(Veel) voor-pret vragen Rovinj - route enz.

• mama van 3

Beste Kroatië liefhebbers,

De vakantie voor volgend jaar is geboekt. We zijn in 2002 voor het laatst in Kroatië geweest. We zijn hier zelfs verloofd. Mijn man heeft mij bij Valentino in Rovinj ten huwelijk heeft gevraagd (met hulp van de dames van Valentino die een ring in mijn cocktail hadden gedaan….).

Na 2002 volgden huwelijkreis, kinderen krijgen (waarna Centerparcs en vakantie in eigen land ).

We gaan nu met onze 3 kinderen terug naar Rovinj, omdat we onze kinderen graag het land willen laten zien. Op dinsdag 9 juli gaan voor 16 dagen naar camping Valdaliso in Rovinj. We verblijven in een sta-caravan.

Vanwege de voor-pret ben ik het prikbord uit aan het spitten, maar heb toch nog wat vragen.

We kunnen op 9 juli aankomen tussen 14.00 en 18.00 uur. We vragen ons af wat de beste route is om te rijden. Ik weet dat er al vaker naar gevraagd is en dat er discussie is welke route het best te rijden is. Vaak wordt gezegd dat de (kortste?) route via de navigatie er voor zorgt dat je in de file komt te staan.

Mijn vraag is of dit ook zo is wanneer je rijdt op maandag?

Daarnaast vragen we ons af wat de werkelijke reistijd is (niet de navigatie reistijd, maar de daadwerkelijke tijd die jullie er over rijden).

We zouden daarnaast graag willen weten hoe laat we het beste aan kunnen rijden, We wonen in Noord Limburg. Zou 's morgens vroeg, bijvoorbeeld om 7 uur een goede tijd zijn ??? Weet iemand waar je dan rond 18.00 uur ongeveer bent (met onderweg een aantal stops om de kids uit te kunnen laten razen).

Kun je rond die tijd nog ergens een overnachting vinden, of moet je dan eerder stoppen?

Heeft iemand ervaring of familiekamers voor 5 personen te vinden zijn en een indicatie van de kosten?

We willen een aantal dagen zelf voor ons eten zorgen, maar ook een aantal keer uit eten gaan.

Vanwege onze kinderen willen we niet te laat eten. Weet iemand vanaf hoe laat de eetgelegenheden open gaan?

Heeft iemand een “gouden tip” om voor een schappelijke prijs in Rovinj, of omgeving te gaan eten, mag aan de kust, maar ook een stukje het binnenland in?

In het verleden hebben we vaker een “visschotel” voor 2 gegeten. Super lekker! Weet iemand wat dit tegenwoordig (ongeveer) kost?

Weet daarnaast iemand waar je in het centrum van Rovinj kunt parkeren en wat dit kost?

Weet iemand of Valentino in Rovinj nog bestaat? Lijkt ons leuk om er nog eens naar terug te gaan met de kinderen

Tot slot zijn er naast dit (super voor-pret verhogende) prikbord nog andere sites te vinden, waarop ik info over Rovinj / Istrië kan vinden?

Mocht iemand antwoord weten op één van de vragen en deze willen beantwoorden, dan ben ik je erg dankbaar. Bedankt alvast voor de moeite!

• wil

Wij rijden meestal rond 10 11 uur weg rg keulen dat is ongeveer een uurtje vanaf Eijsden.

Via de site of het boekje links und rechts von der autobahn vinden we altijs een hotel.Wij stoppen rond 5 6 uur in de buurt van passau. gezien het feit dat jullie al om zeven uur vertrekken zit je al snel in oostenrijk of zelfs slovenie. In juli kun je beter van tevoren boeken zeker met zijn vijven.

En het eten kjk ter plekke en vindt meer dan voldoende en in elke prijsklasse

• Jo

Je moet de route rijden die je ‘t prettigst vind. Wij rijden altijd via de A8, van de grens dus dit: http://goo.gl/maps/OswNe en die bevalt ons prima. Wij overnachten meestal niet, op een paar uurtjes na in Oostenrijk op de parking bij een tankstation en dan wel in de wagen. Om de 2 à 2,5 uur stoppen we voor koffie en omdat m’n echtgenote rolstoelgebruiker is duren die stops al snel telkens een uurtje, als we ook nog eten zelfs iets langer. Wij rekenen dan ook op zo'n 20 uur m op onze bestemming te komen. ls je op maandag rijdt ga je normaal niet te veel files hebben aan de tunnels, denk ik. Wij hebben nooit veel problemen gehad maar ik moet wel zeggen dat we maar 2 keer in juli/augustus naar Kroatië gereden zijn. Anders altijd mei/juni of september. Veel hangt ook af of jullie beide rijden of slechts met één chauffeur. Ik rij het alleen. En de keren dat we kinderen mee hadden waren die 12, 16 en 17. Dus die zorgen niet meer voor last in de auto.

Eetgelegenheden zijn van rond 11 uur open en vele blijven dat tot 's avonds laat. Er zijn er ook wel die in de namiddag een paar uur sluiten maar in Rovinj en omgeving mag het geen probleem zijn om al rond 17 uur iets te vinden om te eten.

