraag of je je salaris wel uitbetaald krijgt, een achterstand van enkele maanden is hier doodnormaal.
voor de rest is het nog een zeer feodaal stelsel…. de baas beslist wanneer en hoeveel dagen je op vakantie mag.
Een kasverschil bij een supermarkt ?….. .. hup…. wordt aan het eind van de maand hoofdelijk omgeslagen aan het personeel
dus in loondienst werken….. niet in/voor een kroatisch bedrijf!
vosjedevos@gmail.com Schreef:
——————————————————-
> ten eerste zijn de lonen verschrikkelijk laag, dus
> waarom zou je 40 uur werken in een week voor een
> maandsalaris van gemiddeld 400 euro.
> (een fabrieksarbeider zit op ongeveer 250 euro
> per maand)
Je l*lt. http://books.google.be/books?id=4l63EI6gP9kC&pg=PA319&lpg=PA319&dq=lonen+Kroati%C3%AB&source=bl&ots=tzyBIMTwsi&sig=vK5Svvy38FdVFx2KGojTY7mwtrY&hl=nl&sa=X&ei=0oibUIjZFuKH0AXol4DQAw&ved=0CEMQ6AEwAw#v=onepage&q=lonen%20Kroati%C3%AB&f=false Het minimum maandloon zit net onder de €400.
Het jonge gezin waar wij huren heeft een bouwbedrijf in vier jaar dat wij er waren heb ik hem nog nooit weten “ naar zijn werk gaan ” volgens hem te warm in de zomer , mijn vraag dit jaar wat doen julie dan in de winter “ thuis blijven want dan is het te koud ” dUS die mannen werken van feb-mei en van onkt-nov de rest halen ze uit het verhuren van hun accomidatie wij betaalde 35/pers/dag en in het hoogseizoen hadden ze +/- 21 gasten dus reken maar . Hiermee kunnenze een winter weloverbruggen
35x21= 785/dag een hoogseizoen loopt +/-9 weken = 785 x 12=9420 + de gasten die ze ervoor en erna hebben 1X/week lakens en hand doeken wassen en de eindopkuis ( wij doen dat altijd zelf ) Hiermee kunnen ze de winter wel doorkomen
door iets aan te halen uit 1 boek wil nog niet zeggen dat het de waarheid is!
je hebt ook een goed nederlands spreekwoord: papier is geduldig
als je de moeite neemt om dit boek te lezen zie je dat er dingen in tegenspraak zijn met elkaar.
op bladzijde 37 staat: een jaarinkomen ligt gemiddeld op 5000 euro bruto
op een andere bladzijde staat een vermeld een netto inkomen van 630 euro gemiddeld .
trouwens volgens dit boek duurt de rit van zagreb naar split een uur of twee.
ik heb het nog niemand zien doen!
Volgens de officiele cijfers is het netto maandloon momenteel iets minder dan 750 Euro. Wel veel verschillen tussen de regio's. Zagreb heeft bijvoorbeeld een veel hoger cijfer.
Ook wel handig te kijken naar de uitgaven t.o.v. het inkomen. Deze zijn erg hoog en de gemiddelde Kroaat houdt vrij weinig of niets over en velen moeten bijlenen.
Verder ook rekening houden met zwart werken en corruptie. De bijverdiensten van bepaalde werknemers kunnen hierdoor aardig oplopen….
Zagreb - Split is zo'n 400 km dus 2 uur lijkt me wat aan de krappe kant ja. Overigens ken ik er wel een paar die dit voor elkaar krijgen….. Misschien dat ze diegenen hebben geinterviewd voor het genoemde boek
De lonen zijn inderdaad niet vergelijkbaar met die in België of Nederland. Maar voor amper €250 per maand geloof je toch zelf niet dat een fabrieksarbeider in Kroatië werkt.
Wij hebben een vriend die als een soort toezichter/achtwaker werkt in een garage in Zagreb, die houdt netto zo'n €550 over. En als hij al liegt, dan zal het eerder zijn dat hij zegt minder te hebben dan dat hij werkelijk heeft. Anders zou het misschien in zijn ogen wel eens kunnen zijn dat wij minder bijspringen als we er op bezoek zijn.
Ik zou wel eens willen weten waarop jij je uitspraken baseert.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?