(Veel) voor-pret vragen Rovinj - route enz.

• mama van 3

Miriam, bedankt voor je reactie.

Waar zit restaurant Fortuna ongeveer? In het centrum?

En de watertaxi had ik idd al begrepen. Weet jij hoe vaak deze vaart? De hele dag, of alleen tijdens bepaalde tijden?

Meert deze in het centrum aan, of is het nog een stukje lopen?

Vast bedankt!

• Jo

't Is jammer maar ik snap niet wat en waar jullie eten voor die prijs. Wij komen met ons tweetjes nooit buiten onder de 250 kuna. En dan moeten we 't nog simpel houden, meestal hebben we meer.

• mama van 3

Ben wel benieuwd wat jullie zoal bestellen in de restaurants en wat dit kost…

• Jo

De enige prijs die ik me kan herinneren is voor ligne na zaru, gegrilde inktvisjes. Die kosten tussen 55 en 70 kuna. In het ene restaurant krijg je er voor die prijs aardappelen en/of blitva (snijbiet, lijkt een beetje op spinazie) bij, in andere rekent men die aardappelen en/of blitva nog apart. De duurdere zijn niet noodzakelijk de betere.

Ik denk dat je worstjes (cevapcici) al kan vinden tussen 35 en 50 kuna, deegwaren of risotto zullen iets duurder zijn maar bedenk dat dat als voorgerecht geserveerd wordt, een steak zal minstens 80 kuna zijn.

Als je kan wachten tot mei dan wil ik wel eens een paar fotootjes maken van menukaarten.

Bedenk wel dat in het binnenland de prijzen een heel stuk lager liggen dan aan de kust. Zo reden we ooit van Novo Mesto (in Slovenië) naar de Plitvicemeren en stopten we bij een restaurant onderweg. Daar betaalden we voor onze portie inktvis maar 27 kuna, net de helft van wat we een paar dagen later aan de kust betaalden.

Nog iets over die inktvisjes: je hebt ze ook in een “grote” versie. Die zijn dan uit de “Adriatic”. Voor ons niet lekkerder dan de “gewone” versie maar je betaalt wel 80 à 90 kuna, dus ongeveer bijna de helft meer. ‘k Vraag me dan ook wel af waar die kleinere versie dan vandaan komt. Je hebt maar één zee in de buurt en dat is de “Adriatic”. ’t Zou natuurlijk kunnen dat de restaurants enkel diepgevroren import uit Taiwan of zo verkopen.

• mama van 3

Dag Jo,

Dank voor je info. En je aanbod, vind ik super fijn!

Ik ben erg benieuwd naar je foto's van de menukaarten!!! Alvast bedankt!

• miriam

hoi, een late reactie maar eerder geen tijd gehad.

fortuna zit langs het water,vanaf de taxi boot recht door lopen zo het gedeelte van het centrum aan het water.

de taxiboot vaart van s,morgens 8 tot ongeveer 24;00 ,alleen bij erg slecht weer vaart hij niet. voor 2 euro p.p vaar je al heen.

wij gaan weer in augustus heerlijk genieten.

• mama van 3

Hoi Mirjam,

Bedankt voor je tips.

Ik denk dat we tijdens de vakantie wel op zoek gaan naar Fortuna. Ben erg benieuwd.

Super fijn alle reacties te lezen.

Nu alleen nog wel geduld hebben, voordat we kunnen gaan.

Dit weer zorgt er wel voor dat we heeeeel veel zin krijgen in zonneschijn…

• Jablan

>> Elke aanvulling is welkom, niet alleen wat betreft de reis, maar ook over ervaringen (goed of juist minder goed) over Rovinj; eten en drinken, bezienswaardigheden, mooie rustige strandjes, excursies…… of andere ervaringen.

Aankomst door-de-weeks in juli? Netto reistijd rond de dertien uur (afstand delen door 100, op werkdagen heb je nu eenmaal meer vrachtverkeer op de weg) plus je pauzes.

Overnachten / ‘s nachts doorrijden / ’s morgens heel erg vroeg vertrekken? Wanneer begint je vakantie, in Rovinj of als je thuis wegrijdt? Met jonge kinderen zou ik eerder een extra overnachting doen, een hele dag op de achterbank naar een scherm staren is ook niet alles :D Of slapen ze makkelijk dat je juist 's nachts kunt opschieten?

Zelf eten? Gelijk in Slovenië een extra supermarkt-stop inplannen. In Slovenië is het assortiment groente & fruit in de supermarkten vele malen groter dan in Kroatië, bovendien goedkoper. Reken erop dat je 15% duurder uit bent dan in Nederland met de dagelijkse boodschappen.