Wat betreft prijzen, ‘t is natuurlijk wat je wil. Zo’n gemengde visschotel loopt al snel op, vind ik. Wel lekker natuurlijk. Beetje rondkijken de eerste dagen naar de prijskaarten en/of inlichtingen vragen aan medekampeerders op de camping die er al eerder zijn of ze goeie dingen gevonden hebben. Via www.tripadvisor.nl kan je eventueel op voorhand restaurant-beoordelingen lezen.

Of er nog andere sites zijn? Natuurlijk, kijk maar ff: http://bit.ly/WfhxPu >:D< . En door op m'n naam te klikken kan je me eventueel persoonlijk mailen als je nog meer vragen hebt. Maar ‘t mag hier natuurlijk ook altijd in ’t forum.

• mama van 3

Beste Wil en Jo,

Dank jullie voor jullie reactie. Fijn om te lezen. En Jo, dankje voor je link :D Ik had hem al ontdenkt, maar ik kan er lang niet zo veel relevante info vinden als hier op het prikbord.

Door jullie reactie ben ik weer aan het twijfelen geslagen over al dan niet 's nachts rijden.

Ik begrijp dat wanneer je onderweg wilt overnachten het aan te bevelen is om te reserveren. Ik merk dat ik dat lastig vind, omdat ik niet zo goed in kan schatten hoe laat we waar zijn (afhankelijk van verkeer op de weg en het uithoudingsvermogen van de kindjes…).

Wanneer ik uitga van ongeveer 20 uur rijden incl. stops (zoals Jo aangeeft) van Noord Limburg naar Rovinj zouden we op maandag 's avonds om 18.00 uur kunnen vertrekken en dan zouden we om ongeveer 14.00 uur in Rovinj aan kunnen komen. We rijden met 2 personen, dus we kunnen elkaar afwisselen.

Heeft iemand ervaring met 's avonds aanrijden en doorrijden. Ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren voor de kinderen en voor jezelf (hoe moe ben je bijvoorbeeld zelf en hoe wakker zijn je kids bij aankomst / de eerste dag???) Verder zijn alle tips van harte welkom!

• lavanda

Wij hebben jaren achtereen 's nachts gereden,toen de kinderen klein waren….

Wij komen vanuit Apeldoorn.En reden dan rond 19 uur weg….Wel reden wij meer naar het zuiden van kroatie.

Voordeel is,dat je minder vaak hoeft te stoppen om de kinderen bewegingsvrijheid te geven….nadeel is,dat als je wel moe word,en je even denkt te slapen op een parkeerplaats, de kinderen dan wakker worden van het licht en het wegvallen van het geluid vd motor….

Overigens hebben wij bijna nooit een slaapplaats gereserveerd. Wij zijn met 4 personen…..

• koos

ik rij wel eens s nachs van uit noord holland maar rij wel hard 200 plus ben dan 12 uur onder weg. maar doe dat nu al een paar jaar niet meer

ga gewoon overnachten in de buurt van salsburg dat is voor mijn 1000 km

• L

Van A'dam via Passau/Graz naar Zabok of Zagreb is ca. 1325/1375 km. Ik rijd alleen, incl.ca. 3 stops a 15 min & 2 stops a 30 min, vertrek 06:00 ( meestal op vrijdag ), aankomst rond 19:30. Ik hou mij aan de sneldeidslimiet, op “vrije” stukken snelheid ca. 150 kmh, soms iets meer - hoe dan ook onder 200 kmh.

Overnachting mogelijkheiden bv.

Net voor Passau, D, vanaf A'dam net 800+ km, http://www.pensionmemminger.nl/,

Hotel Kacar, Maribor, Slo, vanaf A'dam ca. 1200 km, http://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review-g274874-d1846911-Reviews-Hotel_Kacar-Maribor_Styria_Region.html

Tussen die 2 betaalbare mogelijkheden zijn er ook nog meerdere mogelijkheden in O langs de snelweg.

Succes!

• mama van 3

Lavanda, Koos en L bedankt voor jullie reactie! Fijn dat op dit prikbord mensen de moeite nemen om anderen op weg te helpen!!!

We zijn nu aan het overwegen om toch 's nachts te gaan rijden (vertrek rond 19.00 uur) en als we het niet vol kunnen houden óf even te slapen in de auto, óf toch een hotel oid op te zoeken.

Nog een vraag aan L, wat bedoel je met “meerdere mogelijkheden in O langs de snelweg”? Is O een keten oid?

• Papa Leone

En is dat normaal boven 200? Nooit gedacht aan anderen zeker? Proficiat man, doe zo verder en vlieg voor mijn part op de eerste de beste boom maar neem geen onschuldigen mee…

• lavanda

O is Oostenrijk…..

OVerigens, de prijs voor een overnachting incl.ontbijt in Oostenrijk ligt rond de 25 euro per persoon. Voor kleinere kinderen word over het algemeen de helft berekend.

Wij rijden er s zomers vanaf Nederland zo'n 9-10 uur over om tot de grens van Oostenrijk te rijden. (overdag) Daarbij moet ik wel zeggen,dat onze kinderen al groot zijn,dus we voor hen niet echt meer hoeven te stoppen …….